Gå til innhold

Telle kalorier for bulk/cut


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Driver og skal bulke men sliter litt med å få telt det jeg får i meg, uten å gå rundt å veie alt jeg spiser.

 

Fant et program som heter "Mat på Data", sikkert noen her som kjenner til det - problemet er bare at jeg finner det veldig unøyaktig?

For eksempel så får jeg at en brødskive med en skive ost, og en skive skinke blir 121kcal og 8g protein - proteinmessig så høres dette i alle fall feil ut. Noen som vet sånn ca. hva en slik skive inneholder?

 

Har dere noen andre fornuftige måter å telle på, uten å bruke vekt å veie alt?

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker et regneark i Excel.

 

Bak pakken på hvert enkelt produkt står det hvor mye proteiner, karbohydrater og fett produktet inneholder. Jeg taster så verdiene per 100 gram inn i regnearket, så kan jeg selv plotte inn at jeg spiser 30 gram av produktet, så regner programmet ut hvor mange kalorier, kardohydrater, fett og proteiner dette tilsvarer. Enklere blir det ikke.

Lenke til kommentar
Kalorier 103.0

Protein 17.9 g

Karbohydrater 0.0 g

Fett 3.5 g

 

Det er vel ca 8 skiver i en 100g skinkepakke(?), dvs 12 kcal, 2 proteiner og 0,4g fett per skive.

 

Det letteste er å holde seg til faste "produkter". f.eks en pakke skinke per måltid/dag, mye lettere å telle enn per skive ;)

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verdens navn skal du telle kalorier når du skal ligge i et kalorioverskudd på bulk?

Dette trenger du strengt tatt ikke, med mindre du driver aktivt med BB, noe vi kan avkrefte med en gang på grunn av spørsmålet ditt.

 

Spis så mye du måtte ønske/klare. Hold deg til rene, fine proteinkilder og et sunt norskt kosthold, med grovtbrød, melk, kjøtt, grønnsaker m.m. Imidlertidig må du være nøye med å få inn ditt nødvendige proteinbehov, gjerne 3x kroppsvekt. 80 kg = 80x 3 = 240 gram proteiner pr. dag.

 

I tilegg få i deg raske karbohydrater etter trening, og dersom du ønsker å holde deg mest mulig lean, samtidig som du bygger muskler, sørg for å ha mesteparten av kaloriinntaket ditt etter trening og hovedsaklig 80-90 % av alle karbs første måltid etter trening.

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verdens navn skal du telle kalorier når du skal ligge i et kalorioverskudd på bulk?

Dette trenger du strengt tatt ikke, med mindre du driver aktivt med BB, noe vi kan avkrefte med en gang på grunn av spørsmålet ditt.

 

Spis så mye du måtte ønske/klare. Hold deg til rene, fine proteinkilder og et sunt norskt kosthold, med grovtbrød, melk, kjøtt, grønnsaker m.m. Imidlertidig må du være nøye med å få inn ditt nødvendige proteinbehov, gjerne 3x kroppsvekt. 80 kg = 80x 3 = 240 gram proteiner pr. dag.

 

I tilegg få i deg raske karbohydrater etter trening, og dersom du ønsker å holde deg mest mulig lean, samtidig som du bygger muskler, sørg for å ha mesteparten av kaloriinntaket ditt etter trening og hovedsaklig 80-90 % av alle karbs første måltid etter trening.

 

Nja, sannhet med modifikasjoner. Hvis du ikke tenker over hvor mye du stapper i deg, så er det fare for at det blir en såkalt "dirty bulk", noe som betyr en god del ekstra fett som sjeldent er ønskelig!

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verdens navn skal du telle kalorier når du skal ligge i et kalorioverskudd på bulk?

Dette trenger du strengt tatt ikke, med mindre du driver aktivt med BB, noe vi kan avkrefte med en gang på grunn av spørsmålet ditt.

 

Spis så mye du måtte ønske/klare. Hold deg til rene, fine proteinkilder og et sunt norskt kosthold, med grovtbrød, melk, kjøtt, grønnsaker m.m. Imidlertidig må du være nøye med å få inn ditt nødvendige proteinbehov, gjerne 3x kroppsvekt. 80 kg = 80x 3 = 240 gram proteiner pr. dag.

 

I tilegg få i deg raske karbohydrater etter trening, og dersom du ønsker å holde deg mest mulig lean, samtidig som du bygger muskler, sørg for å ha mesteparten av kaloriinntaket ditt etter trening og hovedsaklig 80-90 % av alle karbs første måltid etter trening.

 

Nja, sannhet med modifikasjoner. Hvis du ikke tenker over hvor mye du stapper i deg, så er det fare for at det blir en såkalt "dirty bulk", noe som betyr en god del ekstra fett som sjeldent er ønskelig!

 

Understreker igjen "Et sunt norsk kosthold", med rene proteinkilder, grønnsaker, grovt brød, kjøtt melk. Følger en person dette på bulk, samtidig som han holder seg til et godt kalorioverskudd og overskudd av proteinbehovet (helst 3x kroppsvekt), er ham på god vei.

Lenke til kommentar

"Norsk kosthold" inneholder for mye kalorier i forhold til proteiner og grovbrød inneholder svært lite proteiner og mye karbs.. Skal ha et tykt lag med kjøtt for det er et bra måltid!

 

Så lenge han sørger for å få i seg 3x kroppsvekt av proteiner i løpet av en dag, så har det minimalt å si at trådstarter koser seg med norsk grovbrød og andre karbohydratkilder.

 

Derimot, om hans mål er å unngå å øke nevneverdig i fettprosent, så er jeg enig med deg at han bør holde seg til mat som inneholder et godt forhold med protein i forhold til karbohydrater, samt legge mesteparten av karbohydratene til første måltid etter trening (jfr. mitt tidligere innlegg).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...