Gå til innhold

Problemer med Audigy og SB Live


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden du skriver at nettverkskortet (pci) virker, så ville det vel være litt rart å gi hovedkortet skylden? Siden du har A7N8X, så har det et innebygget lydkort (eller kanskje det ikke er det på non-deluxe?). Dette kan du disable i BIOS. I tillegg så kanskje du burde disable "gameporten", siden Live! har sin egen (og man unngår IRQ-konflikter) "spillport". Selv har jeg aldri prøvd å bruke Audigy-kortet (eller noe annet lydkort) på mitt A7N8X dlx, da onboard-lyden, etter mitt syn, er mer enn god nok.

 

Men hva slags "feil" får du? Er det bare slik at maskinen ikke klarer å finne kortet? Hva skjer hvis du prøver å installere driverne? Jeg tror også at det skal være et valg i BIOS ala "reset configuration data" (eller et eller annet med pnp), som kanskje skulle kunne "resette" BIOSen i forhold til oppsett av pnp-enheter.

Lenke til kommentar
Siden du skriver at nettverkskortet (pci) virker, så ville det vel være litt rart å gi hovedkortet skylden? Siden du har A7N8X, så har det et innebygget lydkort (eller kanskje det ikke er det på non-deluxe?). Dette kan du disable i BIOS. I tillegg så kanskje du burde disable "gameporten", siden Live! har sin egen (og man unngår IRQ-konflikter) "spillport". Selv har jeg aldri prøvd å bruke Audigy-kortet (eller noe annet lydkort) på mitt A7N8X dlx, da onboard-lyden, etter mitt syn, er mer enn god nok.

 

Men hva slags "feil" får du? Er det bare slik at maskinen ikke klarer å finne kortet? Hva skjer hvis du prøver å installere driverne? Jeg tror også at det skal være et valg i BIOS ala "reset configuration data" (eller et eller annet med pnp), som kanskje skulle kunne "resette" BIOSen i forhold til oppsett av pnp-enheter.

Syns det er rart at ingen av lydkortene virker hos meg men virker hos alle andre...

Disabla gameporten og Det intregerte lydkortet (A7N8X Non deluxe har drit dårlig intregert lyd)...

Prøvde å formatere uten noe hjelp...

Prøvde å loade default settings i bios....

Hvis jeg prøver å innstalere Audigy driverne så sier innstalern at den ikke finner noe audigy kort innstalert....

Windows legger heller ikke inn noe drivere :-?

Lenke til kommentar

Syns det er rart at ingen av lydkortene virker hos meg men virker hos alle andre...

Disabla gameporten og Det intregerte lydkortet (A7N8X Non deluxe har drit dårlig intregert lyd)...

Prøvde å formatere uten noe hjelp...

Prøvde å loade default settings i bios....

Hvis jeg prøver å innstalere Audigy driverne så sier innstalern at den ikke finner noe audigy kort innstalert....

Windows legger heller ikke inn noe drivere :-?

Som en siste løsning kan du prøve å oppgradere til den seneste BIOS-versjonen (sørg for å få riktig versjon, til non-deluxe og riktig revisjon). Det ville i uansettl være en veldig merkelig feil med hovedkortet, om bare en del av PCI-bussens funksjoner var skadet..Mens du likevel er i gang, så kan du kanskje prøve å kikke på Creatives "kunnskapsdatabase" og Sound Blaster-forum, for å se om noen andre har et liknende problem.

 

EDIT:

Hvis du har muligheten, så burde du teste et annet lydkort (kanskje et med færre pinner?), sånn bare for å utelukke at hovedkortet er ødelagt. Men som sagt så har jeg vanskelig for å tro at lydkort bruker en særegen funksjon til PCI-bussen (men kanskje noen av "banene" er ødelagt, slik at bare "enklere" ekspansjonskort som NICs virker, men ikke de som bruker "hele" PCI-bussen? *Vill gjetning*). Hvis du har oppgradert BIOSen, så kan du prøve å nedgradere.

 

Men har lydkortet i det hele tatt virket med hovedkortet ditt?

Lenke til kommentar
Prøv å pusse forsiktig av kontaktpinnene på lydkortet.

 

"Rikle" kortet godt nedi pci-sporet., så får du se...

Har prøvd det....

Men kan en eldre bios versjon hjelpe..

Husker ikke om det er etter jeg bytta bios at det ikke virket mer...

 

Det er definitivt verdt et forsøk, å "degradere" BIOSen. Nyere versjoner tilbyr kanskje mer funksjonalitet, men sjansen for at de "bøgger" er desto større :p

 

Man burde ikke oppgradere BIOS med mindre en nyere versjon gir mye høyere ytelse, men hold deg unna hvis du ikke har noen problemer!

Lenke til kommentar

Jeg har et lignende problem, jeg har for øvrig asus p4pe med intregrert lydkort. Jeg kjøpte et audigy2 kort i dag. Men jeg får ikke installert det. Når jeg starter setup programmet får jeg bare beskjed om at maskinen ikke finner noe SB audigy kort :evil:

Jeg har prøvd følgende ting, disable innebygget lydkort og gameport, prøvd flere pci porter, enablet onboard lydkort igjen for å se om det førte noen vei. Har lest litt på creative sine sider og forums men fant ikke noe der :(

 

Så hvis noen har noen gode ideer ang dette så post de gjerne, alt mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Jeg har et lignende problem, jeg har for øvrig asus p4pe med intregrert lydkort. Jeg kjøpte et audigy2 kort i dag. Men jeg får ikke installert det. Når jeg starter setup programmet får jeg bare beskjed om at maskinen ikke finner noe SB audigy kort :evil:

Jeg har prøvd følgende ting, disable innebygget lydkort og gameport, prøvd flere pci porter, enablet onboard lydkort igjen for å se om det førte noen vei. Har lest litt på creative sine sider og forums men fant ikke noe der :(

 

Så hvis noen har noen gode ideer ang dette så post de gjerne, alt mottas med takk :)

Skulle tro det har noe med Asus å gjøre....

Lenke til kommentar

Vet ikke helt enda, snakka med Creative i dag. Men de hjalp hadde ikke support for bulk produkter, bare retail. De ba meg snakke med butikken jeg hadde kjøpt kortet, så får vel høre med komplott hva de sier. Har for øvrig kjøpt både HK og lydkortet der

 

Men bare for å være sikker, det er software pakken du ikke får installert heller ? jeg har fått installert noen drivere og får lyd, men får ikke installert de "rette" driverene så jeg kan installere software pakken/driverene som fulgte med.

Lenke til kommentar

Jeg hadde et liknende problem, og med flere forskjellige lydkort fra Creative, men med samme hovedkort (Asus P4B533-E). Problemene varierte mellom at kortene ikke ble funnet, lyden ble uklar/forstyrrelser og til sist toppet det seg med bluescreen/reboots.

Fant vel egentlig ikke noen absolutt årsak og permanent løsning. Det som virket best (før jeg byttet hovedkort) var å endre på samme måte som beskrevet i:

http://www.techimo.com/forum/t51162.html

 

Virker som om Creative har litt problemer med IRQs > 15.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...