Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjelp: Pcen skrur seg av


Anbefalte innlegg

Where to start. Kan først og fremst si at jeg har ikke så veldig mye peiling på det inni pcen, er flinkest med spilla:p så prøver forklare så godt jeg kan.

 

Når jeg spiller spill som krever litt krever litt maskin(fallout 3, cod 4 ect) så skrur den stakkars pcen min seg av. Dette har gått gradis over lengre tid. Først åpnet jeg kabinettet, så starta jeg ha vifte stående mot pcen på hakk 1, så hakk 2 , 3 etc. nå har den starta skru seg av selvom har vifta stående og blåse inni der på max.

 

Jeg trudde det hele tiden var grafikkortet siden det var støtt veldig varmt, skjønner ikke hvorfor det skulle bli det, det har jo egen vifte and all:p

så i dag når den begynte skru seg av i ett sett når jeg spilte fallout så bestemte jeg meg for å kikke litt neddi pcen.

Fant da ut at CPU vifta var evig ned støva og tenkte da at det kunne være pga overoppheta cpu at maskina skrur seg av. Så starter jeg støvsuge litt, så finner jeg ut at det nytter ikke, jeg må faktisk skru litt og ta ut selve cpu vifta og støvsuge den. Problemet starta når jeg skulle feste den igjen, klarte jo da lett å knekke den ene av 4 fester. Så nå sitter ikke den greia helt støpt. greia = http://www.cooltechpc.com/ctpc/images/intel_775_fan.jpg det er vel kanskje en del av cpu vifta.

 

en bunch med spørsmål:

 

1. Hvor farlig/negativt er det å bruke pcen med 1 knekt sak på cpu

2. finnes det et program jeg kan bruke til å se hvor varme de forskjellige delene på pcen er?

3. ingen av delene på pcen kjennes så syykt varme ut når den skrur seg av så skjønner ikke helt at det skal være overopphetning, noen andre grunner til at den skulle oppføre seg sånn?

4. Jeg antar det lønner seg å kjøpe ny cpu vifte, går alle 775 socket vifter overens? eller er det en spesiell jeg må ha til min prossessor?

 

Speccs:

 

Quad 6600, 4gb ram, nvidia 8800GTS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Hvor farlig/negativt er det å bruke pcen med 1 knekt sak på cpu

 

Spørs hvor den er knekt og hvordan. Hvis vifta og kjøleribba ikke sitter ordentlig på selve CPU-chippen (selv med en millimeter mellomrom), så vil ikke CPUen få nok kjøling til å fungere optimalt. PCen vil derfor skru seg av automatisk for å hindre at kjærnen smelter og blir ødelagt,

 

2. finnes det et program jeg kan bruke til å se hvor varme de forskjellige delene på pcen er?

 

Til dette anbefaler jeg Lavalys Everest.

 

3. ingen av delene på pcen kjennes så syykt varme ut når den skrur seg av så skjønner ikke helt at det skal være overopphetning, noen andre grunner til at den skulle oppføre seg sånn?

 

Selv om du napper av CPU-vifta rett etter at PCen har skrudd seg av for å kjenne på den, så vil den ikke virke så varm. Men hvis du tar vifta av (sammen med kjøleribba), så for all del bytt ut kjøle-pasten som ligger imellom CPU-chippen og kjøleribba.

 

4. Jeg antar det lønner seg å kjøpe ny cpu vifte, går alle 775 socket vifter overens? eller er det en spesiell jeg må ha til min prossessor?

 

Jeg vil tro alle 775-socket vifter passer, men det kan være noen som er litt vriene å få på, grunnet hovedkort. Dette er noe du bør sjekke opp på forhånd før du kjøper. Et enkelt Google søk kan hjelpe mye her.

Lenke til kommentar

1. Tror ikkje det skal ha så mye å si. Så lenge den sitter godt (og ikkje prøver å fly vekk?)

2. Der finnes det drøssevis av programmer. Prøv disse:

 

SpeedFan

SI Sandra Software Lite (Her får du i tillegg benchmark og detaljert info om komponentene dine)

 

3. Sjekk viften til skjermkortet. Den kan også være støvete. Ellers har eg ikkje så mange andre teorier, men du kan jo prøve å oppdage magien med Google? ^_^

Lenke til kommentar

Jeg har samme vifta som deg, og jeg opplever en meget stor forskjell på cpu-varmen. Pcen vil slå seg av om cpuen når en viss temp, så kan godt være det er det som er problemet hos deg. Min maskin skal visstnok slå seg av når cpuen når 71 grader, hvilket er veldig, veldig varmt. Anbefaler deg å kjøpe en vifte som sitter skikkelig!

Lenke til kommentar

Vent nå litt... Du støvsuget inne i PCen?

 

Dette er ABSOLUTT ikke å anbefale da en støvsuger gir fra seg statisk elektrisitet som kan skade komponentene i maskinen. Helst bør du bruke trykkluft, men så lenge PCen er av så bør det gå greit med en tørr klut. Hold for all del bare støvsugeren unna.

 

Når det gjelder problemet ditt ville jeg gjort som Sophonax anbefaler, og skaffe seg Everest. Eventuelt Core Temp for å sjekke temperaturen på CPU / GPU (skjermkort). CPUen bør ikke overstige 60*C. GPU tåler derimot som regel litt mer varme, men også her bør du ta et hint om det ligger over 70-80 grader.

 

Jeg vil tro at varmeutviklingen har en sammenheng med problemene dine, da komponenter som CPU og GPU skrur seg av når de når en viss temperatur. Og dette er over hodet ikke et godt tegn.

Lenke til kommentar
Jeg har samme vifta som deg, og jeg opplever en meget stor forskjell på cpu-varmen. Pcen vil slå seg av om cpuen når en viss temp, så kan godt være det er det som er problemet hos deg. Min maskin skal visstnok slå seg av når cpuen når 71 grader, hvilket er veldig, veldig varmt. Anbefaler deg å kjøpe en vifte som sitter skikkelig!

 

Bare legger til et lite notat til dette;

 

Kjøper du ny vifte, husk å få med deg litt proper kjølepasta som skal imellom kjøleribba og CPU. Trenger bare en dråpe og smøre ut et tynt lag med noe liknende et bankkort.

 

Google-søk gir mange resultater med videoer som kan hjelpe til dette. :p

Lenke til kommentar

haha

 

den lå og ruga rundt 100grader!!! herlich. skrudde lett av maskina! bare synd maskina har stått på i typ 15 mins mens jeg har prøvd å få nettet til å virke.

 

den viste jo temp pr kjerne og to av de lå på -22ish og de to andre plus 96, ikke vet jeg om dette er vanlig:p

 

 

får bestille ny vifte asap! typisk, trur jeg AKKURAT klarte fikse fryse problemene jeg har hatt i fallout etter 1.1 patch. har tatt typ 3 dager. før jeg rekker teste det ut skikkelig så må jeg ødelegge ting:p makan!

 

uansett. takk igjen for hjelp:)

Endret av zell
Lenke til kommentar

hehe er vel ikke akkurat magi, jeg var bare for dum til å skjønne låsemekanismen på festene:p

 

habitats, jeg har troa på den! går den så går den:p gjort er gjort etc etc.

 

og takk!

 

sigurd: bestilte pcen i deler direkte fra leverandør, så trukke det er mye hjelp å få sånnsett:P

Endret av zell
Lenke til kommentar

tja. koster 150kr for den vifta som er mest lik orginalen. også 69 for no OCZ kjølepasta. så uansett om prossessoren skulle finne på å bare leve 1 måned eller to, så er det ikke akkurat mye penger jeg har spytta inn i ny vifte:p

 

regner med at alt utenom lydkortet og HDD skal byttet ut til høsten så jeg føler det ordner seg:)

 

 

Er det no forskjell på type kjølepasta? og jeg skulle bare ha et tynt lite lag smurt ut som forklart tidligere i tråden? :)

Lenke til kommentar

Hei, zell.

 

Ja, det er forskjellige typer kjølepasta, men de fleste funker ganske så bra. Men uansett hvilken type du velger og legger det på riktig måte, så vil det ikke fjerne mer enn maks 10 grader (fra egen erfaring), men dette varierer fra CPU til CPU, vil jeg tro.

Jeg har brukt Arctic Silver 5 Termisk Pasta på de siste CPUene mine, og er veldig fornøyd. Kan ikke si hvordan OCZ Freeze Extreme Thermal Kjølepasta er, men har lest at den lett klumper seg opp når du skal smøre den ut.

Kanskje også greit å vite at en tube på 3 gram holder til en del CPU oppgraderinger. ;) Så ikke ta på for mye. Om du skulle være uheldig, kan du bruke en Q-tip uten bomull til å fjerne det overflødige.

 

Husk gummi/engangshansker - du vil ikke få fett fra fingra på CPU chippen. Dette vil redusere effekten på kjølepastaen.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...