Gå til innhold

Lightroom 3 endrer (raw) bildene når de importeres :/


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I det du åpner dem kan det være at du et splittsekund ser thumbnail-bildet lagret inne i RAW-fila.

 

Hvis det er den du ser - dette er jpeg-thumbnailen (godt mulig det er en "stor thumbnail") kameraet har laget - og det er godt mulig at den er laget med ekstra-parametre som picture styles, optikk-korreksjon og andre produsent-spesifikke ting som kun produsentens egen RAW-konverter kan dra nytte av.

 

Er det dette som er problemet så er løsningen å bruke produsentens egen RAW-konverterer, og der eksportere et bilde som du jobber videre med i LR eller lignende. Eller å akseptere at du ser dette "andre" bildet.

 

Selv ser jeg masse thumbnails for RAW-filene mine i det Adobe Bridge kikker i en katalog med nye RAW-filer, men når den har lest disse, så genererer Bridge sine egne thumbnails som vises i stedet for de som først ble vist, som var hentet fra RAW-fila.

Lenke til kommentar

Ja det høres ut som det kan være jpeg thumnails jeg ser. Fotoapparatet har en feature hvor den korrigerer distortion i bildet, å jeg ser at dette er på i brøkdelen av et sekund når jeg velger et bilde.

 

Men jeg trodde ikke det bare var en jpeg forhånd visning. Jeg har nemlig lagt merke til at vist du importerer jpg filer inn i Lightroom så, for eksempel, skarper ikke programmet opp bildet litt automatisk.

Mens RAW filer automatisk står (sharpening) amount på 25. (Ja jeg vet raw filer må skarpes opp uansett =P)

Lenke til kommentar

Lightroom opererer med en default innstilling som kalles Adobe Standard (hva nå det er) Du må scrolle ned til camera calibration, så kan du få den jpeg previewen du har i kamera.. Veldig irriterende at det ikke går an å sette som standard.

 

Helt riktig at det kan lages en preset. Jeg bruker en slik ved import av alle bilder. Legger ved en video viser hvordan du kan lage en slik preset og kan bruke den ved import. Du kan selvfølgelig også gjøre dette på allerede importerte bilder i Lightroom. Marker bildene > høyreklikk > Development settings > Under preset velger du den nøytrale preseten du har laget.

 

Legg merke til de store endringene i histogram fra Adobe Standard til Camera Neutral. Programvaren fra kameraprodusenten viser bildefilene korrekt siden den tar i bruk "bildestiler". Dette gjør ikke Adobe (og andre 3.part som jeg vet om) og bruker sin egen standardprofil i sine programmer.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...