Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vanninntrengning i kjeller.


Henning-

Anbefalte innlegg

Hei. Madammen og jeg kjøpte oss vårt første hus i september 2010.

Siden den gang har det vært noen "feil" eller mangler i takstpapirene fra takstmann. Vi kjøpte huset privat, uten megler, men var på visninger og så over før vi bestemte oss for kjøp.

 

Det begynte med trykktanken, som røk ca 1mnd etter innflytting, rett etterfulgt av vannpumpe i borehullet. 20.000,-

Jeg fikk svar fra forsikringsselskapet i forige uke om at eierskifteforsikringen ikke dekker skader under 10% av kjøpesummen, som da havner på ca 150.000,-

 

Nå som det er MYE snøsmelting, så har jeg fulgt med i kjeller etter vanninntrengning og håpet at det skulle gå bra mtp. drenering rundt huset, men neida. Kom hjem fra jobb i går, og jada. 25 cm vann i kjellern! Det er bare varmtvannstank, trykktank osv. nedi der.

Har lånt lensepumpe på jobben og har lensa ut flere ganger, men det fortsetter bare å sive inn. Her er det altså elendig drenering!

 

Det eneste det stod om kjellern var at det var målt til 22% fuktighet i bjelkelag i kjeller, noe som tyder på at det var fuktig, men at det skal bli 25cm (Dette var da jeg begynte å pumpe, for gud veit hvor mye det kunne ha blitt) verken stod det eller hørte jeg aldri noe om!

 

Så det jeg lurer på er: Hva er mine rettigheter\krav mtp. forsikringer her ??

Her må det jo ny drenering til, og det koster ikke akkurat lite.

 

Takk til de som gidder lese disse lange postene, og i tillegg svarer på dem :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg er ingen jurist og du trenger kanskje hjelp av en. Men du kan jo i første omgang lese alt, i forsikringspapirene dine og se om du forstår dem.

 

Men jeg kan kommentere de bygningsmessiege problemene dine.

 

Ja du har helt rett, dreneringen (hvis det er noen) er mangelfullt utført. De som eventuellt har utført dette, er erstattningspliktige for skader som skyldes vannintrengningen og for utbedring av dreneringen. Ansvaret frafalles (i dag) etter 5 år.

 

Men fukten i bjelkelaget ditt, på 22% RF (relativ fuktighet)er ikke bra. Hvis bjelkelaget er åpent (for luft) og det er god lufting i kjelleren, kan det gå bra. Tilkall en taksmann som driver med Tilstandsrapporter, fortrinnsvis en Tømrermester og ikke en vanlig takstmann.

 

Hvis bjelkelaget er lukket (kledd på undersiden), må ikke RF være over 14 -15%. Men hvis dette stod i takst dokumentet, har du ikke krav på noen erstattning.

 

Hvis bjelkelaget ditt har fått råte, eller får det, må det skiftes ut. I slike kjellere du antyder, er det både dårlig drennering og lufting. Begge deler kan føre til råte, i alt treverk. Dette må utbedres på innen rimelig tid. Og det blir dyrt. Kan bli flere hundre tusen.

 

Mer akutt er det, at med slik fukt i kjelleren oppstår div. muggsopper også i mur/støp. Dette fører ofte til helseplager, bl.a. atsma. En av de vanligste muggsopper på yttervegg/gulv, er gråaktig/hvit og minner om bomull/vatt. Og den kan bli flere cm. tykk.

 

Må si at det er uvanlig mye vann, som kommer inn i kjelleren. Dette er ikke bare vanlig fuktgjenomtrengning, fra fuktig jord. La takstmannen vurdere!

 

Men på kort sikt, bruk pumpa for å få vekk vannet på gulvet. Monter helst en (eller flere)mekanisk vifte, som trekker luft ut av kjelleren. Da får du avluftet rommet. Det værste med høy fuktighet, er stillestående luft. Og når vannet slutter å renne inn, må du skaffe en vannavfukter, som trekker vann ut av luft og materialer.

 

Men dette blir ikke bra før du får drenert riktig rundt huset, fått vurdert ventlisasjonen i kjelleren (mulig du må ha flere ventiller, eller større. Og tørket opp både mur/stp og treverk.

 

Pumpa og trykktanken, må du nok betale for selv.

 

Det er lett å være etterpåklok, men du burde krevd en Tilstandsrapport (eller betalt for en selv), når du kjøper på denne måten. Eller hatt med deg en erfaren bygningsteknisk rådgiver. Det er lett å kjøpe "katta i sekken", men folk forsøker ofte å spare de 4 - 8 tusen kronene som en rapport koster. Og det er jo småpenger, når en gjør den største investeringen i sitt liv.

 

Men lykke til! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for utdypende svar. Tilstandsrapport, er det en mer utdypende rapport enn den takstmannen tok ? Han vi kjøpte det av snakket alltid om hvor nøye denne mannen som skrev rapporten var, så da i tillegg til å sett over ganske nøye, så regnet vi med at det var bra.

 

Vannet sluttet å sive inn utpå mårrasiden, så nå er det "tørt" på gulvet.

Det med fukt i bjelkelag har jeg gått over litt selv, iogmed at det er en krypkjeller der det er målt fukt,(Her var det ikke vann, siden det ligger høyere enn den delen med betonggulv som det var vann i) så er det ikke noe som er kledd inn, og det kjennes tørt ut.

Kommer takstmann på mandag og skal se over hva som har skjedd og hva som er galt.

Det er ca 2 ventiler i hvert "rom" så tror det er ca 6 eller 7 ventiler totalt i kjellern. Skal forhøre meg litt med takstmann om hva han mener og.

 

Glemte og oppgi at huset er bygd i 1961.

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Da er det mulig, jeg har jeg missforstått litt. Består kjelleren av både krypekjeller og vanlig kjeller romm? Men løsningene er de samme.

 

Luftingen høres ut til å være bra, så sant ventilene er åpne. Kan "strupes"/steges når det er mange kuldegrader ute. Men er det fukt i lufta, må den ut, eks. våtrom i kjelleren.

 

Det er stor forskjell på en Takst og en Tilstandsrapport! Kan være nyttig med begge to. En takst går mer på, synlig verdi x areal x en korreksjonsfaktor, for beliggenhet. En godkjent takstmann (som utfører vanlige takster) kan være så mangt. Men noen av dem er flinke.

 

En Tilstandsrapport er mer ommfattene (spessielt byggningsteknisk) og går ikke på markedsverdi, i området. Men tar for seg hva et tilsvarende hus ville koste, med fratrekk for mangler og feil. Og en som er godkjent for Tilstandsrapporter har praktisk erfaring (normalt en Tømrermester), samt bygningsteknisk utdannelse. De ser "ting" en normal takstmann ikke ser (grunnet praktisk erfarig) og så er undersøkelsen mer omfattende. Derfor koster de også fra 4 - 8 tuen kroner, avhengig av størrelse på huset og landsdel.

 

En normal takst ligger gjerne i området 1,5 - 2,5 tusen. (forutsetter at ikke prisene har steget dramatisk de site årene)

 

Det finnes takstmenn som er godkjet, for begge takst typer.

 

Hvilken type takst du har, vet jo ikke jeg. Men det står på dokumentet! Hvis du ikke har en Tilstandsrapport, ville jeg anbefalt å betale for en. Da får du sjekktet om det er noe annet som er galt og det utarbeides normalt et forslag til løsninger, samt kostnad. Da kan du få en god oversikt over tilstanden til bygget (og unngå nye overraskelser). Det kan bli "mat" for en advokat.

 

Du sier at det er "tørrt" på gulvet. Ok, da er overflatevannet borte! Men det er nok mye fukt i betong gulvet og det må også vekk. Bruk avfuker, som jeg har nevnt. Men vent på takstmannen. Han foreslår det sikker selv, hvis ikke så spør du.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...