Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Tråkk

Tja, jeg er ikke helt enig med dette. Jeg kjører stort sett kun naturlige intervaller, som frem til veiskilt, opp små bakker o.l. Det gir den beste og mest varierende og motiverende treningen synes jeg.

Lenke til kommentar

Bra! Bra med lagtempo/partempo på de lange intervallene i flatt terreng synes jeg. Det er nok lettere å holde det gående rundt terskel sammen med andre og farten blir høyere.Fart virker som et stort problem for mange av aleine syklistene.

Lenke til kommentar

Til Ole Sollie

Jeg er opptatt av terskel i treningen, noen dager er denne lavere andre høyere i forhold til puls. Noe som kan ha sin årsak i hvor stor grad man er restituert etter forrige økt. Men med din kunnskap om kroppens respondering på trening spør jeg hvor restituert skal man være før neste økt?(Kanskje et dumt spørsmål men jeg prøver) For jeg opplever at sone 3 82-87% er veldig bred. Dvs det er stor forskjell på opplevd intensitet i forhold til 82% vs 87%. Regner med at effekten av trening opp mot 87% vs 82% er tilsvarende stor. Opplever også at mye tråkking med lette tråkk gir svake ben. Og at trening med tyngre tråkk gir bedre kjørestyrke all over. Men bena er helt klart den største hindringen for å kunne kjøre harde økter. Derfor varierer jeg med litt intensiv løping innimellom for å avlaste sykkelbena.

Hvor mange hardøkter kjører du i uka?

Lenke til kommentar

Hvorfor kjøre intervall med 1 min pause i sone 3?

Det er vel bare å kjøre på og gjøre unna hele økta på 50 minutter eller hvor lenge du skal kjøre. Pluss oppvarming og nedkjøring.

Lenke til kommentar
Til Ole Sollie

Jeg er opptatt av terskel i treningen, noen dager er denne lavere andre høyere i forhold til puls. Noe som kan ha sin årsak i hvor stor grad man er restituert etter forrige økt. Men med din kunnskap om kroppens respondering på trening spør jeg hvor restituert skal man være før neste økt?(Kanskje et dumt spørsmål men jeg prøver) For jeg opplever at sone 3 82-87% er veldig bred. Dvs det er stor forskjell på opplevd intensitet i forhold til 82% vs 87%. Regner med at effekten av trening opp mot 87% vs 82% er tilsvarende stor. Opplever også at mye tråkking med lette tråkk gir svake ben. Og at trening med tyngre tråkk gir bedre kjørestyrke all over. Men bena er helt klart den største hindringen for å kunne kjøre harde økter. Derfor varierer jeg med litt intensiv løping innimellom for å avlaste sykkelbena.

Hvor mange hardøkter kjører du i uka?

 

Enig i at 82-87% av HFmaks kan virke som er stort område, men som du sier kan dette variere utifra dagsform. I tillegg er intensitetsoner noe individuelt så alle har ikke "sin" sone i samme intesitetområdet. En tommelfingerregel kan være at ved nærmere 82% av HFmaks trenger du varigheten du kan holde på rundt den anaerobe terskelen, mens opp i mot sone 4 går mer på hastigheten man kan holde ved den anaerobe terskel.

 

For å styrke beina kan man kjøre styrketråkk. Dette er ganske likt sone 3 trening, men med lavere tråkkfrekvens, f.eks 40-50 tråkk i minuttet.

 

Hvor mange hardøkter avhenger av hvilke periode jeg er i. Snittet går nok ikke over to ganger i uka.

Endret av ove sollie
Lenke til kommentar
Hvorfor kjøre intervall med 1 min pause i sone 3?

Det er vel bare å kjøre på og gjøre unna hele økta på 50 minutter eller hvor lenge du skal kjøre. Pluss oppvarming og nedkjøring.

 

Det du snakker om her blir distansetrening som også fungerer fint til trening i sone 3. Ved intervalltrening med pauser kan man holde et noe høyere tempo uten at man blir like sliten. Kan være litt lettere psykisk å ha noen pauser også. God blanding mellom distanstrening og intervall er bra.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...