Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kombinere S-Matte med Fysikk?


Gjest medlem-207017

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-207017

Hei :) matematikk er ikke min sterkeste side, samtidig som jeg egentlig er veldig interessert i fysikk. Derfor vurderer jeg å velge S-matte 1+2 og Fysikk 1+2. Noen som har erfaring eller vet om hvordan det er å kombinere disse to fagene, eller kjenner noen som gjør/har gjort det? Jeg tror jeg kunne klart meg ganske greit VG2. VG3 derimot er jeg veldig usikker på, er nok uansett en fordel med R-Matte. Jeg vet at det kreves endel matematisk forståelse i fysikk. Men uansett, er det noen som vet at det er greit med S-matte?

 

Har sett pensum for S-matte og R-matte, og synes det er en enorm forskjell! (S-matten er jo nesten som en repitesjon av T-matte)

 

Noen som har hatt fysikk, s/r-matte som vil fortelle hvordan nivået var? Og hvordan R/S-matte er iforhold til hverandre? Har jo ikke hatt det selv, så kan ikke si noe om det, men virker som R-matte er ENDEL vanskeligere

 

Har forresten et spørsmål jeg ikke finner svar på noen steder.. :p

 

Om jeg velger R1-matte, og velger å ta vekk R2 på VG3, hva slags matematikk må jeg da ha? Kan jeg velge S2? Eller skal jeg ha noe matematikk i det hele tatt??

 

Håper på svar :)

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-207017

Er nok det jeg er redd for at jeg bør gå for R-matten ja. Men noen levende bevis her ute på at det er mulig? Er det veldig mye av det matematiske i fysikken som S-matte ikke dekker?

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Hvis du er god i matte, velg R uansett. Du får 0,5 poeng som er verd ca. 1 karakter.

Du får 0,5 poeng for R1 og et poeng for R2. Om du skal legge det til et evt. snitt fremfor karakterpoengene tilsvarer det 0,15 tillegg til snitt.

 

Men hva tror du/dere er best av disse to "scenarioene"..

 

1: Jeg velger R-Matte, og får karakter 4 VG2 og VG3 + 1,5 poeng

2: Jeg velger S-Matte, og får karakter 5 VG2 og VG3 + 1,0 poeng

Lenke til kommentar

Om jeg velger R1-matte, og velger å ta vekk R2 på VG3, hva slags matematikk må jeg da ha? Eller skal jeg ha noe??

 

Matematikk i 3. klasse er valgfritt.

 

Forøvrig bør du ikke velge fysikk 2 uten å ha r-matte. I det hele tatt er det best å styre unna realfag om du ikke liker matematikk.

Lenke til kommentar

Hvis du har tenkt til å bruke fysikk i fremtiden så burde du absolutt ha R matte. Hvis du får 4 eller til og med 3 så er det bedre enn å ta S matte spør du meg. Prinsipielt på grunn av hva du lærer og ikke karakteren, jeg snakker av erfaring. La oss si du vil inn på legestudiet og karakteren teller meg så burde du kanskje prioritere nettop karakteren.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Hvis du har tenkt til å bruke fysikk i fremtiden så burde du absolutt ha R matte. Hvis du får 4 eller til og med 3 så er det bedre enn å ta S matte spør du meg. Prinsipielt på grunn av hva du lærer og ikke karakteren, jeg snakker av erfaring. La oss si du vil inn på legestudiet og karakteren teller meg så burde du kanskje prioritere nettop karakteren.

 

Takk for råd :)

 

Tror jeg skal satse på R, men vet du eller noen om at hvis jeg finner ut at R er for hardt, er det mulig å bytte til S f.eks før januar?

Lenke til kommentar

Hvis du har tenkt til å bruke fysikk i fremtiden så burde du absolutt ha R matte. Hvis du får 4 eller til og med 3 så er det bedre enn å ta S matte spør du meg. Prinsipielt på grunn av hva du lærer og ikke karakteren, jeg snakker av erfaring. La oss si du vil inn på legestudiet og karakteren teller meg så burde du kanskje prioritere nettop karakteren.

 

Takk for råd :)

 

Tror jeg skal satse på R, men vet du eller noen om at hvis jeg finner ut at R er for hardt, er det mulig å bytte til S f.eks før januar?

 

Skal nok være mulig ja.

Lenke til kommentar

Hvis du har tenkt til å bruke fysikk i fremtiden så burde du absolutt ha R matte. Hvis du får 4 eller til og med 3 så er det bedre enn å ta S matte spør du meg. Prinsipielt på grunn av hva du lærer og ikke karakteren, jeg snakker av erfaring. La oss si du vil inn på legestudiet og karakteren teller meg så burde du kanskje prioritere nettop karakteren.

 

Takk for råd :)

 

Tror jeg skal satse på R, men vet du eller noen om at hvis jeg finner ut at R er for hardt, er det mulig å bytte til S f.eks før januar?

 

Ikke for å være slem, men klarer du ikke R-matte bør du seriøst revurdere om realfag er noe for deg. Matematikken er en god indikasjon på om du har den rette "tankegangen" for slike fag.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Ikke for å være slem, men klarer du ikke R-matte bør du seriøst revurdere om realfag er noe for deg. Matematikken er en god indikasjon på om du har den rette "tankegangen" for slike fag.

 

Takk for råd :) men revurderer desidert ikke.. naturfag har alltid vært en av favorittfagene mine, bare matten som jeg har jobbet utrolig lite med, og er veldig klar over at realfagen på vgs krever endel matematisk forståelse, men lukker for mange muligheter om jeg velger samfunnsfag.. selvom jeg har stor interesse for det og. Men skal jobbe endel med matte denne sommeren så får vi se hvordan det går :)

 

Hvis du er så interessert i fysikk som du sier så bare velg S matte sammen med fysikk. Den som intet våger intet vinner!

 

Anyways finner du fort ut av med fy 2 om du virkelig "liker" fysikk :)

 

Liker tankegangen din! :)

Lenke til kommentar

Hvis du er veldig interessert i fysikk så vil du jo komme til å slite mindre mtp. at dette er et fag du interesserer deg for og dermed letter vil jobbe hardere med faget.

Jeg har valgt samme oppsett som deg, fordi jeg ikke orker stresset i R-matten. Får 5 i T-matte. :)

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Mener du 1+2T? 2T er en litt mindre omfattende variant av R1 fordi det er et 3-timersfag, er litt usikker på hva eksakt som mangler i 2T, men jeg vil tro du stiller litt sterkere i fysikk med 2T enn S1.

 

EDIT: Men sånn helt egentlig ville jeg valgt R1 foran 2T og heller brukt mye ekstra tid på å forstå det, du får tross alt 0,5 poeng for faget, noe du ikke gjør med 2T.

Endret av medisinstud
Lenke til kommentar

1T er første klasse matte. Kombinerer du matte med fysikk, blir det 2. klasse matte og det er enten S1, R1 eller 2T. Men 2T er det ingen skoler som har, for det er ikke matematikk som kreves på noen studier. 2T er unødvendig matte som lærerne mine sa. Jeg hadde S1 med fysikk. jeg klarte det fint (= men når jeg tok det opp igjen i fjor og hadde hatt S2 også, så følte jeg meg faglig sterkere i fysikken. Du må regne mye i fysikk, og det å kunne snu formler og ha god matematisk forståelse er viktig for å kunne klare å regne ut fysikk oppgaver riktig.

 

 

Lærerne på vgs min sa at s1 og fysikk 1 går aldri sammen, at man bør og MÅ ha R1, men mange i klassen min fikk 5ere selv om de hadde S1;)

Endret av Futuredoctor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...