Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til Undervisningsplan


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har fått i oppgave å lage en undervisningsplan om temaet "Vi er like mye verd", men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal starte og hvordan jeg skal sette den opp. Hadde satt pris på litt starthjelp. Her er oppgaven

 

a) I følge kompetansemålene for RLE-faget skal elevene etter 7. klassetrinn kunne samtale om aktuelle etiske utfordringer. Lag en fyldig undervisningsplan for fire undervisningstimer om temaet “Vi er like mye verd” på 5. klassetrinn ved Råholt skole på Eidsvoll. Klassen består av ti jenter og 11 gutter. Tre av dem har i løpet av siste året opplevd at far og mor har blitt skilt. Tre er aktivt med i et lokalt KRIK-lag, i tillegg er to pinsevenner og innvandrere fra Eritrea. En av guttene er funksjonshemmet (cerebral parese).

 

Undervisningsplanen må være så fyldig at den gir mening og oversikt når du presenterer den for en fagkollega og være på ca. 500.

 

b) Gjør dernest rede for de fagdidaktiske overveielsene du har gjort deg i forbindelse med denne planen. Overveielsene må ta utgangspunkt i pensumlitteraturen og temaområdene som tas opp i undervisningen og bestå av ca 2500 ord.

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så gøy, har du sjekket forholdene på Råholt skole? Jeg har aldri undervist der, men slik jeg kjenner forholdene fra naboskolene så hørtes dette ut til å passe ganske godt til den faktiske situasjonen...

 

Hva med å først liste opp de relevante læreplanmålene for så å gå over på en oversikt over hver av de fire enkelttimene?

 

En aktivitet som du kanskje kan ha med kan være at hver av elevene må si en fin ting om de to neste elevene, hvis de f.eks sitter i en sirkel. Det ville jo understøtte tittelen på opplegget.

 

Samt en session fra tavla med dialog om at det finnes forskjellige religioner, , familiestrukturer (mor-mor, far-mor, far-far, far, mor, foster, adoptiv, barnehjem, storfamilie, etc),handikapp, etnisk opprinnelse, politisk ståsted osv osv.

 

Bare mine første tanker.

 

Er det PPU du går?

Endret av iChristian
Lenke til kommentar

Visste ikke at det var sånn på Råholt skole. Nei, går ikke PPU. Det er bare en liten del oppgave innenfor Skole og Samfunn der jeg går.

 

Takk for innspillene. Kom gjerne med flere. Jeg tok om menneskeverdien i 1. time, menneskekonvensjonene f. eks i 2. time. Aktiviteten i 3. time. Noe tips til hva jeg kan ha i 4. time?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...