Gå til innhold

TEST AV DDR MINNE.


Anbefalte innlegg

Ærlig talt.

 

Du tester minne, men går ikke lenger når CPU-en stopper deg, og du setter ikke ned multiplier? Hva din CPU klarte er da irrelevant. Det var ikke en test av et AMD-system. Det er minne du tester, og du laget testen for at andre skal kunne se hva minnebrikkene klarer.

Jeg skjønner ditt synspunkt , men jeg så saken annerledes.

Derfor ba jeg om tilbakemeldinger og finner det litt mekelig at noen ser på testen som ubrukelig over et år etter at den er laget, hvorfor kom ikke dette menst testen var ny og det kunne gjøres noe med dette??

Vel.. du tenkte helt feil. punktum.

 

Over et år? Det er ikke engang et halvt år. Tror du er en av dem som smører tykt på til din egen fordel. Det er ikke en bra egenskap, og den vanen burde du legge av deg.

 

Ja, jeg er litt arrogant i dag, men så lenge jeg vet at jeg har rett, så tilater jeg meg å være det. Det er tross alt svært sjeldent jeg er det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ingenting imot kritikk, har faktisk selv bedt om dette for å mulig gjøre testen bedre derfor finner jeg det rart at du som "har greie på dette" først nå kommer med kritikk og det fordi du blir irritert på meg i en annen sammenheng . Istedenfor å komme med denne kritikken da testen var skrevet. Nei jeg er ikke hårsår og tåler kritikk , men det virker som andre har større problemer og leter etter feil , noterer seg dem for å kunne bruke disse negativt istedenfor å gi konstruktiv kritikk.

Denne kritikken hadde du hatt muligheter til å kommet med på en konstruktiv måte tidligere da du jevnlig har postet her og til og med rost testen, men nei så vel var det ikke.

 

EDIT:

Jeg har ikke utgitt meg selv for å vere expert men jeg prøvde meg med en test som fikk enorm respons (noe som ikke alle liker) derfor fortsatte jeg, denne testen var heller ikke ment til extremklokkere da disse som regel vet dette fra før, men var ment til vanlige folk som er usikker på hva som passer best.

Men som jeg har fått erfare tidligere også , er man så dum å prøve å uttale seg eller hjelpe noen her på forumet så er det altids noen som sitter klare for å ta deg,

Synd med slike holdninger da det desverre gjør at folk kvier seg for å hjelpe fordi de vet at "mobben" sitter klar

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Har ingenting imot kritikk, har faktisk selv bedt om dette for å mulig gjøre testen bedre derfor finner jeg det rart at du som "har greie på dette" først nå kommer med kritikk og det fordi du blir irritert på meg i en annen sammenheng . Istedenfor å komme med denne kritikken da testen var skrevet. Nei jeg er ikke hårsår og tåler kritikk , men det virker som andre har større problemer og leter etter feil , noterer seg dem for å kunne bruke disse negativt istedenfor å gi konstruktiv kritikk.

Bra sagt... :roll:

Lenke til kommentar
Har ingenting imot kritikk, har faktisk selv bedt om dette for å mulig gjøre testen bedre derfor finner jeg det rart at du som "har greie på dette" først nå kommer med kritikk og det fordi du blir irritert på meg i en annen sammenheng . Istedenfor å komme med denne kritikken da testen var skrevet. Nei jeg er ikke hårsår og tåler kritikk , men det virker som andre har større problemer og leter etter feil , noterer seg dem for å kunne bruke disse negativt istedenfor å gi konstruktiv kritikk.

Denne kritikken hadde du hatt muligheter til å kommet med på en konstruktiv måte tidligere da du jevnlig har postet her og til og med rost testen, men nei så vel var det ikke.

 

EDIT:

Jeg har ikke utgitt meg selv for å vere expert men jeg prøvde meg med en test som fikk enorm respons (noe som ikke alle liker) derfor fortsatte jeg, denne testen var heller ikke ment til extremklokkere da disse som regel vet dette fra før, men var ment til vanlige folk som er usikker på hva som passer best.

Men som jeg har fått erfare tidligere også , er man så dum å prøve å uttale seg eller hjelpe noen her på forumet så er det altids noen som sitter klare for å ta deg,

Synd med slike holdninger da det desverre gjør at folk kvier seg for å hjelpe fordi de vet at "mobben" sitter klar

Ok.. så er jeg et dårlig menneske. Ferdig med den saken. Er du ferdig med sippinga nå?

 

Hinter du til at jeg ikke tåler at tråden din har fått mange svar? Det er i så fall helt feil.. Om jeg skulle vært misunnelig på noen, så kan jeg garantere deg at det ikke ville vært noen på dette forumet.. ingen andre norske forum heller.

 

Måten du har oppført deg på tidligere i andre diskusjoner gir meg ingen voldsom lyst til å hjelpe deg med en test du ikke burde laget overhodet. Når man bestemmer seg for å lage en test, så lønner det seg tilegne seg den nødvendige kunskap først. Du fortsetter også nå med å sile ut det du ikke vil svare på, og det lille du vil svare på blåser du opp og legger til litt her og der.. muligens for å rettferdigjøre sippingen og klagingen på meg.

 

Ingen trenger å være redd for å bli hakket på av meg om de sier noe feil. Så lenge de klarer å lese hva jeg skriver, svare på tiltale og holde seg til det tekniske på en saklig måte så ville jeg skrevet en linje eller to med en hyggelig og informativ tone. Du må gjerne lete litt på forumet, og du vil finne ut at jeg aldri henger noen for å si noe feil. Untakene finnes, og du er ett av dem. Hvorfor skjønner du sikkert selv.

 

Som jeg prøvde å forklare deg i forrige post så var jeg ikke interessert i å høre denne sutringen, og håpet at vi kunne holde oss til det tekniske. Jeg har gitt deg kritikk, og det hadde vært fint å vite hva du synes om den. Enig, uenig eller vet ikke?

 

Når noen kommer med kritikk så er det vanlig å komentere den på en måte, og ikke sippe over hvorfor man får den på feil tidspunk. Er du enig i det jeg skrev, eller må du teste litt først?

Endret av formann
Lenke til kommentar

Neida, jeg er ikke uenig med deg at denne testen kunne vert bedre og at den også kan inneholde feil, det er jo nettop derfor at jeg har bedt om tilbakemeldinger på dette, dine tilbakemeldinger tidligere i denne posten har vert utelukkende positive og NETTOP derfor reagerer jeg som jeg gjør da du i en helt annen sak plutselig begynner å vise til hvor dårlig denne testen er. Og hvorfor , jo der kritiserer du meg for noe annet og drar denne testen inn som et eksempel på min manglende kunnskap.

Så er det plutselig jeg som sutrer? Nei du jeg sutrer ikke men reagerer på det jeg kaller dobbeltmoral.

Og om det skal vere slik her på forumet at det kun er "proffe" folk som kan ha lov til å uttale seg og å lage tester av ting , ja da tror jeg det blir temmelig magert etterhvert.

 

At du muligens synest jeg uttaler meg arrogant noen ganger, vel det er ikke tilfellet men vi nordlendinger er vant til å snakke rett ut og kalle en spade for en spade. At vi har en saftigere måte å utrykke oss på er greit men det har ingenting med arroganse å gjøre, det er bare sånn vi er og vi kan ikke begynne å endre på det for at det skall passe andre.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Neida, jeg er ikke uenig med deg at denne testen kunne vert bedre og at den også kan inneholde feil, det er jo nettop derfor at jeg har bedt om tilbakemeldinger på dette, dine tilbakemeldinger tidligere i denne posten har vert utelukkende positive og NETTOP derfor reagerer jeg som jeg gjør da du i en helt annen sak plutselig begynner å vise til hvor dårlig denne testen er. Og hvorfor , jo der kritiserer du meg for noe annet og drar denne testen inn som et eksempel på min manglende kunnskap.

Så er det plutselig jeg som sutrer? Nei du jeg sutrer ikke men reagerer på det jeg kaller dobbeltmoral.

Og om det skal vere slik her på forumet at det kun er "proffe" folk som kan ha lov til å uttale seg og å lage tester av ting , ja da tror jeg det blir temmelig magert etterhvert.

I fremtiden skal jeg passe på å si ifra tidligere om det er noe jeg skal kritisere. For å være helt ærlig så skrev jeg en PM til deg rett etter du la ut AMD testen, men etter litt rot med back/forward så forsvant den meldingen, og jeg gadd rett og slett ikke skrive en ny for den var ganske lang.

 

Jeg skrev ikke at testen din var dårlig i utgangspunktet. Jeg forslo at du rettet litt på den. :)

 

Når det gjaldt komentaren om at du knotet med A64 riggen din så mente jeg ikke noe vondt med orde knote. Knoting er noe alle gjør, og jeg legger ikke mer i ordet enn å pusle med eller prøve seg frem. Den kometaren var så nøytral som den kunne få blitt, og ikke ment ironisk på noen måte. Time will show .. ikke noe mer :)

Lenke til kommentar

OK, nå er vi "nede" på et normalt nivå igjen.

Jeg sitter ikke her og er sur på deg ei heller ikke på andre jeg har "kranglet" med , da jeg mener en krangel er en krangel og så snur jeg meg så er den glemt.

Men jeg blir utrolig provoser av og til og det ble jeg i denne sammenhengen.

Case Closed

Lenke til kommentar

Ikkje for å blande meg for mye inn, men til EnD.R.E. kan ikkje du ta deg tid til dette som snekker`n har gjort?? Så får vi se om du gjør dette bedre eller ikkje. Faktisk så ble jeg overrasket da jeg så denne testen, og dette bare styrker at jeg kan tro på på dette medlem her i forumet (ene). Så snekker`n har fortjent all den gode responsen han kan få, men av disse som kommer med kritikk så vet han hva som må gjøres bedre og det bare styrker vår tillit enda mer til denne personen..... Satt å kikket på ram til en som skal kjøpe utstyr av meg, og da jeg snubblet over denne ble alt så mye lettere, så jeg må bare takke snekker`n mer for slike gode opplysninger. Noe annet var at han ikkje tjener på dette, men "betale" retur for dette "tunge" og tidskrevende arbeidet som han gjorde.

 

:w00t:

Endret av k_drey
Lenke til kommentar

Takk for det.

Men som sagt jeg er veldig glad for kritikk , både negativ og positiv så lenge denne er konstruktiv og kan hjelpe til å gjøre ting bedre.

Ingen er vel så gode at de ikke kan bli bedre, og det er noe som heter at en må lere å krype før en kan gå, vel jeg prøver å ta mine første skritt.

Lenke til kommentar

bare lurte på en ting.

 

Om det er sånn at 3200LL yter omtrent som 4000 på høyere timing, har noen prøvet å kjøre 4000 brikker på LL timing og 5:4?

selve minnet må jo være omtrent like raskt (array oppslaget på innsiden) på begge? eller?

 

Ja jeg vet jeg burde kanskje lett mere etter dette selv om svaret er gitt.

Lenke til kommentar

Enkelte personer har den senere tid brukt mye energi på å prøve å latterliggjøre meg og fremmheve at jeg ikke har peiling på hva jeg prater om, bla har de uttalt at denne testen er latterlig. Som argument for dette har de brukt testen som Ocsoot.no har laget, den finner du HER. og la meg si det med en gang dette er en meget bra test som jeg annbefaler alle å studere nøye , men hva viser den? Jo den viser to spesifikke brikker på to hastigheter , men det den ikke viser er hva skjer om timingene er annerledes??

1. For hvor mange har en brikke som klarer 2-2-2-6?? svært få det er vel kunn BH5 brikker som klarer dette, og da svert ofte med voltmod.

 

2. Hva skjer om du kjører de 400 brikkene på 2,5 -3-4-7 istedenfor 3-4-4-8 (dette er ikke noe problem gjør det selv) . Jo da har du opphevet forskjellen og vel så det.

 

3. Hva om du skall høyere enn 250 på fsb , noe som er helt vanelig i dag.

Jo da drar 4000 brikken ytterligere ifra.

 

Dette er IKKE skrevet som en kritikk av testen da denne bruker et bestemt forhold og viser hva som skjer der, det er heller en kritikk til dem som latterliggjør meg og denne testen.

Da denne testen er laget for dem som klokker normalt og med de brikker som man normalt får tak i den tar også for seg ytelsen til de forskjellige brikkene på forskjellige hastigheter /timinger.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Har 2x256MB Kingston HyperX stående i maskinen min. Vurderere å kjøpe 2x256MB til. Leste en eller annen plass på at man mister masse ytelse ved å kjøre 4x rambrikker. Hvorfor det? Er det noen som har noen link til test av dette.

 

Er sugen på mer RAM, men gidder ikke kjøpe 2 stk til hvis jeg får dårlig ytelse. Da selger jeg heller de 2 jeg har å kjøper meg 2x512MB istedet.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Mushkin har skrevet en interessant rapport vedrørende minne til Athlon 64 (gjelder ikke "CG", bare eldre revisjoner):

http://www.mushkin.com/epages/Mushkin.stor...UserTemplate/27

 

"The Athlon 64 itself uses a single memory channel and only one controller on the CPU. Because of this, the Athlon 64 (non-FX) can actually use plain vanilla, unbuffered, non-ECC modules. There are, however, still some peculiarities of the Athlon 64 systems in how they are handling memory which effects memory compatibility.

 

One of the most critical issues in this resepect relates to the first step in the memory access sequence, that is, the opening of a memory page and subsequent steps until a read command can be issued. All of these steps fall into the time frame referred to as RAS-to-CAS delay or tRCD. In a typical system, the memory controller on the chipset is running at bus speed. On the Athlon 64, it is running at CPU speed, which means that it is A LOT faster. That means that the internal sequence of commands also goes faster, and that's where all systems are getting hiccups if the memory chips used can only run at a high tRCD.

 

A very trivial explanation is that the controller expects that the memory is as fast as it itself but we don't have memory yet running at a 2GHz and beyond clock rate. What it comes down to is that, depending on the BIOS tuning (by the manufacturer), the read command is issued a bit too early and violates the tRCD. The workaround is to add one additional cycle to the actual memory latency, that is, a 2:2:2-rated DIMM will run stable at 2:3:2; a 2:3:2 rated module will, most likely, need to be set to 2:4:2 in order to run stable (where the latencies are CAS:tRCD:tRP). Bottom line is that when shopping for memory for the Athlon 64, it is highly advisable and in most cases mandatory to only consider memory with a tRCD of 2 or, to make it simple, memory that is rated at 2:2:2 a the designated speed."

 

Det å øke tRCD (RAS-to-CAS delay) i BIOS er kanskje noe å prøve for dem som har stabilitetsproblemer med noen typer DDR400-minne (TwinMOS?) på enkelte Athlon 64-hovedkort idag? :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Kommer det noe test av ocz pc 4200 EL??

Er litt nysgjerrig på hvor bra disse er. ;)

Ser at ocz på sine sider ikke har godkjent ic7-g og max3 bare AI7????? ettersom det skal være problemer å nå 266 MHz med disse korta.

Håper det ikke stemmer for, jeg håpet på 275-280 ved 1:1 med disse. da burde jo 2.4c cpu-en min gi en formidabel ytelse :thumbup:

Når jeg skal kjøpe meg nytt minne skal jeg ha det som gir maksimal ytelse med 2.4c en min.
Lenke til kommentar
Har 2x256MB Kingston HyperX stående i maskinen min. Vurderere å kjøpe 2x256MB til. Leste en eller annen plass på at man mister masse ytelse ved å kjøre 4x rambrikker. Hvorfor det? Er det noen som har noen link til test av dette.

 

Er sugen på mer RAM, men gidder ikke kjøpe 2 stk til hvis jeg får dårlig ytelse. Da selger jeg heller de 2 jeg har å kjøper meg 2x512MB istedet.

In all cases, on both 865 and 875 chipsets, with both single-sided and double-sided DIMMs, four DIMMs is the best performing memory configuration at DDR400(1:1) or higher speed. This may come as a surprise to many of you looking for memory for your 865/875 motherboard. As expected, two DIMMs in dual-channel memory configuration performed better than a single DIMM in all cases. Beyond this, we see that two double-sided DIMMs perform much better than two single-sided DIMMs, but that four single-sided DIMMs perform almost as well as four double-sided DIMMs.

 

Les hele testen her: http://www.anandtech.com/memory/showdoc.html?i=1839&p=4

 

Merket selv en økning i Unbufered testen i Sandra og Minne hastighet(skrive) i Aida32. Så i følge den testen er det best med 4 brikker til 865/875 brikkesett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...