Gå til innhold

3 Spørsmål jeg og kristne må stille oss selv


Anbefalte innlegg

Jeg er inne i en tvilsperiode angående troen min og leser mye om religion for tiden, for å prøve å forstå hva jeg egentlig tror på. Kom over en ganske interessant side som går ut på følgende;

 

SPØRSMÅL KRISTNE MÅ STILLE SEG SELV

 

1) Hvorfor helbreder ikke Gud folk som er amputerte? Såvidt jeg vet så finnes det ingen beviser på at noen har blitt helbredet som har vært amputert. Dette hadde jo vært verdensnyheter. Det står at det to eller flere ber om skal skje, så hvorfor har dette aldri skjedd? Gjelder ikke helbredlese for amputerte personer?

 

2) Matthew 5:17-18 (NKJV) "Do not think that I came to destroy the Law or the Prophets. I did not come to destroy but to fulfill. 18 "For assuredly, I say to you, till heaven and earth pass away, one jot or one tittle will by no means pass from the law till all is fulfilled." Dette bibelverset sier klart og tydelig at man gamle testamentet gjelder fortsatt, eller? De kristne ungdomslederene jeg kjenner sier at man skal tolke GT som poesi. Finner dette merkelig.

 

3) Bibelen forteller oss at jorden er mellom 6000-8000 år gammel, at den eldste personen i bibelen ble 969 år, at brennende busker taler, at mennesker lever i buken til fisker i dagesvis, at damer er laget av ribbein osv. De kristne lederene jeg kjenner sier at man skal se på dette som allegori, men jeg lurer på hvor i bibelen det står at dette skal tolkes?

 

Håper dere kristne her ute kan hjelpe meg med å besvare disse spørsmålene :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3) Jeg er veldig fan av og ta bibelen som den er skrevet og tro det. Ikke prøve å bøye på ting å gjøre alt så fint. Vi mennesker skal alltid prøve å ha kontroll over kristendommen, og pusse på den og gjøre den mild. Jeg vet ikke om det står i bibelen hvordan alle disse crazy tingene skal tolkes. Jeg velger og tolke det som det er skrevet, uansett hvor vanskelig det er for hjernen min å forstå det.

 

2) Man skal ikke se på GT som poesi, det er helt feil. Det står ingen plass i bibelen at vi skal dele den opp i to biter. Det blir rart å se på det som at vi lever i det nye testamentet, så vi skal ikke bry oss så mye om det gamle testamentet. Kristene må helt klart være flinkere til å lese bibelen sammenhengene, og forstå at Gud er den samme. Bare at Gud sendte Jesus, for å vise oss hva som er mulig hvis vi bare forstår våres identitet i ham.

 

Matthew 5:17-18 (The message)

"Don't suppose for a minute that I have come to demolish the Scriptures— either God's Law or the Prophets. I'm not here to demolish but to complete. I am going to put it all together, pull it all together in a vast panorama. God's Law is more real and lasting than the stars in the sky and the ground at your feet. Long after stars burn out and earth wears out, God's Law will be alive and working."

 

Jeg synes du skal be Gud om at du skal tolke det som rett, og la Guds Ånd åpenbare det for deg. Det du da føler er rett, er mest sannsynelig rett. Mennesker er ikke til å stole på, finnes mange "kristene" med mange forskjellige meninger og egne veier. Stol på Gud, han er jo den det handler om, og det er han som kan gi de beste svarene.

 

1) Angående helbredelser, så har jeg ikke hørt om amputerte lemmer som har vokst ut heller, men så har jeg hørt og sett andre store ting skje. Vi vet jo forsåvidt ikke om helbredelsene som skjer i feks kina, filippinene eller kenya akkurat nå... vi vil heller kanskje aldri vite det. For mange har ikke tilgang på internett og oppdaterer ikke statusen på facebook daglig.

 

 

 

God natt!

Lenke til kommentar

Vedrørende det andre spørsmålet ditt vil jeg henvise til dette verset:

 

Elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand. Dette er det største og første bud. Men det andre er like stort: Du skal elske din neste som deg selv. På disse to budene hviler hele loven og profetene” (Matt 22,37-40). Hvis vi gjør disse to tingene, oppfyller vi alt det som Kristus vil vi skal gjøre; “Å elske Gud er å holde hans bud. Og hans bud er ikke tunge” (1 Joh 5,3)

 

Hvis du vil vite hva som gjelder så kan du se til Jesus.

Fulgte han lovene fra GT og steinet mennesker, eller sa han at den som var uten synd kunne kaste den første steinen?

 

Jesus abrogerte de gamle lovene igjennom sitt eksempel, ikke sitt ord. Det er ihvertfall slik jeg har konkludert.

Lenke til kommentar

(Tok meg den friheten å omformulere spørsmålene litt, til hva religiøse VIRKELIG burde spørre seg om, ikke hva de allerede har ferdig fabrikerte svar på!)

 

Jeg er inne i en tvilsperiode angående troen min og leser mye om religion for tiden, for å prøve å forstå hva jeg egentlig tror på. Kom over en ganske interessant side som går ut på følgende;

 

SPØRSMÅL KRISTNE MÅ STILLE SEG SELV

 

1) Hvorfor helbreder ikke Gud folk som er amputerte? Hvor godt virker egentlig "beviset" på jesus, ikke bare helbredelse, men hele pakka med bønn og alt..? Hvor ærlig er du når du ser på hvor godt bønn virker? Har du noensinne prøvd å la være og sett om det du "ber" om "oppfyller" seg allikevel? Har du?

 

2) Er min tro bassert på ærlighet, oppriktighet og sannhet? Hvorfor har da ingen klart å bevise noen av disse påstandene som bibelen kommer med?

 

3) Bibelen forteller oss at jorden er mellom 6000-8000 år gammel, at den eldste personen i bibelen ble 969 år, at brennende busker taler, at mennesker lever i buken til fisker i dagesvis, at damer er laget av ribbein osv. De kristne lederene jeg kjenner sier at man skal se på dette som allegori, men jeg lurer på hvor i bibelen det står at dette skal tolkes?

 

SVAR: Det finnes ingen logikk i noe av dette (og du vil sikkert få høre at bibelen IKKE sier noe om jordens alder (og det gjør den ikke heller, ikke direkte, men mellom de eminente stamtavlene som presenterer kan dette regnes ut...)) Ingen blir 969 år, det er en umulighet, ingen kan leve inne i fisker, da det ikke finnes oksigen der (fisker svømmer faktisk under va nn for de som var i tvil...)og vedkommende vil derfor drukne, damer er IKKE laget av ribben, dette VET vi i dag (Det er faktisk omvendt, da alle i utgangs punktet er hunkjønn.... Bevis? Brystvorter på menn, hvorfor har vi dem egentlig og hva er brystvortenes funksjon på menn?)) og skal du ha NOEN sjans til å overbevise deg om dette MÅ du bruke kognitiv dissonans i rikt monn (jeg vil gå så langt som å kalle det å juge...) da det ikke støttes hverken logiskt, rasjonelt eller på andre måter troverdig og du er nødt til å falle tilbake på analogen "gud gjorde det" og juge til deg selv og hele tiden unngå å være ærlig.....

 

Vet ikke om du er klar over det, men du er på rett vei, du har begynt å stille spørsmål ved påstandene i din tro og det er bra, og antagelig på tide!!.... Spørsmålet du nå bør stille deg nå er: Hvor ærlig er du med svarene? Virkelig, HVOR ærlig er du med svarene du får? Eller er du bare ute etter et halmstrå du kan klamre det fast til?

 

Ærlig mot deg selv er det KUN du som kan være, så vet du det....

Endret av RWS
  • Liker 2
Lenke til kommentar

3) Jeg er veldig fan av og ta bibelen som den er skrevet og tro det. Ikke prøve å bøye på ting å gjøre alt så fint. Vi mennesker skal alltid prøve å ha kontroll over kristendommen, og pusse på den og gjøre den mild. Jeg vet ikke om det står i bibelen hvordan alle disse crazy tingene skal tolkes. Jeg velger og tolke det som det er skrevet, uansett hvor vanskelig det er for hjernen min å forstå det.

 

2) Man skal ikke se på GT som poesi, det er helt feil. Det står ingen plass i bibelen at vi skal dele den opp i to biter. Det blir rart å se på det som at vi lever i det nye testamentet, så vi skal ikke bry oss så mye om det gamle testamentet. Kristene må helt klart være flinkere til å lese bibelen sammenhengene, og forstå at Gud er den samme. Bare at Gud sendte Jesus, for å vise oss hva som er mulig hvis vi bare forstår våres identitet i ham.

 

Matthew 5:17-18 (The message)

"Don't suppose for a minute that I have come to demolish the Scriptures— either God's Law or the Prophets. I'm not here to demolish but to complete. I am going to put it all together, pull it all together in a vast panorama. God's Law is more real and lasting than the stars in the sky and the ground at your feet. Long after stars burn out and earth wears out, God's Law will be alive and working."

 

Jeg synes du skal be Gud om at du skal tolke det som rett, og la Guds Ånd åpenbare det for deg. Det du da føler er rett, er mest sannsynelig rett. Mennesker er ikke til å stole på, finnes mange "kristene" med mange forskjellige meninger og egne veier. Stol på Gud, han er jo den det handler om, og det er han som kan gi de beste svarene.

 

1) Angående helbredelser, så har jeg ikke hørt om amputerte lemmer som har vokst ut heller, men så har jeg hørt og sett andre store ting skje. Vi vet jo forsåvidt ikke om helbredelsene som skjer i feks kina, filippinene eller kenya akkurat nå... vi vil heller kanskje aldri vite det. For mange har ikke tilgang på internett og oppdaterer ikke statusen på facebook daglig.

 

God natt!

 

2) Enig med deg i at man burde lese GT og NT som Guds ord. Ok, skal prøve å be til Gud om hvordan jeg skal tolke det :)

 

1) Ja, har hørt om mange andre store ting selv, og forsåvidt sett diverse ting, men disse kan jo være forårsaket av ønsketenkning også! Hadde Gud helbredet en som var amputert hadde det ikke vært noe tvil i det hele tatt! Hvorfor må det skje i Kina, filippinene eller kenya da? Hvorfor ikke i Europa?

 

Takk for svar :)

 

Vedrørende det andre spørsmålet ditt vil jeg henvise til dette verset:

 

Elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand. Dette er det største og første bud. Men det andre er like stort: Du skal elske din neste som deg selv. På disse to budene hviler hele loven og profetene” (Matt 22,37-40). Hvis vi gjør disse to tingene, oppfyller vi alt det som Kristus vil vi skal gjøre; “Å elske Gud er å holde hans bud. Og hans bud er ikke tunge” (1 Joh 5,3)

 

Hvis du vil vite hva som gjelder så kan du se til Jesus.

Fulgte han lovene fra GT og steinet mennesker, eller sa han at den som var uten synd kunne kaste den første steinen?

 

Jesus abrogerte de gamle lovene igjennom sitt eksempel, ikke sitt ord. Det er ihvertfall slik jeg har konkludert.

 

Takk, det oppklarte endel ting :)

 

Hva med de to andre punktene, dine meninger om de?

Endret av DGDHGN
Lenke til kommentar

1) Angående helbredelser, så har jeg ikke hørt om amputerte lemmer som har vokst ut heller, men så har jeg hørt og sett andre store ting skje. Vi vet jo forsåvidt ikke om helbredelsene som skjer i feks kina, filippinene eller kenya akkurat nå... vi vil heller kanskje aldri vite det. For mange har ikke tilgang på internett og oppdaterer ikke statusen på facebook daglig.

Kristendommen er en business, og helbredelser er en viktig del av det.

http://www.youtube.com/watch?v=s-NwKD9laZw

Lenke til kommentar

 

1) Ja, har hørt om mange andre store ting selv, og forsåvidt sett diverse ting, men disse kan jo være forårsaket av ønsketenkning også! Hadde Gud helbredet en som var amputert hadde det ikke vært noe tvil i det hele tatt! Hvorfor må det skje i Kina, filippinene eller kenya da? Hvorfor ikke i Europa?

 

Jeg vet ikke hvorfor, men det skjer strengt tatt masse i Europa også. Det har helt sikkert vært noen hender og føtter som har vokst ut bare ikke like mye. En venn av meg var nettopp i Latvia og ba for en gammel man som var lam på høyresiden, han ble helt god. Det er da stort det også.

 

 

 

Men hvis jeg skal se bort fra spørsmålene dine og gå til det du begynner med, det at du begynner å tvile. Jeg kan gi deg et tips, og det er å be til Gud. Og lese religion kan gjøre sånn at du går helt på trynet. Faren min gikk 3 år teologi, og etter siste eksamen så lurte han på om han var kristen. Religion kan virkelig forvirre deg. Så snakk med Gud, bygg på forholdet mellom dere (I cant stress this enough). Hvis du ikke føler for å be, så klag. Bare del det du føler for Gud. Han vil helt sikkert vise deg noe noe stilig. Be om at han skal vise deg ting i drømmer, visjoner osv. Masse kult, hehe. Lykke til da, Gud vil alltid være med deg.

Endret av BadassJack
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvorfor, men det skjer strengt tatt masse i Europa også. Det har helt sikkert vært noen hender og føtter som har vokst ut bare ikke like mye. En venn av meg var nettopp i Latvia og ba for en gammel man som var lam på høyresiden, han ble helt god. Det er da stort det også.

 

Men hvis jeg skal se bort fra spørsmålene dine og gå til det du begynner med, det at du begynner å tvile. Jeg kan gi deg et tips, og det er å be til Gud. Og lese religion kan gjøre sånn at du går helt på trynet. Faren min gikk 3 år teologi, og etter siste eksamen så lurte han på om han var kristen. Religion kan virkelig forvirre deg. Så snakk med Gud, bygg på forholdet mellom dere (I cant stress this enough). Hvis du ikke føler for å be, så klag. Bare del det du føler for Gud. Han vil helt sikkert vise deg noe noe stilig. Be om at han skal vise deg ting i drømmer, visjoner osv. Masse kult, hehe. Lykke til da, Gud vil alltid være med deg.

 

Jeg klarer liksom ikke slå meg til ro med at "det har helt sikkert vært hender og føtter som har vokst ut bare ikke like mye." Hvorfor kan det ikke skje og bli dokumentert? Har samme situasjon som deg, det er alltid en venn som har opplevd et mirakel, eller en venn av en venn, men jeg har aldri sett det selv... kanskje en del av grunnen til at jeg tviler!

 

Jeg må helt ærlig innrømme at jeg aldri har "snakket" med Gud gjennom bønn, aldri vært min greie. Hvordan går du frem for å snakke med han? :p Men jeg har opplevd positive ting osv og det har føltes bra!

Lenke til kommentar

@DGDHGN

Det beste svaret jeg kan gi er at du selv må granske spørsmålene. Finner du ut at dette ikke gir deg noen grunn til og tro, bør du notere deg dette på en liste slik at det ikke tapes rundt neste sving. De fleste troende rister slike ting av seg og glemmer det. Derfor vil de på den måten aldri ha et skikkelig grunnlag for å ta et kritisk valg. Det er slik du veier rett og galt, sant og usant i livet utenom religion. Dersom religion krever unntaksregler og spesialbehandling er det noe feil med det du tror på ikke verktøyet du bruker for å bedømme det.

 

Vet ikke om det medførte noe mening for deg som tviler, men jeg forsøkte i hvert fall :)

Lenke til kommentar

 

Jeg klarer liksom ikke slå meg til ro med at "det har helt sikkert vært hender og føtter som har vokst ut bare ikke like mye." Hvorfor kan det ikke skje og bli dokumentert? Har samme situasjon som deg, det er alltid en venn som har opplevd et mirakel, eller en venn av en venn, men jeg har aldri sett det selv... kanskje en del av grunnen til at jeg tviler!

 

Jeg må helt ærlig innrømme at jeg aldri har "snakket" med Gud gjennom bønn, aldri vært min greie. Hvordan går du frem for å snakke med han? :p Men jeg har opplevd positive ting osv og det har føltes bra!

 

Haha ja det føles ganske teit å snakke til Gud, og det ser iallefall helt corny ut for andre, hehe. Man kan til og med bli litt flau av at man ikke har snakket med han før. Etter en stund bygger du et forhold med han. Der det ikke bare blir du som babbler i vei, men også han som svarer tilbake. Ikke alltid med den store stemmen som man hører så godt. Gjerne med en stemme som er så forsiktig at du tror det er deg selv, men når du tenker over det så er det ingen logisk mulighet for at du skulle akkurat tenkt den tanken. Så blir man faktisk flinkere og kjenne hans stemme igjen etter hvert.

 

Strengt tatt så handler hele historien om at Gud vil ha relasjon med oss. En fyr sa til meg en gang at hvis han skal oppsumere bibelen så ville han forklare det sånn her: "Det hele handler om en Far som mistet sine unger i en hage, og som prøver å få dem tilbake igjen". Når du tenker på det så ble vi skapt på grunn av kjærlighet. Gud skapte oss for å ha samfunn med oss. For å være i lag med oss.

 

 

 

Skjønner hva du mener, har tenkt den tanken flere ganger. Har du prøvd å be om helbredelse for folk da? Det er ikke lett å slenge seg ut der selv, men jeg lover deg, det er da man begynner å se helbredelser. Selv så føler jeg ikke at helbredelse er nok for å holde oppe troen min. Det som holder oppe min tro er mine egene opplevelser med Gud. Noe som ingen kan ta fra deg, og ingen kan motbevise. Noe som bare er mellom deg og Gud. Da kommer man inn på et litt personlig område, så jeg skal ikke skrive så mye mer. Men der kan alt skje. Fra Guds svake stemme som forteller deg noe som bare Gud kan vite, til noe større som å se engler, gå inn i en visjon... også videre.

 

Hvordan gjør du dette da? Nei, jeg ville begynt å snakke med ham. Spør gjerne Gud om å få drømmer og sånt. Jeg har spurt Gud om å få en visjon, har aldri skjedd. Men jeg gleder meg til den dagen. Drømmer og andre personlige ting har jeg opplevd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...