Gå til innhold

[Løst] skal kjøpe ny ram.. hva betyr mest for ram? cl eller mhz? er det bedre viss jeg kjøper 2x ram brikker eller 1 stor?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Burde jeg ikke heller vente til jeg trenger det, å heller kjøpe raskere ram?

 

Absolutt! Det er ikek ikke "framtidssikring" å kjøpe 8 GB RAM nå, når DDR3 fortsatt er en lang vei fra å bli utfaset.

 

EDIT

Snakker på ingen måte om fremtidssikring, snakker om bruk i dag. Et windows 7 system idler på 1-1.5GB når det har nok ram, og er som raskest, om du så starter steam, firefox, msn, spotify, og skype som jeg alltid har i gang så er du fort oppe på 2.5GB.

 

Om du så starter company of heroes som fint bruker opp mot 2GB alene, eller Crysis om du er i den sjangeren, så må en del ting lastes ut av minne/flyttes over i pagefile før spillet kan starte. Dette tar tid. For ikke å snakke om når du lukker spillet igjen og alt annet lastes tilbake i minnet, så vil pcen gå merkbart tregere.

 

Med 8GB ram slipper du alle slike problemer, jeg merket stor forskjell på hvor raskt store programmer åpnes og lukkes når jeg kjøpte til 4GB ekstra.

Lenke til kommentar

Hos meg er minnebruken med steam, opera, msi afterburner, msn, virtual clonedrive, rainmeter og FRAPS på 1.63 GB... Har en 8 GB pagefile på SSD. Uansett flytter windows over minnet til pagefila når du kjører fullskjermsapplikasjoner, derfor vil du ikke oppleve noe tregere spilling med mindre du multitasker med 2 GB.

 

Crysis har jeg aldri sett bruke 2GB. Dragon Age: Origins, som har en minnelekkasje kommer opp i 1.7 når det har kjørt et par timer hos meg.

Lenke til kommentar

Om jeg forstår deg rett har du 4GB i din pc nå?

Du har ikke prøvd 8GB i samme pc for å se om systemet oppfører seg annerledes?

Likevel så vet du bedre enn meg hvordan forskjellene blir når jeg faktisk har gjort den oppgraderingen?

 

Imponerende saker.

 

Jeg baserer meg på det jeg har lest og sett og hørt på nettet.

Tom's Hardware tester 12GB RAM

 

Single-task gaming doesn’t require anything more than 3 GB to achieve full gaming performance, even at high resolutions and details. Of course, the key here is single-task.

 

Om du har planer om å kode om video eller kompilere kode med dine ekstra prosessorsykluser er det en grei investering, men for gaming er det sløs.

 

Tom's hardware tester 8 GB RAM redux

 

Her lager de en RAMdisk for å flytte pagefilen over dit istedenfor å ha den på HDD/SSD under 32bit windows. Dette er ikke en veldig god ide slik jeg ser det siden du ikke får dumpet kernelen til swapfila før systemet skrur seg av ved bluescreen.

Enten kjører du 4 GB, eller så kjøper du deg 16 GB og kjører en RAMdisk på 8 GB.

Uansett er det en bedre investering å kjøpe en SSD enn å kjøpe seg 8 eller 12 GB ekstra med RAM.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...