Gå til innhold

Test: Sony Ericsson Satio ? Trykkfølsom kameramobil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan ikke huske jeg leste om tilsvarende hets av OS'et ved test av 5800 evt N97?

Heller ikke disse touch moilene er veldig responsive...

Når det er sagt, den var hypet når den var vist, nå 8 mnd senere bærer den preg av utdatert OS og touch teknologi.

"Hets" er vel å ta litt hardt i, når telefonen får terningkast 5 :). Men Vi har påpekt de samme treghetene når vi har testet n97:"Touchfunksjonene fungerer greit, men vi synes denne telefonen er tregere enn mange andre touchmobiler. Vi er heller ikke overbegeistret over å måtte ”dobbeltklikke” for å åpne filer eller menyvalg. Det hindrer muligens noen feiltastinger, men kan også være et irritasjonsmoment" og Nokia 5800: "Touchfunksjonen er ikke så følsom for panorering av skjermbildet som vi hadde ønsket oss. Å bevege seg på store nettsider eller å zoome på bilder tar litt tid. Telefonen har begrenset støtte for strøk, og ingen multitouch"

Men heller ikke dette er hets, bare en beskrivelse av den virkeligheten vi opplever når vi tester telefoner med Symbian S60 5.th edition. PS. Samsung Omnia HD har samme operativsystem, men bedre følsomhet og raskere responstid.

Lenke til kommentar

Tull og tøys. Da dere testet Samsungen, utropte dere den til regjerende verdensmester. Dere er inkonsekvente, og er det noe vi som leser slike tester hater, er det nettopp det. Jeg merker at jeg ikke lengre gidder å lese testene her på mobilen, da dere gang på gang overrasker med merkelige konklusjoner. Hvis Samsungen, med samme OS, er regjerende verdensmester, skal også denne ha en 6-er.

Lenke til kommentar

Tull og tøys. Da dere testet Samsungen, utropte dere den til regjerende verdensmester. Dere er inkonsekvente, og er det noe vi som leser slike tester hater, er det nettopp det. Jeg merker at jeg ikke lengre gidder å lese testene her på mobilen, da dere gang på gang overrasker med merkelige konklusjoner. Hvis Samsungen, med samme OS, er regjerende verdensmester, skal også denne ha en 6-er.

Skal Satio og Omnia HD ha samme karakter? Samsung er raskere og mer responsiv, skjermen er verdens største AMOLED på mobil (derav verdensmester) den har 16 GB minne mot Sony Ericssons 128 MB.

 

Å hevde at de to telefonene skal ha samme karakter fordi de har samme OS er som å si at alle PC-er er like bra, bare de kjører Windows. Her er forskjeller både i hardware og software.

 

Men finner du feil i testen hører jeg gjerne om det.

 

Espen

Lenke til kommentar

Det er med avstand den dårligste test jeg har lest på lenge Satio er med Sikkerhet mye bedre enn det går frem i testen din spørs seg bare i hvilken virkelighet du selv lever i testen var absolut ikke grundig nok jeg aventer testen fra amobil de er ihvertfall mer grunndig enn mobilen no angående tester

 

Hei! Det er flott at dere som leser mobilen engasjerer dere. Du må selvsagt få lov til å synes at testen er dårlig, men det hadde jo vært lettere for oss som jobber med dette å gjøre en bedre jobb om dere også skriver hvorfor dere mener testen er dårlig.

 

Les gjerne Amobil og andre mobilsider også.

 

Espen

 

Jeg har testet flere hundre mobiltelefoner og mener å ha en viss oversikt over hva som skiller de ulike modellene fra hverandre.

Lenke til kommentar

Det jeg liker minst er dette:

 

 

1!! Veldig korte, altfor generelle tester.

Rotete layout på testene (feks å ikke lage ett bildegaleri ala tomshardware i stede for å ha alle nedover siden.)

 

Jeg, som mobilentusiast, er mye oftere uenig i deres testresulater en i feks Amobils.

 

Det mangler mye kunnskap om lyd kvalitet! Vises meget godt på tester av mp2-spillere.

 

Ukonsekvent anbefaling, ting trekkes for i noen tester men nevnes ikke i andre.

 

 

Eller feks dette:

 

"Vi plundret også en stund med å sette opp Active Sync, der vi fikk vi feilmelding om at nettverk ikke var tilgjengelig. Vi forsøkte Wlan, byttet SIM-kort og skrudde av alle andre programmer. Likevel fikk vi ikke tilgang til nettet fra synkroniseringsprogrammet. Nettleseren fungerte, og andre modeller vi forsøkte hadde ingen problemer med å synkronisere. Her var det tilsynelatende telefonen det var noe galt med.

 

Det skulle vise seg at feilen var så banal som at vi hadde stilt klokken på telefonen, men ikke datoen. Når også datoen stemte forsvant problemet som dugg for solen.

 

E-postprogrammet fungerer greit, men har noen begrensninger i forhold til minne. Det er litt irriterende å måtte slette post hele tiden for å få plass til ny."

 

Unødvendig og uprofesjonelt å ta dette med.

 

Direkte feil i artikkel, KU990 har vært solgt til 1kr lenge! :

http://www.mobilen.no/wip4/corby-foerste-toetsjmobil-n-krone/d.epl?id=40958

Lenke til kommentar

Omnia kostet nærmere 2000 mer enn Satio, da den ble lansert. Satio har bedre kamera, det er det ingen tvil om. Og det at Omnia har amoled er ikke = med bedre skjerm. Jeg har sett eksempler på det motsatte. Så dine argument for 5 vs 6, holder rett og slett ikke mål. Inkonsekvent.

Med dette tatt i betraktning, burde helt klart Satio og Omnia hatt samme karakter. Hvis da ikke Satio feiler vesentlig på enkelte ting?

Lenke til kommentar

Jeg fikk fullstendig stygga på Sony Erichsson etter å ha kjøpt en k850i og gitt den til dama mi. Snakk om å kjøpe katta i sekken. Pinlig. Så, nå når telefonen som er under 1 år gammel har gått til de evige jaktmarker (gjett hvilket merke jeg helst ikke vil finne der når jeg selv kommer dit selv?) så må jeg kjøpe en ny telefon til henne. Ja, hun er fattig men jeg er glad i henne og hun trenger telefon. Så da.. :-) Min gamle k750i var derimot påliteligheten selv. Hadde den i 4 år, aldri noe feil. Så jeg tenkte jo at k850i ville være like solid. Den gang ei. Selv kjøpte jeg meg en Nokia 3210 Classic. Ess Ø Pe Pe E El. En elendig telefon. Så nå liker jeg ikke dem heller. Vel, jeg måtte bare lufte mine tanker. Takk for meg! Og til dere Sony Erichsson-forhandlere som leser dette: !"%&(#!%¤!%"!!! FAFO! Håper jeg kan klare å skrape sammen til en Samsung S8000 Rose Jet Black. Fattige jævel, men dama er nydelig da. :-)

Lenke til kommentar

Det jeg liker minst er dette:

 

 

1!! Veldig korte, altfor generelle tester.

Rotete layout på testene (feks å ikke lage ett bildegaleri ala tomshardware i stede for å ha alle nedover siden.)

 

Jeg, som mobilentusiast, er mye oftere uenig i deres testresulater en i feks Amobils.

 

Det mangler mye kunnskap om lyd kvalitet! Vises meget godt på tester av mp2-spillere.

 

Ukonsekvent anbefaling, ting trekkes for i noen tester men nevnes ikke i andre.

 

 

Eller feks dette:

 

"Vi plundret også en stund med å sette opp Active Sync, der vi fikk vi feilmelding om at nettverk ikke var tilgjengelig. Vi forsøkte Wlan, byttet SIM-kort og skrudde av alle andre programmer. Likevel fikk vi ikke tilgang til nettet fra synkroniseringsprogrammet. Nettleseren fungerte, og andre modeller vi forsøkte hadde ingen problemer med å synkronisere. Her var det tilsynelatende telefonen det var noe galt med.

 

Det skulle vise seg at feilen var så banal som at vi hadde stilt klokken på telefonen, men ikke datoen. Når også datoen stemte forsvant problemet som dugg for solen.

 

E-postprogrammet fungerer greit, men har noen begrensninger i forhold til minne. Det er litt irriterende å måtte slette post hele tiden for å få plass til ny."

 

Unødvendig og uprofesjonelt å ta dette med.

 

Direkte feil i artikkel, KU990 har vært solgt til 1kr lenge! :

http://www.mobilen.no/wip4/corby-foerste-toetsjmobil-n-krone/d.epl?id=40958

Hei.

 

Vi er åpenbart uenige på flere områder. Vi bestreber oss på å gjøre testene korte og forbrukervennlige. Det er sikkert mulig å gjøre layouten bedre. Det er en prosess vi jobber med hele tiden.

 

Lydkvaliteten på mobiltelefonene testes. Jeg er selv sertifisert audiometrioperatør, utdannet sonaroperatør, og nok over gjenomsnittet interessert i hørsel og lyd.

 

Analyseprogrammet vi bruker heter RightMark. Det gir et godt bilde av telefonens evne til å gjengi lyd korrekt i forhold til testfilen vi mater inn. Dette er en fil som genererer toner på ulike frekvenser, i tillegg til at den genererer ulike støybilder.

 

Lyd er ikke vanskelig å måle. Det som er vanselig er å forstå hvordan det totale lydbildet oppfattes. Persepsjonen vil avhenge av hvordan hørselen din er, hvilken stemning du er i, grad av gjenkjennelse, assosiasjoner osv. Eldre mennesker og personer som har utsatt hørselen for store påkjenninger kan ha fysiske begrensninger i evnen til å oppfatte lyd.

 

Lydbildet vil også endres av hodesettets evne til å gjengi de ulike frekvensene.

 

Vi bruker ikke lydkurver eller diagramer i testene våre, og kommer heller ikke til å gjøre det. Istedet bringer vi konklusjonen, som er om mobiltelefonen gjengir lyden godt eller ikke.

 

Når det gjelder eksempelet med telefonen som ikke lot seg synkronisere fordi datoen var feil, så er dette noe flere kan oppleve og som derfor har relevans.

 

Relevant er også oplysningen om at telefonen har begrenset minne for e-post, ettersom mange faktisk bruker mobiltelefonen som verktøy for e-post.

 

KU990 er bare en av mange touch-mobiler som har vært solgt for en krone. Vi har forholdt oss til tilbudet på lanseringsdagen. Det burde antakelig vært bedre presisert.

 

Det er ikke alle faktorer som kan veies og måles. På enkelte områder må vi bruke skjønn. Du er selvsagt i din fulle rett til å være uenig i våre konklusjoner.

 

Espen

Endret av Espen Irwing Swang
Lenke til kommentar

Hvis du espen ville valgt mellom satio og iphone.

Hvem ville du ha valgt ? Og hvem er best ?

Hvilken telefon som er best avhenger av hva du skal bruke den til. Jeg er så heldig at jeg slipper å velge, jeg kan bruke begge. Men i de fleste tilfeller vil iPhone være enklest å ty til (av disse to).

 

Du kan bruke vår mobilvelger for å se hvilken modell som passer deg best.

 

Espen

Endret av Espen Irwing Swang
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Kjøpte tlf fordi jeg trenger en som er pålitelig, rask, bra kamera og tilgang til internett og epost er viktig. Etter to dager slo tlf seg av selv, og måtte ta ut batteriet for å få den på igjen. Dagen etter begynte menysidene å dele seg i 4 deler. Tlf slo seg av når noen ringte. KLagde og fikk ny med en gang. Denne var ikke særlig bedre, og jeg tok i bruk min svært gamle Nokia. All oppdatering er tatt, snakket med support, og ble enig om å levere denne inn også. Så i morra får jeg en Xperia i stedet.

Veldig dumt at den sviktet, for tlf er sikkert veldig bra. Kamera er svært godt, menyene gode og enkle. Et minus er tastelåsen, den ble det litt fomling med.

Leste forresten at tlf ble tatt ut av salg i England når den kom....

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...