Gå til innhold

Anbefaling av IDE Raid 5 kontroller


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg vurderer et 4 kanals IDE Raid 5 oppsett med 4 180 GB harddisker. Jeg har kikket litt rundt på nettet og kommet frem til disse tre kontrollerne:

Adaptec ATA-2400A

Promise Fast Track SX4000

3Ware Escalade 3W-7500-4

 

Er du noen som har erfaringer med, eller synspunkter om disse Raidkortene?

Raidkortet skal brukes i en liten filserver med lite belastning.

 

Slik jeg har forstått det er en av fordelene med SCSI at den kan lese og skrive samtidig. Vil jeg oppnå det samme med et slikt oppsett?

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen tester de 3 kortene imellom har jeg ikke sett, men skulle jeg satt en knapp på noe så hadde det blitt 3Ware, Adaptec på andre plass. Disse er tross alt "stor-leverandører" av heavy raid løsninger. 3Ware 8 veis har jeg såvidt klødd på og det har fungert svært bra.

 

SCSI vs ATA, SCSI er forsåvidt bedre i multitaskings oppdager eller oppgaver som typisk krever mye veksling, søking, stopp og start (typisk tunge databaser) mens for å lagre filmer, musikk etc med litt sikkerhet (RAID5) så er ATA den beste løsningen, rett og slett på grunn av pris.

 

Begge deler kan lese og skrive samtidig med merk deg at når du skrive til RAID5 så går det treigt, selv dual xeon'n med 8 veis RAID5 klarte ikke å skrive mer enn 30~35MB/s (lesing ved siden av reduserer dette dog vesentlig). Leseytelsen, selv med *svært mange* leseoppgaver er svært bra. CPU lasten på systemet kom dog aldri over 10%... noe som er kult (med 8 diskers RAID5).

Lenke til kommentar

Både 3Ware og Adaptec har bra Linux drivere dersom du skal bruke dem under Linux, Promise er jeg mer usikker på.

Har selv 3Ware på en ftp-server som kjører Debian GNU/Linux og er veldig fornøyd. Ingen problemer.

Tror jeg ville kjøpt de igjenn ettersom de er en del billigere en Adaptec.

 

IDE er også helt greit til slik type bruk der det ikke stilles de store kravene til søketid og god IO-ytelse.

For å si det sånn, ftp-serveren har uansett ikke noen problemer å fylle bånbredden over min begrensede linje. Ja selv på LAN med 1 gbit fyller serveren det meste av bånbredden. Det var bare begrensninger i CPU og for lite RAM som gjorde at det gikk litt tregere en det kunne ha gjort (Pentium 166, average cpu load 0.9.... :roll:)

 

Serveren besto ellers av 128 MB RAM, 3 stk 80 GB Barracuda IV 7200 RMP IDE disker i RAID 5 og 3Ware Escalade 7500 4-port.

 

Ved overføring av filer fra ca 75 MB og oppover hadde eg "sustained read" på nesten 50 MB/s viss eg ikkje husker feil. Ved mindre filer vil selvfølgelig ytelsen synke betraktelig men for min ftp er overføring av store filer mer brukt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...