Gå til innhold

Finner linux mine gamle windows partisjoner ved ny install?


Anbefalte innlegg

Heisan skal bytte til Linux på servern min... før har jeg kjørt 2000 server, men skal nå gå for en linux innstallasjon...

 

Det jeg lurer på er om linux finner mine disker som det ligger filer på?? Har en del data liggende som er litt vanskelig å ta backup av på strak arm...

 

Hvilken distro er det beste valget når det skal brukes som server... Har tenkt å innstallere red hat 7.x siden det er en ferdig utprøvd version der det ikke vil komme de helt store endringene/oppdateringene...

 

Takker for alle svar..

 

MVH

 

Sasund

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2 av diskene mine er ntfs mens den 3 disken er helt tom akkurat nå... er det sånn at jeg kan lese av ntfs men ikke skrive til dem? mens man kan lese/skrive til fat 32 disker...?

 

Kan jeg skrive til dem via en maskin med windows på når jeg bruker samba?

 

er jeg helt på jord nå eller har jeg en smule rett... har vært innom linux og brukt det noe før, men er ingen spessialist... Help

 

Takker for svar

Lenke til kommentar

Linux bør ikke skrive til NTFS - det vil si Linux kan, men det er ikke til å anbefale. Har hørt om flere som har fått problemer med NTFS Windowsfiler i etterkant. DragonLinux handterer visstnok NTFS bedre enn Redhat i denne sammenheng. Lesing av slike Windows filer går imidlertid helt bra. FAT er imidlertid all right i Linux når det gjelder skriving til fil(er).

 

Jeg har ikke hørt om noe tilsvarende når det gjelder Samba - men jeg ville være veldig forsiktig. Det eksisterer nok programvare for Linux som muligjør skriving til NTFS-volumer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...