Gå til innhold

Okkupere andre sine eiendommer for å utøve sin religion.


Anbefalte innlegg

Okey.. i dag (30.03.2011) klokken ca 20:30 ish, kom jeg hjem fra jobb.

 

Foran MIN parkeingsplass, (felles parkeingsplass for borettslag, med egne nummerete plasser), stod det en taxi, helt avskrudd og uten sjåfør.

 

Jeg tenkte for meg selv om hvilken hjernedød idiot som hadde parkert foran her? Sperret forøverig 2 andre garasjer. Så jeg parkerte på en gjesteparkering for å ta nummeret og ringe taxi-sentralen, så hørte jeg noe mumling bak bilen, altså inni min garasje.

 

Der lå det en mørk mann, knelende på et bønneteppe, med et innvevd kompass, eller noe, og ba.

 

Med den respekten jeg har for andre sine verdier og skikker, så sa jeg ikke noe på 5min, tenkte han kunne få 5min i alle fall før jeg sa noe.

 

Hadde jeg, som eier av denne garasjen, rett til å avbryte denne mannen sin bønn, for å be han om å flytte seg og bilen? Jeg følte jeg ikke skulle det, men han reiste seg etter disse 5 minuttene, rullet sammen teppe og kjørte avgårde.

 

Det jeg ville si var vel det, at jeg synes at det er dumt at ens religion går ut over andre, da de okkuperer en annen manns eiendom.

 

Jeg vet ikke om dette var en muslim, men min kunnskap om religionen tilsier meg at det var det. Jeg har ingen fordommer eller noe, og mener at religioner burde ikke være en unnskylding til å gjøre hva du vil.

 

Hva mener dere? Synes dere at jeg burde stoppet mannen i sin bønn, og bedt han om å flytte seg?

Endret av Tiugama Kaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du snur på det da, kan du gjenkjenne taxi sjoførens situvasjon?

 

Han kjører rundt på kvelden, og ser en tom parkeringsplass. Klokken er 20:30, og ingen har parkert bilen sin der. Jeg vil si da at det ikke kommer en bil på en stund. Hadde det derimot vert rundt da folk slutter på jobb/middagstider, hadde det vert en annen sak. Efter min logikk vil jeg da ikke hat problmeer med å "okupere en annen manns eiendom" i et par minutter så sent på kvelden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En garasje er da vel faen ikke et fristed for alskens forstyrrede personer å praktisere sin galskap. Ser ikke noe problem i å be ham flytte seg på en høflig og bestemt måte.

 

Vil han be, så kan han jo bare flytte seg en annen plass (som ikke sjenerer deg) for å gjøre det samme. Det er han som tar seg til rette her, ikke deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Garasjen er åpen, er bare vegger som skiller mellom naboens garasje.

 

på tvers over parkeringsplassen er det gjesteparkering, jeg parkerte der. ventet 2 min for det var en fet sang på P3. Jeg gikk så ut av bilen, for å ta taxi-nummeret og ringe sentralen. Det var da jeg så en mann bøyd på et teppe, ryggen mot meg. Jeg ble litt usikker på om jeg skulle stoppe han eller ei, så ventet jeg litt. Etter 3-4 min reiste han seg og gikk.

Lenke til kommentar

Virker som om situasjonen løste seg av seg selv. Du kan jo henge opp en lapp på garasjedøra di hvor det står at du ikke vil at folk skal parkere foran den og/eller oppholde seg i garasjen din.

 

Det er litt drøyt hvordan noen tar seg til rette - uavhengig av livssyn.

 

Personlig hadde jeg ikke vist noe toleranse hvis en person hadde levd ut sin psykose på min private eiendom.

Endret av ryback
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med den respekten jeg har for andre sine verdier og skikker, så sa jeg ikke noe på 5min, tenkte han kunne få 5min i alle fall før jeg sa noe.

 

Hadde jeg, som eier av denne garasjen, rett til å avbryte denne mannen sin bønn, for å be han om å flytte seg og bilen? Jeg følte jeg ikke skulle det, men han reiste seg etter disse 5 minuttene, rullet sammen teppe og kjørte avgårde.

 

Hva om det var en skikkelig Harry Potter fan som utøvde et slags rituale der istedet? Hadde du avbrutt han?

Lenke til kommentar

Hva er galt med å sammenligne voksne som tror på Gud, og barn som tror på Harry Potter?

 

Du har juridisk rett til å be han flytte bilen din. Hvor moralsk det er å avbryte en bønn er en annen sak.

Har du for vane å sammenligne harry potter og religion? eller gjør du dette bare på internett?

 

Forstår du ikke at religion er et forhold mellom mennesket og Gud, og at det blir politikk med en gang det går ut over andre mennesker? I dette tilfellet ble en tilfeldig person fornærmet, da denne religiøse personen fant det passende å ta seg inn i hans garasje for å tilbe måneguden sin. Det er religionsfrihet i Norge, men det betyr bare at man kan praktisere religionen sin fritt uten å forfølges. Det betyr ikke at man har krav på respekt, og det betyr vitterlig ikke at man kan ta seg til rette på andres bekostning!

Lenke til kommentar

Hva er galt med å sammenligne voksne som tror på Gud, og barn som tror på Harry Potter?

 

Du har juridisk rett til å be han flytte bilen din. Hvor moralsk det er å avbryte en bønn er en annen sak.

Har du for vane å sammenligne harry potter og religion? eller gjør du dette bare på internett?

 

Forstår du ikke at religion er et forhold mellom mennesket og Gud, og at det blir politikk med en gang det går ut over andre mennesker? I dette tilfellet ble en tilfeldig person fornærmet, da denne religiøse personen fant det passende å ta seg inn i hans garasje for å tilbe måneguden sin. Det er religionsfrihet i Norge, men det betyr bare at man kan praktisere religionen sin fritt uten å forfølges. Det betyr ikke at man har krav på respekt, og det betyr vitterlig ikke at man kan ta seg til rette på andres bekostning!

 

Mange store tomme ord her! Hvorfor blander du inn voksne og barn? Jeg kjenner flere over 25 som liker harry potter, disse er også å regne som "fans". Hadde du lest hele innleget mitt og ikke bare fokusert på en del ville du skjønt at innlegget var myntet på at jeg ikke trodde han ville turt å ytre det han sa til en troende, eller en annen person med vett i hodet. Og at han heller nå egentlig bare turte å ytre seg om saken med en teitkomentar, fordi nå satt han bak sin egen PC skjerm. Ooo, trygghet, hva komfår sonen kan gjøre med folk.

¨

Jeg har lyst til å spørre deg hvor du har forkunskaper om min forståelse fra? men jeg innser at dette ikke drar debatten videre, for det ville gitt deg en mulighet til å (nokengang) svare på en del av et innlegg, og unlate de viktige delene. Alle kan diskutere, men få kan gi gode svar.

 

Det at en taxi sjofør har tatt ly i en åpen garasje kan på ingen måte beskrives som at har tatt seg inn i garasjen. Folk som bruker disse ordene for å beskrive hva som faktisk har skjedd, ønsker å svartmale taxi sjoføren uten grunn (annet enn muslim hat, that is).

 

Det å beskrive hendelsen som å "ta seg til rette på andres bekostning" krever at det ligger til historien at taxi sjoføren var klar over at eiern sto og ventet. Som et medmennesker kan vi alle tenke oss hva taxi sjoføren har tenkt.

 

Det er tid for hans kvelds bønn, han har nå muligheten til å ta denne under tak. han går da inn i den åpne garasjen. Under tak betyr at han kan utføre denne bønnen på bakken, uten å bli våt av snø og andre ting.

Jeg er klar over at kvelds bønnen er ganske liberal på når den skal gjøres, men jeg kan se for meg at det vil være en hærlig følelse å ta en bønn ute i fri luft, iforhold til et svett bønne rom på taxi sentralen.

 

Forøvrig så kan det virke som TS ikke eier en garasje, men en carport. Dette er en oppstilingplass for bil under tak.

Lenke til kommentar

Har du for vane å sammenligne harry potter og religion? eller gjør du dette bare på internett?

 

Følte det var passende i dette tilfellet.

Hva gjør at den religiøse skal få drive fritt og slippe unna for noe H*N har valgt å tro på? dette tullet må det bli slutt på...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her hadde jeg avbrøtt bønnen hans og bedt han heller ta gjesteparkeringen som du måtte da.

 

Du nevnte ikke noe om at det regnet eller noe, så jeg antar det var opplett, men han kunne strengt tatt lagt teppet sitt og parkert bilen sin en annen plass.

2 spm:

Hadde du svart anderledes om det regnet?

Hadde du svart anderledes hvis det var klart at gjesteparkeringe besto av snødekke, og TS'parkeringsplass var under ly?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beskrivelsen tilsier at han muligens er muslim ja.

Feil han gjorde:

- Overta andres private parkering /eiendom .

Helt klart ulovlig det denne Taxisjåføren gjorde både angående islam & norsk lov.

han burde evt beklage det hvis du var tilstedet.

 

Men din reaksjon var positiv & medmennesklig. hvis det var en kristen / en annen ville jeg oppført meg som du gjorde. ville gitt hn en kjanse tiltross det er bare 1 gang dette skjedde.

 

Du kunne evt. spurt ham etter han var ferdig om grunnen til at han valgte å be der, viste han at det var en privat plass?

 

 

En muslim.

Endret av peace2
  • Liker 2
Lenke til kommentar

2 spm:

Hadde du svart anderledes om det regnet?

Hadde du svart anderledes hvis det var klart at gjesteparkeringe besto av snødekke, og TS'parkeringsplass var under ly?

 

Bare for å sette det litt på spissen: Muslimer eller andre grupper som MÅ be til visse tidspunkt har ikke en rett til å ta seg til rette på andres eiendom.

 

Bruker du arbeidstiden din til å utøve personlige ting som religion, så kan du likesågodt kjøre inn til taxisentralen og bruke pauserommet ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...