Gå til innhold

Fucked økonomisk (?) - What to do?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Det har seg sånn at jeg, etter et lite gjennomtenkt opphold i utlandet på skole, nå sitter med ca 300k (muligens mindre ved bestått eksamen, men tar worst case her) i gjeld til lånekassen. Jeg quitter skolen fordi det rett og slett ikke er min ting allikevel, og jeg er altfor demotivert til å fullføre bachelorgraden.

 

Planen er å flytte hjem igjen. Er nærmest garantert jobb som lærer og/eller butikkmedarbeider, samt at jeg har et godt rykte i hjembygda ellers. Går forøvrig bedriftsledelse (er lei av studiet, men skjønner konseptet og kunne godt tenkt meg å lede bedrift), noe som har ført til at jeg og en kjenning muligens åpner butikk. Derfor tar jeg minst ett pauseår til å få gjort unna tanker, ideer og muligens få spart opp litt cash, eventuelt betalt ned lånet mitt.

 

 

Men ellers er jeg ganske rådløs. Føles som jeg har gravd min egen grav for mange år framover i tid, og ønsker virkelig ikke å leve et liv der jeg aaakkurat har nok penger. Så om noen kunne kommet med tips, innspill og råd så tar jeg imot alt jeg kan få!

Endret av RyanGiggs11
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ganske mange som har 300 000 i studielån. Nedbataling er pdd ca 5000 kr i kvartalet, noe de fleste kan leve med.

 

Ville med andre ord ikke gravd meg ned over dette, selv om det er kjipt.

 

Full jobb og bor hjemme + i liten grad bruker penger på forbruk og du kan sikkert legge deg opp 100 000+ i løpet av et år samt betjene studielånet.

 

Kanskje dette kan være starten på butikkdrømmen.

 

350 000 kr i lønn

130 000 i skatt (du vil få en del igjen på skatten da)

220 000 kr igjen

20 000 kr på studielån

200 000 kr igjen.

 

Om du da ikke betaler husleie og mat hos foreldre kan du sitte igjen med mye, men alt avhenger da av situasjonen.

 

Om målet er å betale ned studielånet, noe som ikke er anbefalt da det er et av de mest gunstige lånene, så er det realistisk på under 3 år.

 

Det er i alle fall særs lønnsomt å gå i fullt arbeid når du bor hjemme.

 

Selvfølgelig bare et anslag uten at jeg kjenner detaljer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser fornuftig ut det. Blir boende hjemme førstav ihvertfall, har egen kjeller tilgjengelig. Mulig jeg blir å betale en sum på 1500-2000 eller noe sånt, for å hjelpe til. Er tross alt 20 år så forventer ikke at mamma skal betale alt.

 

Takk for det siste innlegget her, får meg til å se mer positivt på det. Uten at jeg har sjekket det opp, men er det noen som vet hva som skjer om jeg f.eks jobber et par år før jeg starter et studie igjen? Mtp å låne på nytt fra lånekassen, vil de fryse renten og lånet under den nye utdanningstiden min?

Lenke til kommentar

Ser fornuftig ut det. Blir boende hjemme førstav ihvertfall, har egen kjeller tilgjengelig. Mulig jeg blir å betale en sum på 1500-2000 eller noe sånt, for å hjelpe til. Er tross alt 20 år så forventer ikke at mamma skal betale alt.

 

Takk for det siste innlegget her, får meg til å se mer positivt på det. Uten at jeg har sjekket det opp, men er det noen som vet hva som skjer om jeg f.eks jobber et par år før jeg starter et studie igjen? Mtp å låne på nytt fra lånekassen, vil de fryse renten og lånet under den nye utdanningstiden min?

Kunne dette vært et alternativ for deg?

 

Ved å flytte helt nord i landet kan du få slettet deler av studielånet. Om det er nok til å få deg til å flytte må du nesten selv vurdere. Jobb kan kanskje også bli et problem?

 

Ville nå bare nevne det hvis du ikke var klar over det.

Lenke til kommentar

Takk for flere innspill, ser litt lysere på det nå.

Selv om jeg bor i Nordland er jeg, ihvertfall for øyeblikket, veldig lite interessert i å flytte lengre nord. Har familie og venner plassert på samme plass i Norge, så ønsker helst å bo der inntil videre. Hvem vet, kanskje jeg gjør det om et par år?

 

Flere kommentarer og råd tas imot med takknemlighet!

Lenke til kommentar

Husk at du bare får lån av lånekassen for 2 påbegynte studier. Så hvis du ikke fullfører neste studie du evt skal begynne på så vil du ikke lengre få studielån

 

Det var jo også en grei opplysning å få med seg ja. Tusen takk! Får bare sørge for å være sikker neste gang, istedenfor å bare hoppe på noe siden det var spennende.

Lenke til kommentar

om du kunne tenkt deg å lede en bedriftt burde du jo avsolutt fulføre studiet ditt....

Forøvrig er det noen tips innen økonomi på Kreditthjelp

Og som sagt over, lanekassen er ikke dem verste å skylde penger!

 

Jeg vet. Men samtidig føler at jeg kan nok etter arbeidserfaring og det jeg har lært til nå, til at jeg kan lede (eller være en del av ledelsen) i en bedrift. Og det uten å måtte pugge alle mulige rare teorier rundt emnet for å få en god karakter. I alle fag der man tenker selv og kommer med egne ideer har jeg A, resten ligger på D og C + to stryk. Rett og slett fordi jeg ikke har orket til å pugge alt. Det holder såklart ikke til en fullført bachelorgrad (har muligheten til å ta opp iløpet av sommeren, noe jeg kommer til å gjøre for å få fullført andreåret), men har null lyst til å gå løs på enda ett år.

 

Nei, har skjønt det nå så får satse på at det går fint selv om det er en jævlig kjip situasjon.

Lenke til kommentar

om du kunne tenkt deg å lede en bedriftt burde du jo avsolutt fulføre studiet ditt....

Forøvrig er det noen tips innen økonomi på Kreditthjelp

Og som sagt over, lanekassen er ikke dem verste å skylde penger!

 

Jeg vet. Men samtidig føler at jeg kan nok etter arbeidserfaring og det jeg har lært til nå, til at jeg kan lede (eller være en del av ledelsen) i en bedrift. Og det uten å måtte pugge alle mulige rare teorier rundt emnet for å få en god karakter. I alle fag der man tenker selv og kommer med egne ideer har jeg A, resten ligger på D og C + to stryk. Rett og slett fordi jeg ikke har orket til å pugge alt. Det holder såklart ikke til en fullført bachelorgrad (har muligheten til å ta opp iløpet av sommeren, noe jeg kommer til å gjøre for å få fullført andreåret), men har null lyst til å gå løs på enda ett år.

 

Nei, har skjønt det nå så får satse på at det går fint selv om det er en jævlig kjip situasjon.

 

Se på 300.000 som en investering i Livserfaringer du:) Det er egentlig ikke så mye penger selv om det sikkert føles slik nå, og som flere har påpekt: Lånekassen er greit å skylde penger til:) Skulle du gå på snørra å tjene veeeeeldig lite slipper du til og med å betale i perioder.

 

Jeg har selv ledet en stor bedrift både i Norge og internasjonalt uten utdanning, og det gikk veldig fint. Å lede handler mye om hva slags person du er fremfor hva slags skole du har. Jeg har sett ledere med mye utdanning som er helt udugelige, og leder uten noe som hlst på papiret som har briljert. Og selvfølgelig omvendt;)

 

Kanskje du til og med ender med å ha din egen bedrift en gang. Det valgte jeg til slutt. :)

Lenke til kommentar

Men ellers er jeg ganske rådløs. Føles som jeg har gravd min egen grav for mange år framover i tid, og ønsker virkelig ikke å leve et liv der jeg aaakkurat har nok penger. Så om noen kunne kommet med tips, innspill og råd så tar jeg imot alt jeg kan få!

Tull og tøys. 300.000 i gjeld - og attpåtil til landets 'snilleste' långiver er da ingenting.

 

Vent til du kjøper deg bolig og sitter med 2 mill i gjeld på en vanlig inntekt du... Da kan du begynne å bekymre deg bittelitt innimellom.

Endret av satchman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...