Gå til innhold

Ny PC - Kommentarer?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har litt lyst til å kjøpe opp deler til en ny PC, men er ikke helt sikker på hva jeg skal satse på per dags dato.

 

Jeg har satt sammen en liste med deler og lurer på om noen her kan ta en titt på den og se hva som eventuelt kan byttes ut eller burde legge til.

 

 

Antec Twelve Hundred

Asus P6T Deluxe + OC Palm

BenQ G2400W (x2)

Corsair TX 750W

Intel Core i7 920

OCZ DDR3 PC3-10666 Intel i7 Triple Channel 3 GB (x2)

Samsung Spinpoint F1 750 GB

XFX GeForce GTX 285 XXX

 

 

Som du kanskje ser, så har jeg et rimelig greit budsjett, men jeg prøver å holde meg under 20k.

 

Burde jeg kjøpe utstyret nå, eller vente til senere?

Endret av Sophonax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har endret førsteposten til å inneholde de delene jeg sikler på. :p

 

Men ja, den skal gjøre så og si alt.

 

Dvs; Media, arbeid, tunge grafiske applikasjoner, spill, og alt annet en kan gjøre med en PC.

 

Budsjettet mitt er på 20 000, men gjør ikke noe om jeg holder meg under 15. :p Greit å spare penger hvor man kan.

Lenke til kommentar
ser flott ut det oppsettet. Er ikke mye poeng og vente heller, det du har nå vil være gammelt neste måned men hvis du kjøper noe da vil det være gammelt neste måned igjen >.<

 

En ting er at komponenter blir "gamle". En annen og minst like viktig ting å tenke på er at en del typer komponenter stiger i pris om dagen. Dermed kan det være at en noe skrallere specca pc vil koste like mye, eller til og med mer, enn den han har satt opp der, om en måned eller to...

Lenke til kommentar
ser flott ut det oppsettet. Er ikke mye poeng og vente heller, det du har nå vil være gammelt neste måned men hvis du kjøper noe da vil det være gammelt neste måned igjen >.<

 

En ting er at komponenter blir "gamle". En annen og minst like viktig ting å tenke på er at en del typer komponenter stiger i pris om dagen. Dermed kan det være at en noe skrallere specca pc vil koste like mye, eller til og med mer, enn den han har satt opp der, om en måned eller to...

 

Sant sant :ph34r:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Heisann.

 

Har litt lyst til å kjøpe opp deler til en ny PC, men er ikke helt sikker på hva jeg skal satse på per dags dato.

 

Jeg har satt sammen en liste med deler og lurer på om noen her kan ta en titt på den og se hva som eventuelt kan byttes ut eller burde legge til.

 

 

Antec Twelve Hundred

Asus P6T Deluxe + OC Palm

BenQ G2400W (x2)

Corsair TX 750W

Intel Core i7 920

OCZ DDR3 PC3-10666 Intel i7 Triple Channel 3 GB (x2)

Samsung Spinpoint F1 750 GB

XFX GeForce GTX 285 XXX

 

 

Som du kanskje ser, så har jeg et rimelig greit budsjett, men jeg prøver å holde meg under 20k.

 

Burde jeg kjøpe utstyret nå, eller vente til senere?

 

Heisann!

 

Jeg har noen små kommentarer å komme for deg, for jeg har nesten samme riggen som du har satt opp her :)

 

Antec 1200 kassa er ei forykende kasse. Det er nesten ingenting å sette fingeren på her, foruten at min kasse har store problemer med elektromagnetisk støy på lydutgangen frem på toppen av kassa. du tar inn skjermkort og prosessor "lyder" når du kobler til headsett. Jeg har valgt å gå vekk fra å bruke lydutgangen fremme siden jeg bruker mye USB penner osv og heller omkobler bak fra høytalere til headsett.

Det har en vanvittig kjøling. du kan kjøre på medium alle viftene og enda er maskina faktisk veldig stille av seg.

Lysene er litt irriterende at du ikke kan slå av om maskina skal være på samme rom som du skal sove på(bare top vifta kan slå av lyset)

Du kan heller ikke koble til egen vifte styring på dette her uten at du må bytte ut alle viftene i kabinettet.

Profesjonelt bra bygget kabinett og alt. men som sakt, lyden(som kan bare være min ting) trekker mye ned for min del.

 

Asus sine hovedkort er veldig oversiktlige når det kommer til overklokking. Personlig har jeg en Rampage 2 extreme som er en lek å overklokke med. Mektig bra brukermanual og mye utstyr som er med. Har hatt asus på mine siste 3 rigger og aldri hatt et eneste problem med de.

 

Generelt om strømforsyninger. Du bør ta strømforsyninger som er modulære. du får ei kasse som er MYE penere og et hav av god luft gjennomstrømning med minimalt med kabler hengende over alt. De fleste forsyninger du får kjøpt idag holder 80+ standaren til virkningsgrad så de er godt bygd og utvikler lite varme. Jeg vil anbefale deg å sjekke HW.no sine tester av strømforsynger om du finner noe du synes ser interesang ut(Corsair har alltid vært et sikkerstikk).

 

i7 prosessoren er jo nesten en vits med tanke på hvor godt du kan overklokke den. du ler deg rett på 3.6ghz uten mye problemer og mange kjører stabilt på 3.8 og 4ghz, men da med skikkelig kjøler på toppen. Jeg driver mye med 3d og video redigering og det er jo bare sykt hvor det sparker fra seg.

 

1600mhz minne på trichannel er minimum for i7, for igjen i7 er et monster og skal du klare å holde den gående så er 1600mhz det du må ha deg.

Med 6gb så kan du slå av image fila di i windows'n og opplever et lysår av reaksjonstid forbedring fra maskina.

 

 

Godt valg på harddisk, billig og grei, og funger som den skal. men jeg vil anbefale deg kanskje å gjøre noen småjusteringer her og der så du kan få inn en 150gb velociraptor på riggen din. Jeg har det som OS disk og dette er en helt annen dimensjon. Reaksjonstiden for pc'n din da blir veldig kjapp og god. Det eneste minuset er prisen som er ganske så stiv, og at defragmentering er viktig. Jeg har riggen min stående å gå hele døgnet, så jeg har bare satt inn defrag kl 5 på morran hver dag. 1600kr for en 150gb OS disk er kanskje litt stivt fra ditt ståpunkt, men jeg bare gliser her jeg sitter å kjører opp tunge programmer og spill på få sekunder.

 

 

Skjermkortet og dens produsent er ikke til å skyve bort at oser kvalitet av. XFX har vært mine siste 4 kort før dette jeg har nå og har ikke hatt problemer med idet hele tatt. Men her har jeg et lite tips for deg. istede for å kjøpe XXX versjonen som 285 er, så klarer du lett å overklokke en normal 280 til samme spec's på 5minutter, jeg har overklokka min 280 til 705mhz core f.eks etter en times kjør i 3d mark. Og det å overklokke et skjermkort er så å si harmløst uansett.

 

 

Totalt sett en kjemperigg detta her, bare huske det at å overklokke i7 platformen i seg selv er veldig varme saker, så du trenger godt med kjøling.

 

Du kommer til å glise et par uker i strekk etter du har satt opp denne riggen.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...