Gå til innhold

Hvordan styre romskip i X3: Terran Conflict? + prat om X3TC

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg begynte med X3 i går kveld (og det ble en lang natt). Jeg synes spillet var kult selv om jeg ikke akurat er noen stjernepilot.

Et lite problem er styringen av romskipene. Så langt har jeg bare prøvd å styre det med tastatur+sikting og skyting med mus eller begge deler med musen. Problemet med å styre med piltastene er at styringen ikke er jevn nok. Problemet med musen er at jeg litt for ofte kjører rett inn i den jeg skal skyte på fordi det er lettest å styre skipet den veien jeg sikter. Noen som har noen tips til hvordan man best kan styre?

Håper det er noen andre som spiller det her også. Hvis dere har noen nybegynnertips mottas også dem med takk.

Edit: Oppdatert emnetittel siden dette skle litt ut over kun styring av skip.

Endret av oyvind
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spilte dette litt med en venn for en stund siden :)

Nybegynnertipset mitt blir vel å følge questet du får i starten helt til du føler deg klok nok på spillet til å fortsette på egen hånd. En annen ting er at når du nesten har ødelagt en fiendeskip kan det hende at fienden hopper ut og du står fritt til å ta det over. Hopp ut av skipet ditt og fly bort til det andre. Skru på autopiloten til ditt gamle skip så det følger etter deg og når du docker har du 2 skip :D

Når det gjelder styring husker jeg ikke. Selv regulerte jeg vel farten med musen og kan ikke huske å ha kræsjet med et annet skip. Det er en bratt læringskurve, men etter hvert har du nok dreisen på det .)

Skrevet

Problemet er at når jeg styrer med musen så kjører jeg i den retningen jeg skyter. Skal jeg skyte på skipet krasjer jeg litt for ofte inn i dem. Løsningen er jo selvfølgelig å svinge unna litt tidligere :) Må vel bare trene litt mer.

Skrevet
Problemet er at når jeg styrer med musen så kjører jeg i den retningen jeg skyter. Skal jeg skyte på skipet krasjer jeg litt for ofte inn i dem. Løsningen er jo selvfølgelig å svinge unna litt tidligere :) Må vel bare trene litt mer.

Skjønner :p Som du sa er nok tid den beste hjelpen her. Bli vant til kontrollene og ha det gøy

Skrevet

som du alt er sagt bruk tiden les litt på forumet deres, les kontrollene på options nøye så lærer du nok spillet fort nok jeg måtte sikkert restarte characteren min 4 ganger på grunn av krasj, og ca en halv uke før jeg tok alle kontrollene helt greit ^_^ jeg spiller selv en humble trader, og har begynt å bygge opp ett massivt økonomisk imperium med mange stasjoner og skip mohahahaha :p

Skrevet

Jeg begynte som Terran Defender og har begynt å få litt mer taket på kamp. Sliter enda med dårlig økonomi da gevinsten på de første oppdragene er heller dårlig. Jeg regner imidlertid med at dette bedrer seg. Dessverre har jeg ikke fått overtatt noen av findens skip enda. De minste jeg har sloss må gir seg ikke før de er døde. Større skip vil kanskje overgi seg?

Skrevet

husker jeg prøvde dette for en god stund siden.. prøvde den tutorial kamp greia, og klarte ikke å få skipet mitt til å fly fortere enn 1km/t... hvordan får man fart på skipet? Prøvde alt.

Så fikk jeg meg et nytt spill og glemte hele greia. Kanskje jeg burde prøve en ny runde i sommer. Hvor "enkelt" er det å bare hive seg inn i det og lære seg etterhvert? Eller må jeg pugge manualen først?

Skrevet

Nå er jo jeg ganske nybegynner, men jeg synes det var forholdsvis greit å komme igang. Som jeg nevnte ovenfor hadde jeg litt problemer med å skyte skip som er litt større enn min Sabre.

Fart reduseres med X/Z eller hjulet på musen. Nå har jeg ikke kommet igang med handel enda, men så langt har det gått greit å bare ta oppdrag for Terrans.

Skrevet

Jeg synes det har vært gøy så langt, men det kan hende at det åpne spillet uten en veldig klar story blir et "problem" etter hvert siden jeg på en måte ikke har et klart mål å spille mot. Så langt er det i alle fall ikke noe problem og det er gøy. Sliter bare med å vite hvilke skip jeg bør kjøpe meg for mine surt oppsparte penger :)

Skrevet

Anbefaler å titte litt på forumet til Egosoft (utvikleren). Det er et veldig bra miljø og folket som henger der er veldig hyggelige mot nybegynnere (ja og de som har spilt litt mer da såklart :p ).

Når det gjelder "mangler mål" så er det et par-tre sykt krevende oppdrag i X3:TC .. Det ene er The Hub. Det tar virkelig år og dag å samle sammen alt man trenger. Du må også fullføre dette oppdraget for å kunne få ditt eget hovedkvarter (Player HQ/PHQ). Det er jo heller ingenting i veien for at du setter deg dine egne mål.

Det finnes også en god del scripts som enten legger til nye og geniale funksjoner, samt andre som totalt forandrer gameplay. Du kan også laste ned noen skip (f.eks. The Whitestar fra Babylon 5) og fly dette i spillet. Om ikke så veldig lenge kommer også patch 2.1 - her får vi et nytt oppdrag som heter "Treasure Hunt". Har ikke lest så mye om det, men tror det tar sin tid å gjennomføre.

Litt mer on topic:

Prøv strafing samtidig som du flyr.. WASD+QE (om jeg ikke husker helt feil).

For å starte i X3:TC må du ikke pugge manualen.. i motsetning til i X3:Reunion som jeg synes hadde en langt brattere lærekurve (ikke helt EVE, men nærme nok)

Skrevet

Det her går kanskje litt off-topic siden styringen ikke lenger er noe (stort) problem.

Nå fikk jeg sinnykt lyst til å spille dette!

Du burde. Jeg har blitt helt frelst og investert en god del timer i det i helgen, skremmende mange egentlig. Det er gøy å se starten av en liten flåte, selv om jeg sikker har gjort mange dumme valg under veis er det tilfredsstillende å se at man får flere og bedre skip og at man klarer å ta ned større og flere fiender.

Anbefaler å titte litt på forumet til Egosoft (utvikleren). Det er et veldig bra miljø og folket som henger der er veldig hyggelige mot nybegynnere (ja og de som har spilt litt mer da såklart :p ).

Når det gjelder "mangler mål" så er det et par-tre sykt krevende oppdrag i X3:TC .. Det ene er The Hub. Det tar virkelig år og dag å samle sammen alt man trenger. Du må også fullføre dette oppdraget for å kunne få ditt eget hovedkvarter (Player HQ/PHQ). Det er jo heller ingenting i veien for at du setter deg dine egne mål.

Det finnes også en god del scripts som enten legger til nye og geniale funksjoner, samt andre som totalt forandrer gameplay. Du kan også laste ned noen skip (f.eks. The Whitestar fra Babylon 5) og fly dette i spillet. Om ikke så veldig lenge kommer også patch 2.1 - her får vi et nytt oppdrag som heter "Treasure Hunt". Har ikke lest så mye om det, men tror det tar sin tid å gjennomføre.

Jeg har søkt en del på forumet, feks et par dager for å finne ut om det er mulig å få repair laser på romskip. Noe jeg har forstått bare er mulig på Vidar og på space suiten din.

I forhold til oppdragene er det mulig å få tilgang til alle oppdragene uavhengig av hvilken start man har valgt? Jeg har ikke helt forstått om ting er låst til en start eller ikke og om man må spille gjennom de forskjellige startene for å få låst opp alle tingene. Jeg har startet med Terran Defender, må jeg starte på nytt på de andre for å få låst opp alt mulig i spillet, eller kan jeg gjøre det via denne storry linen? Hvis jeg starter på nytt får jeg da tilgang til de tingene jeg har låst opp i andre starter?

Skrevet

Så lenge du velger en start som har "Storyline: Enabled" så skal du kunne få tilgang på alt. Det er visse krav som må tilfredsstilles før du får muligheten til å gjøre en del av oppdragene. F.eks. må du bli ferdig med "The Hub" oppdraget før du kan ta Player HQ oppdraget. Andre oppdrag krever at du har et veldig bra forhold med noen og har en trade-rank over <et eller annet>. Det er en egen spoilers seksjon på Egosoft sitt forum hvor man kan finne mer info.

Repair laser får du kun på space suit med mindre du bruker et script. Jeg har ikke testet selv, men kan være fristet da det mangler en mulighet for å reparere stasjonene dine (vel, du kan bruke romdrakta, men hvor mange hundre timer det vil ta har jeg ikke tenkt til å finne ut). AFAIK får du ikke den muligheten til Vidar. (det finnes ingen mulighet for å kjøpe eller finne repair laser til romskip, så selv om skipet kan bruke itemet så hjelper det fint lite).

Skrevet
AFAIK får du ikke den muligheten til Vidar. (det finnes ingen mulighet for å kjøpe eller finne repair laser til romskip, så selv om skipet kan bruke itemet så hjelper det fint lite).

Takk for svarene :)

Jeg så bare dette innlegget og et par andre som snakket om repair laser på Vidar og derfor tenkte jeg det var mulig. Det kan jo hende de har moddet spillet eller lagt inn et script.

Jeg leste et annet innlegg om vanskelighetsgrad. At hvis man får høy combat rank og tar med seg mange skip på oppdrag blir det mye vanskeligere (les umulig). Noen formening om det?

Skrevet

Joa. Desto høyere combat rank jo vanskeligere fiender får du.. men du får også bedre belønning (ved combat missions).

Samtidig så har du gjerne bedre skip også når den tid kommer og du kan ta vanskeligere fiender.

Anbefaler deg å ta en titt på scripts & modding seksjonen. Det er en god del script der som tar seg av micromanagement ting (f.eks. til Carriers (M2 skip)). Automagiserer ting som ellers ville tatt lang tid å sette opp. Det er også script der som gjør turrets på skip brukbare (MARS heter det scriptet).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...