Gå til innhold

"Feil" i sources.list. Får ikke åpnet pakkebehandler.


Anbefalte innlegg

Hei. Er relativt ny til linux, og skulle installere skype. Fulgte denne guiden, og skrev inn:

echo "deb http://download.skype.com/linux/repos/debian/ stable non-free #Skype" | sudo tee -a /etc/apt/sources.list > /dev/null

 

Dette _tror_ jeg førte til at jeg får feilmelding når jeg åpner synaptic pakkebehandler som sier

E: Typen «d» er ukjent i linje 59 i kildelista /etc/apt/sources.list

E: Listen av kilder kunne ikke bli lest.

Gå til arkivdialog for å rette opp problemet.

E: _cache->open() failed, please report.

 

Jeg får heller ikke åpnet Ubuntu programvaresenter, og oppdateringsverktøyet fungerer heller ikke (får feilmelding, som ligner den overnevnte).

 

Er det noen her som vet hvordan jeg retter opp i dette? Kan veldig lite om kommandoer osv, så vil ikke gjøre noe selv før jeg vet det fungerer.

 

Er snakk om Ubuntu 10.10 forresten:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Filen /etc/apt/sources.list forteller pakkebehandleren hvilke repos (programvaresamlinger) den skal bruke og adressen til disse. Du kan åpne og redigere filen ved å f.eks trykke Alt+F2 og skrive

gksudo gedit /etc/apt/sources.list

Da kan du lese gjennom filen og se om alle linjene har riktig syntaks, og rette opp eventuelle feil. Du kan også poste innholdet i filen her på forumet, så kan vi ta en kikk på den.

 

Edit: Du har forøvrig fulgt en gammel/utdatert metode for å installere Skype. Som det står litt lenger opp på siden, så ligger Skype i Partner-repoen til Ubuntu fra før av. Så det eneste du trenger å gjøre er å aktivere Partner-repoen og installere søke opp Skype i pakkebehandleren.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...