Gå til innhold

[LØST] ICH 10 - fra AHCI til AHCI Raid - må det reinstalleres?


Anbefalte innlegg

Jeg har et HK med ICh 10 chipsett. Når jeg bygget/installerte systemet var ssd ganske friskt priset, så jeg satte min intel x25 i ahci mode og installerte. Nå er prisene (og min lyst på fart) mye bedre, så jeg ønsker å sette opp en raid 0 med noen nye intel ssd'er.

 

Jeg prøvde å aktivere raid modus i HK, men da ville ikke systemet boote opp fra den gamle ssd'n (ingen nye satt inn, jeg ville bare aktivere raid og teste ut raid 0 på noen andre disker enn systemdisken for å se ytelsen). Når jeg switched tilbake til AHCI bootet systemet fint igjen.

 

Må jeg reinstallere windows når jeg går i fra AHCI til AHCI Raid på et msi x58 basert hovedkort?

 

Min plan var å lage et image (Acronis) av systemet mitt, hive inn noen ssd i raid 0, og så legge imaget tilbake på raidet. Er dette noe som lar seg gjøre, eller må jeg gå strafferunden med reinstall av heile skiten?

Endret av Taxman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows 7

 

For å bruke Raid må du ha ICH10R og ikke bare ICH10, slik at det er sagt.

 

Når det gjelder å installere drivere for raid, prøve på følgende:

 

1)last ned drivere for chipset som tisvarer raid versjon, du vil finne noe slik hos MSI download_ Intel ICH10R SATA RAID Driver (For floppy driver)_

 

2)Extract zip file et sted du velger. Extract videre enten det f6flpyx64 eller i f6flpyx86 file, i en folder du har laget i C: med navn "drivers". Etter extraction duskal ha noe som det

 

C:\drivers\iaAHCI,iaAHCI,iaStor,iaStor,iaStor.sys,TXTSETUP,license.readme,F6Readme.

Det ovennevnte vil vise deg at alle filene er extracted riktig.

 

3)Starte PC-en fra winDVD plata di, og i "Install Now" vindue, se ned til venstre og klikk på "Repair my Computer". Det du ønsker herer å komme til Command prompt, velgderfor next slik at du ser valget om command prompt i meny.

 

4)Bekreft at C: partisjon med \drivers folder som du hadde under Windows er slik det var med å skrive:

 

Diskpart ------->enter

 

List volume ------>enter

 

List volume vil vise alle volumene, se derfor hvilken bokstav er på den partisjon du har Windows på.

Om den er C: eller noe annet, så du skal bruke det bokstav du ser der og da foran deg. Du skal nemlig ikke tenke på det du hadde under diskbehandling.

 

Exit

 

5) Skrive følgende kommando

 

Dism /image:C : /Add-Driver /Driver:C:\drivers /Recurse

 

Hvis alt går riktig for seg, avslutt med exit, osv, til maskinen rebooter.

Under Reboot, skal du entrer Biosen, og skifte Sata kontroller til Raid mode.Hit F10for å lagre og reboot som vannlig fra SSD.

 

Når du er i Windows, skal du installere Intel Matrix, eller Intel Controll Center. Via Intel Control Center, skal det være mulig for deg å etablere Raid 0 eller hva det måtte være , når du tilkopler flere SSD'er.

Det går veldig seint å bygge det, gjør det derfor mens du har noe annet å gjøre(enn å være på PC-en din.

 

Acronis eller andre programmer, vær oppmerksomt, om at de skriver på offset 63 og ikke på offset 2048 som Windows 7 (og vista) skriver for tiden. Det betyr at når du bruker klonings verktøy, du må bruke noe annet etterpå for å rette opp misalignment på partisjoner. Veldig viktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal ikke være vanskelig å add drivers , til og med critical boot drivers i en offline image. Det er på den måten man gjøre det.

 

Noe om parameterene i commando linje slik at du kan tilpasse det.

 

Dism /image:C: eller D: eller hvilken som helst bokstav du har fått fra "list volume" skal pointe på den partition hvor Windows er installert. Dvs at det er en \windows folder å finne i det volume. (så det kan være dism /image:K: eller dism /image:F:)

 

 

/add-driver /driver:<folder_containing_INF> /recurse . Det er viktig at <folder_contaning_inf> er riktig. Eks: /driver:C:\drivers eller /driver:H:\drivers elller om de er i en usb minne penn med bokstav til denne enhet.

 

Når man bruker <folder_containing_INF> man må bruke /recurse. Dvs alle drivere som er å finne i den folder installeres.

 

/add-driver /driver:<path_to_driver.inf> krever derimot å angi det riktig navn for den .INF file.

 

Eks: /add-driver /driver:C:\drivers\iaAHCI.inf

 

/add-driver /driver:C:\drivers\iaStor.inf

 

Her er og viktig at du skriver de riktige verdier for hvor er /driver:?\? å finne.

 

 

 

Når det gjelder det med offset=63.

 

XP partitionerte med å legge bootsector på sector nr 63. Det er den samme sector som filesystem (når du formaterer) skriver de nødvendige data.

 

Windows 7 skriver derimot på sector 2048 som er en OK sector for de alle fleste tilfeller.

 

Hvis du bruker i ettertid en acronis eller annet program for å ta avbilding av en partition på en disk, for så å legge tilbake på samme disk, vil du oppleve at programmet legge tilbake image av den partition MEN på offset=63. Det er galt.

 

Jeg har ikke adgang til alle slags programmer for å teste dem og dermed si bastand om hvilket gjør det, men jeg vet at paragon feiler kongelig på det. Derfor er det lettere å henvise _ generelt på det_, slik at brukeren kan i ettertid kontrollere det.

 

 

Hvorfor er 63 ikke bra nok?

En sector er på 512 bytes (produsentene skal etter hvert gå vekk fra det. Advanced formated Disker som er å finne på marked har noe med det å gjøre)

63 x 512 bytes =32256 bytes

 

Du lager Raid din med 64KB (64K) stripe.

1KB=1024 bytes

64k*1024= bytes =65536 bytes

 

Hvis du deler

 

65536 : 32256= 2,03174........ bytes. Det tall 2,03174 viser at det er misalignment. Also partition starter ikke på samme sted som stripe i Raid.

 

Hvis du derimot tar det offset fra win7 som er 2048 (stor nok tall for de fleste)

 

2048 * 512=1048576 bytes

 

Vi deler igjen

 

1048576 : 65536 (64k stripe) = 16. 16 er et hel tall og dermed garantere at det er ikke noe misalignment.

 

Misalignment er et performanse negativ factor. Fos SSD enda mer.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...