Gå til innhold

Acer Aspire One 522 (AMD Fusion C-50) tråden


Anbefalte innlegg

AMD har nylig kommet med en ny serie CPU prosessorer med integrert ATI GPU som heter Fusion.

 

Acer Aspire One 522 er den første netbook'en med Fusion og C-50/HD6250. Den har 10" skjerm og høyere oppløsning enn de vanlige Atom netbook'ene i det samme segmentet. Den støtter også HD avspilling, amd-v virtualisering, directx 11 og har hdmi utgang. Vekten er rundt 1.2 kg og støtter opptil 4 GB ram.

 

Acer-Aspire-One-522-AMD-Fusion-Ontario.jpg

 

Spesifikasjoner (fra mpx.no):

 

 

Generelt

Systemtype Netbook

Innebygde enheter Stereohøyttalere, trådløs LAN-antenne

Bredde 25.9 cm

Dybde 18.5 cm

Høyde 2.6 cm

Vekt 1.3 kg

 

Prosessor

Prosessor AMD Fusion C-50 / 1 GHz

Multi-Core-teknologi Dual-Core

Brikkesett type AMD A50M

 

Cache-minne

Type L2 Cache

Installert Størrelse 1 MB

 

RAM

Installert størrelse 1 GB

Teknologi DDR3 SDRAM - 1066 MHz

Produktformfaktor SO DIMM 204-pins

Konfigurasjonsfunksjoner 1 x 1 GB

 

Lager

Harddisk 250 GB - 5400 opm

 

Kortleser

Type Kortleser

Støttede flashminnekort SD Memory Card, Memory Stick, Memory Stick PRO, MultiMediaCard, xD-Picture Card

Skjerm

Skjermtype 10.1" TFT

LCD-bakgrunnsbelysningsteknologi LED-bakgrunnsbelysning

Maks. oppløsning 1280 x 720 ( WXGA )

Bredskjerm Ja

 

Video

Grafisk prosessor / leverandør AMD Radeon HD 6250

 

Lyd

Lydutgang Lydkort

Tilpassede standarder High Definition Audio

Lydinngang Mikrofon

 

Notebook-kamera

Kameratype Integrert

Sensoroppløsning 0,3 megapiksler

 

Inngangsenhet(er)

Type Tastatur, touchpad

 

Nettverkstilknytning

Nettverkstilknytning Nettverksadapter

Trådløs LAN-støtte Ja

Trådløs NIC Acer InviLink Nplify

Datakjedeprotokoll Ethernet, Fast Ethernet, IEEE 802.11b, IEEE 802.11g, IEEE 802.11n

Egenskaper Acer SignalUp

Tilpassede standarder IEEE 802.11b, IEEE 802.11g, Wi-Fi CERTIFIED, IEEE 802.11n

 

Ekspansjon / Tilkoplinger

Totalt antall (frie) ekspansjonsspor 1 ( 0 ) x minne - SO DIMM 204-pins

Grensesnitt 3 x Hi-Speed USB - 4 pin USB Type A

1 x skjerm/video - HDMI - 19-pin HDMI Type A

1 x skjerm/video - VGA - 15-pin HD D-Sub (HD-15)

1 x lyd - linje ut/hodetelefoner - stereo minijack 3,5 mm

1 x mikrofon - inngang - minijack 3,5 mm

1 x nettverk - Ethernet 10Base-T/100Base-TX - RJ-45

 

Strømforsyning

Strømenhet Ekstern

Påkrevd nettspenning AC 120/230 V ( 50/60 Hz )

Batteri

Teknologi 6-cellers litiumion

Installert antall 1

Kapasitet 4400 mAh

Levetid (inntil) 6 time®

 

Operativsystem / Programvare

OS Medfølger Microsoft Windows 7 Starter - Dansk / Engelsk / Finsk / Norsk / Svensk

Microsoft Office Preloaded Inkluderer et forhåndslastet bilde av utvalgte Microsoft Office 2010-suiter. Office 2010 Product Key-kort eller -plate kjøpes for å aktivere forhåndslastet programvare på denne PC-en.

Programvare McAfee Internet Security Suite (60-dagersprøve) , Microsoft Office 2010 Starter

 

Miljøstandarder

ENERGY STAR-kvalilfisert Ja

 

 

Jeg har bestilt denne modellen sammen med en 4 GB ram modul, og får den forhåpentligvis i neste uke. Planen er å installere Linux på den så snart som mulig. Windows 7 Starter som følger med støtter maks 2 GB ram og er etter mitt behov antagelig tilfredsstillende for mitt bruk siden jeg stort sett bruker Windows for PC spill. Etter hva jeg har lest på nett bør man ha en Linux distribusjon med Linux 2.6.38 eller bedre for å kjøre Fusion, så Ubuntu 11.04 er en god kandidat. Ubuntu 11.04 er foreløbig bare tilgjengelig i beta.

 

Noen som har erfaring med denne maskinen eller planlegger å kjøpe en slik? :D

 

Er også interessert i erfaringer med Linux om noen tilfeldigvis har hatt anledning å prøve dette. Og gjerne anbefalinger for Windows-spill som passer godt på denne maskinvaren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpe Lenovo Thinkpad x120e den bruker fusion cpu E350 (dual core 1.6Ghz og AMD Radeon HD 6310. Den likte jeg velig bra.

 

http://shop.lenovo.com/gbweb/gb/en/learn/products/lifestyle/ideapad/s-series/s205/index.html bruker E350, nesten samma spec så lenovo thinkpad x120e

 

 

 

Lenovo Thinkpad x120e er ikke mulighet kjøpe fra norge men jeg kjøpe den fra usa.

Endret av Agrophel
Lenke til kommentar

Den ser veldig bra ut Agrophel, E-serien er storebroren til C-serien av AMD-prosessorer så vidt jeg forstår.

 

Noen som vet om det er lett å ta sikkerhetskopi av gjenopprettingspartisjonen på Acer? Må man ha dvd-brenner?

 

Edit: Ser ut som at det følger med ett program som heter Acer eRecovery Management som støtter sikkerhetskopi til USB-penn..

Endret av tickinghd
Lenke til kommentar

Da er maskinen hentet og oppgradert med 4 GB ram.

 

Førsteinntrykket er at dette er mye maskin for pengene, prisen ble rundt 3k med etui, ram og maskin. Oppgraderingen av ram gikk glatt så snart jeg fikk løsnet tastaturet. Det ligger flere Youtube videoer ute hvor man kan se andre demontere maskinen. Jeg anbefaler de som ønsker å oppgradere selv å se videoene i fullskjerm slik at detaljene kommer best mulig til synet.

 

Tastaturet er festet med noen små kroker med springfjærer bak som holder ting på plass. For å løsne tastaturet er trikset å skyve disse inn med en liten flat skrutrekker også forsiktig presse ned dekslet mellom skjerm og tastaturet. Når batteriet ikke står i fjærer dekslet veldig lett og med litt lett lirking klarer man å få en negl under tastaturkanten og man klarer å få løs tastaturet.

 

Tastaturet henger fast i en ribbon cable (eller hva det heter). Man behøver ikke å løsne denne. Under tastaturet er det 4 merkede stjerne-skruer som må løsnes (de er merket med "1"). Deretter må man bruke noe spisst og trykke ned i ett hull (merket med "2") og bunnen løsner.

 

Når bunnen er løs får man tilgang til å bytte ram, harddisk samt nettverkskort også. Ganske grei skuring bare man finner ut hvordan man løsner tastaturet.

 

Byggekvaliteten er ikke bedre enn hva man må forvente av en slik maskin, og jeg synes skjermfestene ser litt svake ut. Men dette er slitedeler som skal holde, og jeg antar Acer vet hva de holder på med. Utenom dette er kvaliteten veldig god. Tastaturet er milevis bedre enn tastaturet på den gamle netbooken min, en Asus 900 (Celeron). Kan vel si at jeg ikke er så bortskjemt. Skjermen er en fornøyelse å bruke, men litt uvant til å begynne med. Etter jeg stilte font-størrelsen opp ett hakk slappet øynene av og det ble perfekt.

 

Ja, det er vel ikke så mye å si akkurat nå. Testet Youtube HD 720p og den spilte av med 30 fps på første forsøk. På andre forsøk fungerte det ikke like bra, av uviss grunn. Sannsynligvis er det bare litt software fuzz. BIOS -versjonen var utdatert, så det var det første jeg oppgraderte. :)

post-108437-0-30016000-1301949707_thumb.jpg

post-108437-0-03091500-1301949728_thumb.jpg

post-108437-0-09015800-1301949765_thumb.jpg

post-108437-0-53849500-1301949779_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...