Gå til innhold

"amatør, små proft" film kamera


Anbefalte innlegg

yoo

 

En periode var jeg sykt gira på å mekke filmer, og hadde flere kamera i sikte. Er så lenge siden, men husker ikek hva de heter nå. Det var ett Canon XHA1 til 25.000 hvertfall Jeg tenker ikke på vanlig sånn kompakt kamera. har ikke drivet med dette på flere år nå, men fikk plutselig interesen til å skape filmer igjen nå. Har jobbet på flere manuser en stund og tenkte å filmatisere dem jeg er mest fornøyd med. Har studert sykt mye film og ser masse film, så man lærer jo utrolig mye av det. men det beste er så klart å ha et kamera selv, det er da man blir god, og lærer av sine feil. :p

 

Tilbake til kamera, jeg var veldig interesert i Canon XHA1 den gang. Men dette er vel kanskje litt gammelt nå, i forhold til dagens teknologi som stadig forbedres absolutt hele tiden. Noen som har noen anbefalinger på et kamera til rundt 20.000 - 35.000 ? Det beste man kan få idag i den prisklassen. Helst så billig og bra som mulig. Men kan jeg få et kamera som er mye bedre for 5k + så vurderer jeg det. Takk!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har jobba en del med XH-A1s og en god del med DSLR - til prosjekter hvor du har muligheten til å planlegge og kjøre ekstern lyd vil jeg påstå at du vil få bedre bilde med et DSLR. Stor sensor gir ikke bare mindre dybdeskarphet der det er ønskelig, men også større dynamisk omfang og bedre høy-iso-ytelse.

 

Vile sett på Panasonic GH2 (som Kaian nevnte) eller Canon 600D. Pengene du sparer kan du heller bruke på gode objektiver, stativ og lydutstyr.

 

Om det ikke er aktuelt, er Canon XF100 på mange måter etterfølgeren til XH-A1s.

Lenke til kommentar

Jeg har siden mai 2010 eid et XH-A1 (ikke XH-A1s). Dette kameraet har utvilsomt mye bedre ergonomi enn noen andre speilreflekser (har også Nikon D7000) når det gjelder video. De mest brukte manuelle justeringer som gain, fokus, hvitbalanse og lydnivå gjøres med dedikerte knapper uten å måtte gå inn i noen menyer. De to XLR-inngangene egner seg også til mer proff lydsetup.

 

Når det er sagt så er kameraet litt gammelt. Det bruker DV-kassetter hvis du kan leve med det. Dessuten synes jeg at på gain +12 dB og oppover så er det litt støy. Og det er til tross for at NR er aktivert. Kameraet har tre mindre CCD-brikker. Det gir ikke så god shallow DOF. Jeg vil tippe at du vil bli skuffet.

 

Hvis du hadde sett på et videoklipp fra dette kameraet og fra et konsumentkamera ville du ikke sett den helt revolusjonerende forskjellen. Dette kameraet har riktignok bedre farger og bedre skarphet enn de fleste konsumentkameraer. Men ellers er shallow DOF den samme. Og jeg tror det er nettopp denne looken du er ute etter når du skal lage film.

 

Det du bør gjøre er å skaffe deg et DSLR/EVIL og heller leve med ulempene der. Gjør du ting riktig blir resultatet bedre enn med XH-A1.

 

Men for all del, XH-A1 (ikke s) selges ganske billig nå om dagen på finn.no. Det er mange som vil selge dem. Prisen har falt fra ca. 20 000 kr i fjor til ca. 15 000 nå. Du kan jo bare kjøpe et brukt et, leke med det i noen måneder og selge det videre eller eventuelt beholde det. Du burde ikke tape så mye penger på det. Det er i alle fall bedre enn å kjøpe noe nytt.

Lenke til kommentar

Eller hvorfor ikke Sony NEX-VG10. Prisen er faktisk akseptabel, $ 2 000 - dvs man burde klare å få det til ca 15 - 16 000 her i landet (importert).

 

Ser Sonybutikken har det til 17 650,-.

 

Her og får man i pose og sekk, samme sensorstørrelse som på dSLR-ene til Sony. All E og A-mount (med adapter) til Sony kan brukes. Det vil si at sylskarp og lysterk optikk fra blant annet Zeiss er tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Eller hvorfor ikke Sony NEX-VG10. Prisen er faktisk akseptabel, $ 2 000 - dvs man burde klare å få det til ca 15 - 16 000 her i landet (importert).

 

Ser Sonybutikken har det til 17 650,-.

 

Her og får man i pose og sekk, samme sensorstørrelse som på dSLR-ene til Sony. All E og A-mount (med adapter) til Sony kan brukes. Det vil si at sylskarp og lysterk optikk fra blant annet Zeiss er tilgjengelig.

 

Takk! Så utrolig kult ut egentlig. ^^ Får man et typisk film look og bra dypdeskarphet med dette?

nevner at dette er noe som ikke er fult så bra på XHA1 kamera. at man vil få bedre film look med et dslr. hvordan er det med dette? Prisen var jo grei nok også, så lenge kamera duger til mitt bruk.

Lenke til kommentar

Takk! Så utrolig kult ut egentlig. ^^ Får man et typisk film look og bra dypdeskarphet med dette?

nevner at dette er noe som ikke er fult så bra på XHA1 kamera. at man vil få bedre film look med et dslr. hvordan er det med dette? Prisen var jo grei nok også, så lenge kamera duger til mitt bruk.

Ja, du vil få samme dybdeskarphet og filmlook som med DSLR. Sensoren i VG10 er omtrent like stor som i DSLR, og det er det som gjør hele forskjellen.

 

Men for å pirke litt så er det liten dydbeskarphet du er ute etter. Bra dybdeskarphet betyr i praksis at både forgrunnen og bakgrunnen er relativt skarpt. Noe du får med XH-A1.

Lenke til kommentar

Nå betyr vel ønsket om filmlook at han ønsker liten dybdeskarphet, i og med at film vanligvis bruker stor "sensor" og relativt lyssterke objektiver.

 

Sensoren er eller like stor (litt større) som for 550D, 7D, 60D, D7000 etc, dvs 1,5 crop.

 

@spetwols:

 

Angreretten gjør det vel til en liten risiko å prøve kameraet. Men Sony er jo kjent for å lage OK videokamera, så de har neppe dummet seg ut.

 

En test:

www.luminous-landscape.com

 

Men vær klar over at pga utskiftbar optikk så har også Sony NEX VG-10 noe ulemper i forhold til semiproff videokamera uten utskiftbar optikk. F.eks har man ingen zoomknapper, zoom må gjøres manuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...