Gå til innhold

Mirror's Edge - Generell diskusjon og informasjon

Gjest Slettet+981287349

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okei! Jeg lurer på noe spesielt noe ^^

Jeg har lyst å forsøke å spille dette mens jeg trener på en sånn løpemaskin med tv forran! :p Så blir det litt mer underholdende å trene ^^

Jeg vil bruke laptoppen min... Problemet er å komme opp med noen ålreite kontroller. Tenkte kanskje det var mulig å bruke Wii kontrolleren på et eller annet finurlig vis.

Noen ideer :p

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Er det ikke like greit å ha en felles tråd for alle platformene? Altså at vi kan diskutere Mirror's Edge til både PC, 360 og PS3 her? Det er jo ikke noen forskjell på spillet rent innholdsmessig. Så jeg synes egentlig tråden kunne vært flyttet til Spill -> Genrell diskusjon, istedenfor PC-spill-kategorien. Hva synes folket?

Må få lov til å nevne at Mirror's Edge er mitt favorittspill anno 2008. Historien var kanskje litt uoriginal og mangelfull, men fortsatt veldig fin og engasjerende. Musikken var passe nedpå og stemningsfull og spillbarheten var på topp! Grafikken var det heller ikke noe å si på.

Endret av Snorre
Gjest Slettet+981287349
Skrevet

Kan endre tittelen, så kan du gjerne flytte den visst du føler for det selv.

Mener også selv at den var litt dårlig plassert, så jeg som trådstarter mener iallefall at den kan flyttes.

Gjest Bruker-127711
Skrevet (endret)

Gjør det Snorre. For å holde skummelhetsfaktoren oppe, må du ikke spørre om sånt! :lol:

OT: Angrer veldig på at jeg lånte det bort til en kompis, spilte det ikke så ofte, men det var det at jeg kunne dra det frem hvis jeg ville, og virkelig kose meg. Har vel spilt igjennom det 2 ganger, og holder på med hard :)

Endret av Bruker-127711
Skrevet
Enig med det du sier. Synes du skal klare å ta det valget selv, Snorre, så slipper vi fjorten tråder for hver platform, er du ikke enig? ;)

Tja. Jeg vil jo ikke ødelegge for trådstarter som har brukt lang tid på å skrive en så god førstepost. ;)

Men med sammtykke fra trådstarter og diverse andre brukere flyttes denne til "Generell spilldiskusjon".

Snorre :) (Hver moderatorhandling avsluttes med denne signaturen).

Gjest Slettet+981287349
Skrevet
Tja. Jeg vil jo ikke ødelegge for trådstarter som har brukt lang tid på å skrive en så god førstepost. ;)

Går bra det, så lenge tråden lever.

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Har nå spillt igjennom spillet for 3. gang (!). Det er helt uhørt i min verden, men detta var så gøy at jeg ikke klarer slutte. Utrolig gøy når man får flyten og har x antall personer som skyter på deg og jager osv. Nice tension. Grafikken og designet er jo også av en annen verden. ordentlig fresh og orginalt spill :D

Ett av de beste spillene jeg har spillt på veldig lenge...

Endret av Goo
Skrevet

For meg var dette et spill jeg mptte prøve. Var morro med gode runs, men combat er generelt så svakt et det er mer ødeleggende for spillet en utfordrende.

Kjørte igjennom det og synes det var bra underholdning. Å spille det på nytt tror jeg derimot ikke vil være så veldig givende.

Skrevet
Synes Mirror's Edge var traurige greier. Veldig mange irritasjonsmomenter hele veien.

Spørsmålet da er om disse irritasjonsmomentene bunner i dårlig spilldesign, eller at spillet er utfordrende. Selv kan jeg ikke si å ha merket noe til dårlig spilldesign. Spillet fungerer utmerket, det er få eller ingen bugs og spillmekanikken ser ut til å gjøre det den var ment for. Vanskelighetsgraden i spillet er middels slik jeg ser det, men det er jo høyst inviduelt. Noen klarer spillet lett som bare det, andre sliter litt mer, mens enkelte sikkert synes spillet er svært vanskelig. Men om det er utfordringen spillet gir som er årsaken til irritasjonsmomentet er det også legitimt å mene. For noen liker kanskje spill hvor man ikke avbrytes av dødsfall hele tiden litt bedre. Jeg sier ikke nødvendigivis at du finner spillet vanskelig etc.

Å falle ned samme skyskraperen tre ganger på rad kan nok virke frustrerende for mange. Men så er også Mirror's Edge ment å være utfordrende i begynnelsen. Først etterhvert når man finner sin egen flyt (flow) begynner spillet virkelig å skinne slik det skal. Og da er det også deilig å spille det. Da finner hvertfall ikke jeg noen irritasjonsmomenter i spillet.

Skrevet
Synes Mirror's Edge var traurige greier. Veldig mange irritasjonsmomenter hele veien.

Spørsmålet da er om disse irritasjonsmomentene bunner i dårlig spilldesign, eller at spillet er utfordrende. Selv kan jeg ikke si å ha merket noe til dårlig spilldesign. Spillet fungerer utmerket, det er få eller ingen bugs og spillmekanikken ser ut til å gjøre det den var ment for. Vanskelighetsgraden i spillet er middels slik jeg ser det, men det er jo høyst inviduelt. Noen klarer spillet lett som bare det, andre sliter litt mer, mens enkelte sikkert synes spillet er svært vanskelig. Men om det er utfordringen spillet gir som er årsaken til irritasjonsmomentet er det også legitimt å mene. For noen liker kanskje spill hvor man ikke avbrytes av dødsfall hele tiden litt bedre. Jeg sier ikke nødvendigivis at du finner spillet vanskelig etc.

Å falle ned samme skyskraperen tre ganger på rad kan nok virke frustrerende for mange. Men så er også Mirror's Edge ment å være utfordrende i begynnelsen. Først etterhvert når man finner sin egen flyt (flow) begynner spillet virkelig å skinne slik det skal. Og da er det også deilig å spille det. Da finner hvertfall ikke jeg noen irritasjonsmomenter i spillet.

Jeg vil si at irritasjonsmomentene skyldes dårlig spilldesign. Jeg synes ikke at spillet er spesielt vanskelig. Det som derimot er problemet er at jeg ofte sitter igjen med følelsen av at utviklerne har sparket ben for seg selv. Eller mer presist, for Faith. Spillet er utvilsomt best, som du også påpeker, når man får god flyt. Hvorfor i alle dager har da utviklerne lagt inn så mange irriterende momenter som ødelegger denne flyten? Først og fremst er det ofte for vanskelig å finne ut hvor man skal. Noe som fører til unødvendig mange prøv og feil dødsfall. Det er greit med prøv og feil når feilingen skyldes egne feil, men når den skyldes at spillet gir deg elendig informasjon om hvor du skal er det ikke annet enn irriterende. Spesielt når den mest usannsynlige veien ofte er den riktige i Mirror's Edge. På denne måten får man i beste fall den gode flyten andre gang man spiller gjennom en scene. Dette kunne virkelig utviklerne gjort bedre. Noe annet som ødelegger flyten er at spillet ofte serverer flere muligheter der alle unntatt en fører til at du må løpe tilbake. Hvorfor får man muligheten til å hoppe oppå et objekt eller skli under når det ene alternativet er feil, og gjør at man må løpe tilbake igjen? Hadde det vært noe logikk involvert ville det vært greit, men nei. Kampsystemet er i tillegg en spøk. Føler at jeg sparker like mye i usynlige vegger som jeg sparker i fiendene. Er dessuten veldig ødeleggende for mestringsfølelsen at fiendenes oppførsel er så scriptet som den er. Hva er vitsen med å løpe dødsbra og kjapt over et hustak når fiendene uansett kommer ut døren nøyaktig før du når den? Det er med andre ord ikke noe belønning for god flyt.

Kort oppsummert føler jeg at spillet ikke oppfordrer til god flyt slik det burde gjort.

Skrevet

Holder på med Mirrors Edge nå, og må si at jeg har blandende følelser på hvordan det er.

Er et rått konsept, liker hvordan spillet er laget og hvordan det skal spilles... er noe helt nytt som jeg har aldri prøvd i et spill.

Klatre/springe delen er perfekt, er mye som kan gjøres på forskjellige måter, selv om det ofte er rett fram dit utviklerne vil ha deg. Elsker at man kan ta opp en pistol eller et gevær fra en fiende og bruke, og det flotte kampsystemet.

Eneste klagingen så langt er bare at det ofte kan bli litt repeterende, altså alt ser nesten det samme ut, og måtene man skal komme seg til målet er ofte den samme måten. Skulle gjerne sett litt mer variasjon på hva og hvordan man kommer seg framover. Litt mer frihet kunne vært litt morsommere også.

Historien er også litt knapp, føler mer at jeg bare spoler meg fram og videosnuttene etc. blir bare kjedelige. Altså jeg klarer ikke helt å sette meg inn i historien.

Alt i alt, er det et helt flott spill, som svikter på noen områder dessverre.

Men jeg vil anbefale det helt, det er en helt ny spillopplevelse, ihvertfall for meg.

Nesumar

Skrevet (endret)
Jeg vil si at irritasjonsmomentene skyldes dårlig spilldesign. Jeg synes ikke at spillet er spesielt vanskelig. Det som derimot er problemet er at jeg ofte sitter igjen med følelsen av at utviklerne har sparket ben for seg selv. Eller mer presist, for Faith. Spillet er utvilsomt best, som du også påpeker, når man får god flyt. Hvorfor i alle dager har da utviklerne lagt inn så mange irriterende momenter som ødelegger denne flyten? Først og fremst er det ofte for vanskelig å finne ut hvor man skal. Noe som fører til unødvendig mange prøv og feil dødsfall. Det er greit med prøv og feil når feilingen skyldes egne feil, men når den skyldes at spillet gir deg elendig informasjon om hvor du skal er det ikke annet enn irriterende. Spesielt når den mest usannsynlige veien ofte er den riktige i Mirror's Edge. På denne måten får man i beste fall den gode flyten andre gang man spiller gjennom en scene. Dette kunne virkelig utviklerne gjort bedre. Noe annet som ødelegger flyten er at spillet ofte serverer flere muligheter der alle unntatt en fører til at du må løpe tilbake. Hvorfor får man muligheten til å hoppe oppå et objekt eller skli under når det ene alternativet er feil, og gjør at man må løpe tilbake igjen? Hadde det vært noe logikk involvert ville det vært greit, men nei. Kampsystemet er i tillegg en spøk. Føler at jeg sparker like mye i usynlige vegger som jeg sparker i fiendene. Er dessuten veldig ødeleggende for mestringsfølelsen at fiendenes oppførsel er så scriptet som den er. Hva er vitsen med å løpe dødsbra og kjapt over et hustak når fiendene uansett kommer ut døren nøyaktig før du når den? Det er med andre ord ikke noe belønning for god flyt.

Kort oppsummert føler jeg at spillet ikke oppfordrer til god flyt slik det burde gjort.

Helt legitimt grunn til ikke å like spillet ja. Er forsåvidt litt enig i det du sier. Men om de skulle klart å opprettholde flyten i spillet ville de ulike brettene rett og slett blitt for enkle. Litt av sjarmen med spillet er jo at i enkelte områder må man tenke seg litt om for hvordan man skal komme seg videre. Litt hjernetrim er jo bare bra. Synes de til og med kunne gjort gåteløsningen enda vanskligere, for til tider skjønner man for fort hva det egentlig er man skal gjøre.

Når det er sagt synes jeg de kunne fokusert mer på fly i uteområdene, og stedene med soldater, og heller tatt gåteløsningskonseptet enda høyere opp på inneområdene der det ikke er soldater. På den måten ville man fått en fin balanse mellom den deilige flyten, og utfordingene i spillet. Sier ikke nødvendigvis at man skulle fjernet alle utfordinger fra uteområdene. Men man kunne redusert antall høye hindringer og alternative veier som viser seg å være blindveier.

Synes også de kunne lagt ved noen brett som rendyrker løpingen og flyten. Mindre klatring opp rør og slikt altså. Om de lager en toer hadde det vært rått om de laget et type sandkasse-spill. Altså slik at de lager en stor by (som i GTA-spillene, The Elderscrolls-spillene, Crackdown ol, slik at man kan løpe rundt der man bare vil. Det vil jo gjøre at en del bygninger må se like ut. Men så kunne de heller satset på forskjellig utsende på campaign-bygningene (ulik hverandre og de vanlige bygningene), og heller noen få forskjellige bygninger utenom det. Hadde vært utrolig tøft å bare løpe rundt i byen og kose seg.

Endret av Snorre
Skrevet

Synes brett designet er fabelaktig jeg. Tar litt tid å få flyt, da det er noen teknikker å lære seg. Utrolig mye enklere andre gangen man spiller gjennom, da fikk jeg endelig til flyten skikkelig. Ellers synes jeg det er mange brett som har lang god flyt (man trenger stort sett ikke konfrontere "politiet" ) Litt ettersom hvordan man velger spille det. Ellers er jeg enig i at combat er noe kjedelig. Vanskelig i begynnelsen, men veldig enkelt når man har lært deg det.

Gjest Bruker-127711
Skrevet

Eg sleit ikkje noke særleg med kontrollane, men det trur eg er fordi eg spelte igjennom demoen minst 30 gonger.

Skrevet

DLCet som kom torsdag var fett, er herlig å spille uten å måtte være redd for å bli skutt i fillebiter hele tiden. Kom noen nye Trophies også:

Liste over nye Trophies på PS3:

Gull:

Superstar

Attain a Time Trial star rating of 90.

Sølv:

The twister

String together: wallclimb, turn, swing, wallclimb, turn, swing, jump.

To explore strange new worlds

Attain a Time Trial star rating of 75.

Bronse:

U-turn

String together: wallrun, wallrun, turn, swing, jump.

Dicey launch

String together: slide, wallrun, wall climb, turn, jump.

Surreptitious swing

String together: springboard, wallrun, turn, swing, jump

Er tydeligvis nye Achievements for Xbox 360-utgaven også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...