V. Haugen Skrevet 15. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2009 Vi spør hvorfor Jamba, Zemgo, Glomobi med flere får lov til å fortsette svindlingen av norske mobilbrukere. Les saken her Lenke til kommentar
Gjest Jean Pierre Skrevet 15. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2009 Stjerne i boka til mobilen.no! Stå på folkens! Lenke til kommentar
Gjest Leder i selskap i mobilbransjen Skrevet 15. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2009 Det ødelegger markedet for alle at useriøse aktører får opererer på denne måten. Kundene blir skeptiske og kjøper mindre når de har opplevd å føle seg lurt en gang. Hovedtiltaket må være krav om at abonnementstjenester må markedsføres mye tydeligere. Det er i dag nesten umulig å lese den lille skriften i TV-reklamer som sier at tjenesten ikke er et engangskjøp. Lenke til kommentar
Villanden Skrevet 15. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2009 De bannlyste Zemgo pga. av deres skitne spill og ber dem om å rydde opp. Så kommer de tilbake med samme vare, og får fortsette?!? Hvor er logikken her? Lovverk burde innføres asap. Lenke til kommentar
Gjest gjest Skrevet 15. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2009 hvorfor har dere ikke pratet med jamba, zemgo, glomobi med flere? hadde vært gøy å høre hva de sier. Lenke til kommentar
Laland Skrevet 15. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2009 Tommel opp til dere! Veldig aktuell problemstilling som må ryddes opp i! Lenke til kommentar
V. Haugen Skrevet 15. juli 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. juli 2009 hvorfor har dere ikke pratet med jamba, zemgo, glomobi med flere? hadde vært gøy å høre hva de sier. Vi har pratet med Zemgo tidligere, som altså drives av nederlandske R&D Media. De ønsket på ingen måte å erkjenne at de drev med svindel av noe slag, men snarere poengterte at de fulgte gjeldende rettningslinjer og lover. - De fleste kundene er veldig tilfreds med vårt produkt og prisene. Selvfølgelig gjør vi vårt ytterste for å imøtekomme klager ved å informere kundene på flere måter, blant annet på nettsidene, i reklamer og via gebyrfrie tekstmeldinger direkte til mobiltelefonen, sier daglig leder Karin Verbeek i R&D Media til Mobilen.no (Ikke la deg lure av SMS-quiz) Flere av disse selskapene holder til i utlandet, noe som gjør det vanskelig å komme i kontakt med dem. Og når vi først får kontakt, får vi utelukkende standardsvar av typen "vi har da ikke gjort noe galt!?"........ Lenke til kommentar
Gjest Hallvard Skrevet 15. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2009 Bra at det settes fokus på dette, men savner uttalelser fra lovgivende myndighet, samt forbrukerombudet/rådet. Lenke til kommentar
Gjest Eskild Skrevet 15. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2009 Super artikkel! Virkelig gjennomført og interessant! Men ja, det hadde vært moro å hørt va leverandørene hadde å si til dette selv! Lenke til kommentar
V. Haugen Skrevet 15. juli 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. juli 2009 @Hallvard @Eskild Vi har snakket med Forbrukerombudet tidligere, og kloke ord fra seksjonssjef Frode Elton Haug i Forbrukerombudet kan leses i artikkelen Ikke la deg lure av SMS-quiz. På bakrunn av den store interessen rundt dette tema denne uken, vil vi selvsagt opprettholde fokuset, og jeg vil i de kommende dagene prøve å få ferske uttalelser fra flere relevante hold. Det kan for eksempel være at Jamba har mer på hjertet enn Zemgo. Lenke til kommentar
Villanden Skrevet 15. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2009 Det gleder jeg meg til, men jeg forventer ingenting mer enn ferdig utarbeidet, bedriftsvennlige kommentarer. Lykke til, Vegard. Lenke til kommentar
Gjest Terje Skrevet 15. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2009 Alle brødhuene som waster pengene sine på dette fortjener ikke bedre. Når det er sagt, så må det gjøres noe med dette en gang for alle. Lenke til kommentar
JoanTheMan Skrevet 15. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2009 Temmelig sikker på at vi hadde en stor diskusjon rundt dette temaet for lenge siden på forumet, veldig aktuelle saker dette her Lenke til kommentar
V. Haugen Skrevet 4. august 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. august 2009 Venter på svar fra Samferdselsdepartementet. Det har foreløpig tatt tre uker pga. ferieavvikling, men jeg forventer en uttalelse om useriøse innholdsleverandører om relativt kort tid. Watch this space... B) Lenke til kommentar
Villanden Skrevet 4. august 2009 Rapporter Del Skrevet 4. august 2009 Spent på hva som blir sagt. Skal følge med. Lenke til kommentar
V. Haugen Skrevet 27. august 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. august 2009 Oppdatering om innholdssvindel på SMS: Samferdselsdepartementet hevdet at de ikke regulerte innhold, bare den tekniske løsningen for innholdstjenester på SMS (det tok det for øvrig en måned å gi beskjed om), og henviste videre til Medietilsynet. 2-3 uker etter at vi sendte Medietilsynet en forespørsel -med jevnlig masing-, fikk vi i dag svar om at det heller ikke var deres ansvarsområde (riktignok i en hyggelig og høflig tone). Medetilsynet henviste videre til Lotteritilsynet - eller tilbake til Forbrukerombudet, som vi allerede har utspurt om dette tema. Går i gang med en ny runde, og vil undersøke om Lotteritilsynet tør å ta i saken, før jeg eventuelt trapper opp på Statsministerens kontor. Jeg føler meg litt som Askeladden i "Syvende far i huset" for øyeblikket, men gir ikke opp! B) ...miles and miles and miles of red tape... Lenke til kommentar
Mobilen.no Gjest Skrevet 18. november 2009 Rapporter Del Skrevet 18. november 2009 Operatørene kan med letthet stenge ute de innholdsleverandørene som bryter det såkalte CPA-reglementet, markedsføringsloven m.m. Dagens løsninger gir dem mulighet til det. Dessverre er operatørene svært tilbakeholdne med å ta affære i tide. Kan det ha noe å gjøre med det faktum at de selv tar rundt 30% av fortjenesten??? Uansett er det håpløst hvis alle skal sitte og rope på Staten og ytterligere reguleringer, som kun vil kneble totalmarkedet. Forbrukerne må også ta ansvar og lese tekstene som står før de klikker vilt på lenker når de surfer på mobilt internett, eller sender påmeldings-sms'er til kortnummer de har sett på tv- eller internettreklame. De aller færreste ting "skjer av seg selv" uten at forbruker har gjort noe som helst. MEN det er definitivt ulver i bransjen, og disse er det operatørenes ansvar og plikt å stanse umiddelbart! Hvis ikke kan de regulerende myndigheter like godt gå på operatørene også når de først er ute etter å ta alle syndere. Firmaer som skruppelløst bryter retningslinjer og lurer kunder i eget og utenlandske markeder vil aldri bry seg om reguleringer i noe tilfelle. Å lage store og omstendelige regelverk for å ta disse "forretningskonseptene" og smatidig favne om alle mulige avarter og varianter av dem, vil utelukkende kneble hele markedet og ta livet av de få seriøse aktørene som er igjen. Er det det vi vil??? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg