Gå til innhold

"The Freer the market, the freer the people"


  

34 stemmer

  1. 1. Desto friere markede blir, desto friere blir menneskene?

    • Ja
      12
    • Nei
      20
    • Vet ikke
      2


Anbefalte innlegg

Dette er påstanden.

"Desto friere markede blir, desto friere blir menneskene"

 

Hva synes du?

 

Jeg sier JA, uten reguleringer og at staten skal stoppe deg fra å gjøre forretninger vil landet blir friere.

Det er tre grunnlegende friheter.

-Politisk Frihet

-Økonomisk Frihet

-Personlig Frihet

 

Og Økonomisk frihet er en viktig del av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, fordi et uregulert marked skaper monopolsituasjoner...

 

Hvordan kan det skape monopoler når hvem som helst kan starte sine egne butikker o.l, uten at staten kan si at du ikke for lov til det. De spiller ingen rolle hvor mye penger du har, eller om du har riktige papirer.

Det blir mer monopoler med reguleringer, for da kan bare de store bedriftene klatre over reguleringene og ingen andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og når det ikke er reguleringer så kan de store bedriftene tvinge de mindre ut av markedet og skape monopoler...

 

Det er ikke så enkelt når det er veldig enkelt å bare starte en forretning.

 

Og de med penger til overs dumper prisene lenge nok til at de sulter deg ut.

 

Så kommer en annen aktør og ikke gjør det og tjener latterlige summer.

Du kan ikke "vinne" over markedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hvorfor vil noen kjøpe tilsvarende produkt til en mye høyere pris?

 

 

Hvis du mener et brød fra bakeren eller et brød fra coop kan man svare som dette.

 

Et bakeri

Butikker-Vinterbro-006_karl.jpg

 

Fra en mat butikk.

1626365902_9a2b118977_o.jpg

 

Kvalitet og personlighet kan få folk til å punge ut.

Endret av Zaftig
Lenke til kommentar

Tilsvarende vare tilsier at det ikke bare ser ut som om det kan være en lik vare, men også at det faktisk er en vare som både når det gjelder kvalitet og innhold er omtrent lik.

 

Når jeg ser på det Karl Roger skrev ser jeg at jeg misforsto "dumper" priser.

 

Men det samme prinsippet gjelder, Jeg kjøper gjerne en vare for dobbel pris hvis jeg liker den mer, trippel kanskje, hvis jeg liker den nok.

Og hvis denne bedriften gjør det, hva forhindrer andre fra og starte på nytt når de begynner med "normale" priser igjen?

Lenke til kommentar

Jo, fordi et uregulert marked skaper monopolsituasjoner...

 

forklarer ganske godt hvordan monopolsituasjoner som oftest oppstår på grunn av staten, og at mange monopoler er statlig-eide monopoler, og derfor monopoler oppstått av lov og ikke forbrukerenes valg.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det samme prinsippet gjelder, Jeg kjøper gjerne en vare for dobbel pris hvis jeg liker den mer, trippel kanskje, hvis jeg liker den nok.

Og hvorfor i grusomme skulle du gjøre det når du får kjøpt en tilsvarende vare til halvparten eller en tredjedel?

 

Og hvis denne bedriften gjør det, hva forhindrer andre fra og starte på nytt når de begynner med "normale" priser igjen?

Ingenting, men hva forhindrer den store bedriften fra å gjøre det samme om igjen?

 

forklarer ganske godt hvordan monopolsituasjoner som oftest oppstår på grunn av staten, og at mange monopoler er statlig-eide monopoler, og derfor monopoler oppstått av lov og ikke forbrukerenes valg.

Mange monopoler i statlig eie er det også fordi de er naturlige monopoler...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...