Gå til innhold

Brenneren er blitt treg. Firmware sin feil?


Anbefalte innlegg

Hepp..

Har en ASUS 52X24X52X brenner, og har litt problem med den...

Når jeg brenner tar det alt for lang tid, og bufferen går op og ned som en jojo.....skal ta under tre minutt å brenne en hel cd, men tar mellom fire og fem minutt.Ikke så veldig farlig, tenker fu kanskje...Men når jeg har betalt for en 52X brenner, så hadde det ikke vært dumt med en brenner som faktisk brenner på 52X..........

Problemet er muligens at jeg oppdaterte firmwaren fra den orginale til 1.35 eller.no sånn.......Vet ikke hvorfor jeg oppdaterte den, funka fint fra før, men er man nyskjerrig, så er man nyskjerrig......

Well, anyways, så virka brenneren greit en stund etter oppdateringen av firmwaren, men nå tar det altså veldig lang tid....Pluss at bufferen spretter opp og ned som en sprettball.....

 

En annen ting jeg lurte på er hvilke innstillinger jeb bær bruke til brenning;"Disc at once" eller "Track at once"? Bør jeg bruke forskjellig på audio-cd'er og data-cd'er?

 

Eller?

 

På forhånd takk for gode og kjappe svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde det samme problemet med min plextor brenner her nå nettopp.

Buffer level gikk opp og ned som en jo jo.. og jeg fikk buffer underrun 119 ganger på det meste.

Brenneren min sto som master på IDE2 alene, men det funka ikke som det skulle alikevel.

Jeg satte brenneren som slave på IDE1 nå, og nå ligger buffer level på 98% stabilt under hele brenninga.

Egentlig skal brenneren stå som master alene, men når det ikke fungerer så er det jo bare og prøve noe annet.

Funker helt fint her nå i hvertfall.

Lenke til kommentar
høyreklikk på "min dator"...properties .... hardware... device manager......

IDE ata/atapi devices .... sjekk primary og secundary ide channel under advanced settings. det skal IKKE stå PIO ONLY.

 

Har sjekket, og til min store overraskelse, stod DMA IKKE på.....Rimelig sikker på at det gjorde det før...Kan det være at et program har endret innstillingene?

 

Prøvde å sette på DMA, men det virket ikke...

På primary IDE-Channel står Transfer mode på "DMA if available", og "Current transfer mode" står på "Ultra DMA Mode 5"...Dette ser jo greit ut, men når jeg sjekker ut "Secondary IDE-Channel", der brenneren og dvd-rommen står, blir det værre....

"Device 0 Transfer mode" står på "DMA if available", men "Current transfer mode" står på PIO mode..samme på "Device 1"

 

 

Med andre ord; Harddisken står på DMA mode, og funker, men DVD-romen og CD-brenneren står på "PIO Mode", selv om de står på "DMA if available".

 

Noe som må fikses i BIOS?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...