Gå til innhold

Lytt til hjertet ? også når du trener


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hei,hvordan soneinndelinge er veldig varierende fra alder, type nivå osv. artikkelen over er beregnet for mosjonister og da har jeg tatt fokus på 3 soner og derfor beveget meg litt høyere. jeg personlig deler sone 3 i lavterskel og høyterskel. 80-85% lav og høy 85% - 90 % . Jeg skrev det på denne måten for å gjøre det enklest mulig, det enkleste er som regel det beste:)

 

glemte å skrive sykkelhilsen fra Linda Larsen

Lenke til kommentar

Å regne ut pulsen fra en formel er helt meningsløs. Da er det bedre å trene uten klokke og på følelse. Selv om man vet maks pulsen så vet man ikke hva sonene er for egen del.

 

Å regne ut pulsen fra en formel er helt meningsløs. Da er det bedre å trene uten klokke og på følelse. Selv om man vet maks pulsen så vet man ikke hva sonene er for egen del.

Lenke til kommentar

Jeg er 63 år og ble først treningsaktiv da jeg kom meg ut av rullestolen for snart 5 år siden. I forbindelse med at jeg fra høsten 2006 begynte å trene på sykkel, finn jeg en treningsbok for sykkel. Der er den teoretiske utregningen av makspuls:

 

205 – (alder/2) = 173,5 for meg. Det stemmer ganske bra.

 

Skulle jeg gjort som Linda og nettsiden deres sier, så skulle dette ha vært:

 

220 – 63 = 157 eller som Linda sier: 220 + 10 – 63 = 167.

 

Jeg har testet makspulsen min og for 6 mnd siden klarte jeg å ligge i 177 i over 5 minutter. Det var ekstremt! Jeg kjører pulsklokke absolutt hele tiden med datalogging, så jeg har ganske god peiling på hvor jeg ligger og skal ligge. Og jeg snakker med mange andre og sykkelguruen sin teoretiske beregning av makspulsen stemmer overraskende bra.

 

Hvis du ser på en 20 åring, så vil vedkommende med deres beregning ha en makspuls på 200 og med sykkel beregningen 195.

Lenke til kommentar

Takk for kommentar og og kanon å høre at du er blitt så sprek etter å ha sittet i rullestol.

 

Angående makspuls er det bare en teoretisk formel for de som ikke har eller har mulighet til å ta en makspulstest. Makspulstest kan være en belastining for de som ikke er vant til å presse seg, derfor ber vi de regne ut fra den formelen jeg har skrevet. Når de er blitt i bedre form ser de fleste at de har en høyere makspuls enn formelen, da går man selvfølgelig etter den høyeste pulsen man har oppnådd under trening når man skal finne treningssonenen.

 

Jeg personlig har en makspuls på 205 og jeg er ikke bare 15 år:) altså formelen er kun et fint utgangspunkt for de som ikke har tatt en makspulstest eller har mulighet til å ta en.

 

sykkelhilsen

 

Linda

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...