Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei !

 

Er det noen her som vil hjelpe meg med og lge et spill i delphi.

 

ikke noe vannskelige greier bare snake eller no sånt

 

 

så hvis noen har en kode eller en beskrivelse så skriv den her

 

 

takker for alle svar :smile:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snake er da verdens enkleste konsept er det ikke?

 

Det kreves et par ting

 

* En todimensjonal array som er brettet

* En TSlange klasse som inneholder hvor slangen er på brettet og som har funksjoner for å flytte den.

* En TPowerup sak som gjør slangen lenger

 

Resten klarer du vel, gjør du ikke?

Skrevet

Hva med å lære noe mer grunnleggende før du absolut skal lage spill? Beskrivelsen til BlueEagel er grei den dersom du har litt forhåndskunnskaper. Dersom folk gir deg all koden så er det ikke du som har laget spillet ;) get it?

Skrevet

BlueEAGLE: Når man ikke klarer å lage ett eget spill som snake engang så skjønner man ikke hva du sier heller. Dessuten synes jeg ikke det var til stor hjelp det du sa.

Skrevet
Snake er da verdens enkleste konsept er det ikke?

 

Jeg er ikke enig. Selvfølgelig er det lett for de fleste av oss, men det er noe som kan være litt vrient for en som prøver å lage sitt første spill. Dette er ting som å få slangen til å øke til det uendelige, og diverse andre ting. Jeg prøvde på å forklare ett annet problem, men det er litt vrient å forklare det på en forståelig måte.

 

Først det du bør lage er en kloss som beveger seg i den retningen som du trykker.

 

Så bør du prøve deg å gjøre slik at den klossen skyter i den retningen du beveger deg.

 

Deretter kan du lage en fiende som følger etter deg og dør når du skyter på han.

 

Når du har klart det, så forstår du litt bedre hvordan det fungerer.

 

Du bør gjøre dette før du begynner på snake.

 

Kan hjelpe deg underveis

Skrevet

okay den er grei. Vi begynner først på noe annet.

 

*Først lag en label. Dette skal være det du beveger på. Kall denne for noe annet som f.eks romskip. Med litt fantasi klarer du å få dette til å bli romskip.

 

* Så går du til form1 og på events. Der ser du det står OnKeyDown og gå inn på denne. Så skriver du som følgene.

 

case key of

vk_up: romskip.top := romskip.top - 5;

vk_down: romskip.top := romskip.top + 5;

vk_left: romskip.left := romskip.left - 5;

vk_right: romskip.left := romskip.left + 5;

end;

 

Skjønner du hva som skjer her? Key er en slags liste over alle knappene på tastaturet. vk_up, er altså når du trykker på up arrow på tastaturet ditt. Og da går romskipet 5 pixler opp. Når du trykker på left arrow så går skipet 5 pixler til venstre. Skjønner du dette? Du er kanskje mer vant med if setninger og du kan også løse det da på denne metoden.

 

if key = vk_up then

begin

romskip.top := romskip.top - 5; end

 

else if key = vk_down then

begin

romskip.top := romskip.top + 5; end

 

else if key = vk_left then

begin

romskip.left := romskip.left - 5; end

 

else if key = vk_right then

begin

romskip.left := romskip.left + 5; end;

 

Gjør dette først du. Så gir du tilbakemelding på hvor god du er. Skriver jeg altfor nybegynner aktig eller er det passe eller hva? Er usikker på hva du kan.

Skrevet

Du kan også bruke andre taster enn vk_left, vk_up o.s.v

 

Hvis du erstatter dem med ord('A'), ord('B') o.s.v så bruker du bokstav tastene.

 

Så har også vk_return som er Enter, vk_space som er Space, vk_control som er ctrl, vk_alt som er alt, vk_escape som er esc, vk_shift o.s.v

Skrevet

Hvis du skal bruke en label som "objekt i bevegelse" bør du ha doublebuffering på formen din, slik at du slipper den irriterende flimringen. Dette gjøres ved å f.eks legge til:

 

doublebuffered := true;

på formens OnShow.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...