Gå til innhold

– Spill hemmer talentutvikling


Anbefalte innlegg

Det er jo klart at hvis man trener mer, så blir man bedre. Så hvis dataspilling tar mye av fritiden istedenfor fotball sier jo det seg selv at det blir mindre tid til trening. De beste fotballspillerne bruker mere av fritiden sin på trening enn dataspilling og det er jo dette som gjør de bedre enn de andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liker at gamer.no slår til med journalistikk av denne typen!

 

Jeg kan være enig i at unger i dag er for lite ute og driver med for mange stillesittende aktiviteter som f.eks dataspill, men tror ikke at spill er årsaken. Tiden til unger i dag er gjennomregulert i en grad som er helt ellevill, og for veldig mange barn i storbyer (og til dels mindre byer) er det ikke bare bare å finne steder ute som egner seg for lek eller sport.

 

Så ikke skyt dataspillene, er ikke de som er problemet i seg selv. Fristill unger og gi dem arenaer der de kan utfolde seg. :)

Lenke til kommentar

Han har helt klart rett i det han sier, men jeg tror ikke dette gjelder alle aldersgrupper.

 

At enkelte ungdommer lett havner inn i en ond sirkel når det gjelder spilling er det ingen tvil om. Og da kan det gå ut over f.eks. fotball og da andre prioriteringer. Men jeg vil ikke gi skylden direkte på spillene. Foreldre har også et ansvar her. Spesielt det han også sier i bloggen, at foreldre må være aktive i lag med barna. Det blir lett å bruke spill som et middel for barnepass.

 

Jeg merker veldig mye av dette i min hjembygd. Da jeg var liten var vi barn ute hele tiden og var aktive. Når jeg er hjemme ser jeg nærmest ingen barn på banene eller ute ellers. Dette har blitt noe bedre etter at en kunstgressbane ble bygget, men jeg savner ennå mer aktivitet der. Uansett er det viktig med tilbud i fritiden også. Men det er ingen unnskyldning for å ikke være mer aktiv ute.

 

Når det gjelder ungdommer som ønsker å satse skikkelig på fotballen tror jeg dette ikke gjelder i like stor grad. Tross dette er da også viktig å bygge grunnstener for dette når de er mindre. Du våkner ikke bare opp en dag og vil bli profesjonell spiller.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Sånn som det er nå så kan jo hvilken som helst far si at han vil trene laget med gutten sin i. Da vil vennene til ungen bli favorisert og de andre får ikke spille. Mange av trenerne er altfor fokusert på og vinne, da får også bare de som anses som "best" spille. Mange steder er det sikkert ikke slik, men mange steder er det jemmen slik!

 

Små barn gidder ikke å trene i evigheter når de bare får spille 5 min i forsvar når det endelig er kamp og stadig bir indirekte fortalt at de er dårlige. Det må bli slutt på at hvem som helst kan utrope seg til trener av juniorlag. Det må være en viss kontroll, på barneskolenivå burde ikke de som bare ønkser å vinne få være trenere, men de som er flinke med barn. På dette nivået så skal fokuset være å ha det gøy....

Lenke til kommentar
Enig. Spiller man mye data så får man mindre tid til fotball. Det sier jo i grunn seg selv.

Leser man mye bøker får en mindre tid til fotball.

Ser man mye tv får en mindre tid til fotball.

Går man mye tur på fjellet får en mindre tid til fotball.

Er man i fast jobb får en mindre tid til fotball.

Får man barn får en mindre tid til forball.

etc.etc. :p

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Joantheman, det du beskriver rundt "favorisering" og at de beste får spille er en viktig problemstilling i fotballen på aldersbestemt nivå. Personlig mener jeg at de dårligste helst kan bli hjemme foran XBOX'en. Fotball, og for den saks skyld idrett generellt, er konkurranse. Det handler om å vinne eller være best.

 

For å dra en paralell til gaming. Hvor mange her kan si at de gladelig spiller spill de taper i bestandig. Hvis du suger i CS så spiller du ikke det hver dag. Hvor glade blir de du er på lag med når de oppdager at du suger? Når du akkurat har wipet raidet i WoW da får du kjeft (vedkommende spiller sikkert fotball alt for ofte).

 

Hvorfor skal fotball være anderledes. Hvorfor skal man si "godt forsøk" istedet for "WTF NOOB" når noen blåser ballen over mål fra 5 meter.

 

Man kan holde seg til ting man er god til og trives med. Er du god i fotball så trener du fotball. Er du god i CS da spiller du CS.

 

Avsluttningsvis kan det nevnes at det spilles dataspill over hele verden så jeg ser ikke helt at Norge skulle ta mer skade av dette enn andre land. Det er mange genier som har utviklet sine hjerner foran en skjerm. Hvordan ville verden sett ut hvis vi tvang dem til å spille fotball i stedet

Lenke til kommentar
Sånn som det er nå så kan jo hvilken som helst far si at han vil trene laget med gutten sin i. Da vil vennene til ungen bli favorisert og de andre får ikke spille. Mange av trenerne er altfor fokusert på og vinne, da får også bare de som anses som "best" spille. Mange steder er det sikkert ikke slik, men mange steder er det jemmen slik!

 

Små barn gidder ikke å trene i evigheter når de bare får spille 5 min i forsvar når det endelig er kamp og stadig bir indirekte fortalt at de er dårlige. Det må bli slutt på at hvem som helst kan utrope seg til trener av juniorlag. Det må være en viss kontroll, på barneskolenivå burde ikke de som bare ønkser å vinne få være trenere, men de som er flinke med barn. På dette nivået så skal fokuset være å ha det gøy....

 

Tror du ikke helt treffer temaet i saken her. Som Castor nevner er det snakk om idrett. I aldersbestemte lag er det selvsagt viktig å identifisere gode spillere. Og på den måten finne hvilke roller folk passer best på. Dermed kan også en trener utfordre bedre spillere slik at disse ikke mister motivasjonen. Jeg har aldri skjønt mentaliteten bak "bare ha det gøy". Problemet der i dagens samfunn er at "alle" blir vartet opp til å bli vinnere, selv om de rett og slett ikke duger. Dette vil garantert slå tilbake senere i livet. Kanskje også få ungdommer til å møte veggen.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Skal spillindustrien fraskrive seg alt av ansvar? Det fulle og hele ansvar ligger selvfølgelig ikke på spill, men på flere formater for innendørs underholdning som film, facebook, generelt rask underholdning.

 

Det jeg ikke skjønner er at spillindustrien ikke bruker dette som en perfekt muligheter til å få litt fin fin PR igjennom å oppfordre ungdom til å være utendørs. Gå ut med kampanjer etc. kan sikkert få skapt mye goodwill hos spill-hatere.

 

Men Frode Olsen og alle andre som skylder på dataspill glemmer en viktig ting. Prisen på en konsoll, prisen på spill. Hvor tror man markedet ligger? 5-12 åringer? Kanskje Freak og deres pokemon spill har den brukerbasen, men generelt ligger vel forbrukerne av spill på rundt 16-30, de med nokk penger til å handle. Tror heller TV har den største "skylden".

 

Men men, kan vel ikke anta at alle skal være like smarte som Jack Thompson.

Lenke til kommentar

Poenget står fremdeles, at ungdommer bruker mindre tid utendørs.

 

Hvorfor skal spillindustrien promotere noe som fører til mindre kjøp og salg? Greit nok at fitness-spill er det store for tiden. Det er ikke deres ansvar å gjøre så. Dette ligger fremdeles hos foreldre og lokalmiljøet.

 

Du glemmer en viktig ting, nemlig foreldre. Pris har ingen hinder her. Selvsagt har TV også skylden. Igjen, poenget er at ungdommer bruker mer tid innendørs enn før.

Lenke til kommentar

I fotball så ligger mye av problematikken i at de som er gode ikke vil spille med de som er dårlige. Barn er såpass beviste at de ganske tidlig gjennomskuer "det er jo mest for gøy" argumentet. Det er faktisk rimelig demoraliserende å tape når du har gjort ditt beste og du taper fordi det er andre som ikke er gode nok. Like barn leker best :)

 

Paralellen til dataspill er jo ganske enkel. Når man logger på en server og havner på et lag som taper stygt gang på gang så bytter man jo gjerne til en server der man har et nivå som man hører hjemme på

Lenke til kommentar
I fotball så ligger mye av problematikken i at de som er gode ikke vil spille med de som er dårlige. Barn er såpass beviste at de ganske tidlig gjennomskuer "det er jo mest for gøy" argumentet. Det er faktisk rimelig demoraliserende å tape når du har gjort ditt beste og du taper fordi det er andre som ikke er gode nok. Like barn leker best :)

 

Paralellen til dataspill er jo ganske enkel. Når man logger på en server og havner på et lag som taper stygt gang på gang så bytter man jo gjerne til en server der man har et nivå som man hører hjemme på

 

Dette må jeg si meg ganske enig i. Riktig nok ville de flinke i fotball ha meg med selv om jeg sugde, og hvorfor? Fordi jeg har en aggrivisitet på fotball banen som ikke mange kan slå og da skal det godt gjøres å holde på ballen.

Lenke til kommentar
I fotball så ligger mye av problematikken i at de som er gode ikke vil spille med de som er dårlige. Barn er såpass beviste at de ganske tidlig gjennomskuer "det er jo mest for gøy" argumentet. Det er faktisk rimelig demoraliserende å tape når du har gjort ditt beste og du taper fordi det er andre som ikke er gode nok. Like barn leker best :)

 

Paralellen til dataspill er jo ganske enkel. Når man logger på en server og havner på et lag som taper stygt gang på gang så bytter man jo gjerne til en server der man har et nivå som man hører hjemme på

 

Dette må jeg si meg ganske enig i. Riktig nok ville de flinke i fotball ha meg med selv om jeg sugde, og hvorfor? Fordi jeg har en aggrivisitet på fotball banen som ikke mange kan slå og da skal det godt gjøres å holde på ballen.

Det er en egenskap som gjør at du ikke suger ;)

 

Ansvaret tilhører ingen, muligens med unntak av foreldrene. Barn vokser opp i det samfunnet de er en del av. I dag er fotabll en viktig del for mange, men om 50 år så er kanskje fotball noe bestefar brukte tiden på. Samfunnet er i endring hele tiden.

 

Frode Olsen har et godt poeng. Dataspill vil legge en potensiell demper på rekruering til fotball. Det er sikkert mang en god fotballspiller som vil falle igjennom fordi de prioriterer dataspill.

 

Så kan man heller spørre seg selv hva som gavner verden mest. For å være helt ærlig tror jeg gamere har gjort mer for verden enn fotballspillere. Trenger vi fler John Arne Rise som investerer bort ett dusin barnehjem i afrika? Trenger vi flere John Carew som kjøper Porsche og får Lecablokker??

 

Bill Gates har gitt bort det meste av sin formue. Når gjorde en fotballspiller det samme?

Endret av Castor
Lenke til kommentar
Det var en eller annen fotballspiller som gjorde det... Men jeg husker ikke hva han heter. Poenget er at ikke bare bill gates donerer bort penger. Men det er bare ikke i samme grad.
Tingen er at fotballspillere skaper fint lite. De er overbetaltet ansatte. Fotballspillerer er ikke gründere.

 

John Cormack, Sid Meyer, Bitmap Brothers, Peter Molineux. Tviler på at noen av dem har fått spille mye fotball, eller har giddet å spille, men de har bidratt til at en hele generasjon har endret fokus. De har fått de som ikke fikk spille mer en fem minutter fotball til å føle at det var noe de kunne gjøre bedre enn andre.

 

Gamere er framtidens presidenter og statsministre (får håpe de ikke har spillt Defcon). I dagens samfunn er det nok noe mer i veien med barn som ikke spiller spill sammenlignet med de som gjør det

Lenke til kommentar

Du sier det er noe i veien med barn som ikke spiller spill? Hvorfor? Barn som spiller spill og de som er idrettslige aktive er likeverdige, de har bare talenter på andre punkter som igjen hjelper til med å styrke samfunnet. Jeg mener at slik vi har det nå er helt feil, den ene er ikke bedre enn den andre, vi må finne et midtpunkt hvor vi er sportslige aktive og spiller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...