Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lovlig "trimming" av Yamaha DT 50 1984mod.


Anbefalte innlegg

Har en 1984 modell yamaha dt 50. Den drar ikke spesielt godt, så må ofte ned på 2-3 gir i småbakker. Den går 40 på sletta, men tar lang tid å bygge opp farten.

Hva kan jeg LOVLIG gjøre for å få den til å dra bedre?:) Bør være sikkert, ønsker ikke å ødelegge mopeden på noen måte, i.o.m. at ALT er orginalt på den. Gått 8000km siden 1985.

 

på forhånd takk for svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan rense eksosporten i sylinderen og brenne rent eksosanlegget. Hvis den har vært kjørt lenge på dårlig olje kan disse være nesten helt igjensota. Stempelbytte kan også være lurt. Koster ikke rare greiene. Får du tak i et DTR-topplokk kan du hente ut litt ekstra kompresjon men det er da mulig du enten må opp på høyere oktan eller bruke to eller tre toppakninger for å unngå "banking". Når alt er som det skal burde den klare 60-65 på sletta. 40 tyder på at noe er stein galt.

Lenke til kommentar

Du kan rense eksosporten i sylinderen og brenne rent eksosanlegget. Hvis den har vært kjørt lenge på dårlig olje kan disse være nesten helt igjensota. Stempelbytte kan også være lurt. Koster ikke rare greiene. Får du tak i et DTR-topplokk kan du hente ut litt ekstra kompresjon men det er da mulig du enten må opp på høyere oktan eller bruke to eller tre toppakninger for å unngå "banking". Når alt er som det skal burde den klare 60-65 på sletta. 40 tyder på at noe er stein galt.

 

Hmmmmm.. er det mye jobb? Orker ikke sånn mikling i mange timer for å få rensa detta.

Å rense og sånt høres lettere og mer gjennomførbart ut enn å få nytt topplokk og begynne med oktannivåer, som jeg bare har hørt om i naturfagen på skolen.

 

Helt enig med at 40 virker rart, i.o.m. at gamle mopeder oftest går fortere enn 45 originalt.

Merker liksom at den er vond og få opp i turtall. Et visst punkt stopper det, men det er vel pga nedtrimming, og ikke noe feil.

 

Å kjøre i 20km/t i oppoverbakke med biler bak deg er ikke akkurat mer trafikksikkert en å kjøre med trim..

 

Den har bare gått 8000 km, så at den er gjennsota er vel ikke så sannsynlig, men er vel en del støv og dritt der kan jeg tenke.

Har kjørt på ordentlig 2takterolje i det siste, men aner ikke hva den ble kjørt på i 80tallet. Den har stått i en garasje i 20år, og ble pusset opp litt for 4-5 år siden. Da ble blandt annet bensinfilter skiftet, og den ble satt litt i stand.

Endret av Majjuus
Lenke til kommentar

Har hatt så og si samme mopeden selv. De skal gå mye bedre enn 40. De skal også trekke relativt bra. Som sagt så er soting i eksosporten og i eksosanlegg veldig vanlige problemer på disse. Er den gammel kan også stempelet være slitt. Litt skruing blir det uansett. Du kan sikkert skru av sylinder og eksosanlegg og levere det til et mc-verksted for rensing. Du bør absolutt vite hva du gjør før du begynner med noe slikt.

 

Min gikk originalt 65 på sletta og trakk to personer opp bakker hvor andre mopeder knapt kom opp i det hele tatt. Da eksosporten var tett pga. sot gikk den knapt 45 på sletta.

Lenke til kommentar

Har hatt så og si samme mopeden selv. De skal gå mye bedre enn 40. De skal også trekke relativt bra. Som sagt så er soting i eksosporten og i eksosanlegg veldig vanlige problemer på disse. Er den gammel kan også stempelet være slitt. Litt skruing blir det uansett. Du kan sikkert skru av sylinder og eksosanlegg og levere det til et mc-verksted for rensing. Du bør absolutt vite hva du gjør før du begynner med noe slikt.

 

Min gikk originalt 65 på sletta og trakk to personer opp bakker hvor andre mopeder knapt kom opp i det hele tatt. Da eksosporten var tett pga. sot gikk den knapt 45 på sletta.

 

Åja. Takk for svar! Skal sjekke om dette er noe jeg kommer til og prøve :) Må i såfall levere den inn et sted som du sier, for tør ikke å prøve sånt selv. Kan hende jeg drøyer det til vinteren, men. Mopedsesongen startet i går, kjett å levere den inn nå da :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå skal du nok ta det med en liten knipe salt at en DT50 går i 65 på sletta originalt. Med vind i ryggen, så okey.. men det er ikke motoren i seg selv som driver sykkelen frem alene da..

 

Det jeg anbefaler deg å gjøre, er å bytte stempel, stempelringer så vel som hele sylinderen. Det hele er svært enkelt å demontere da sykkelen er 2-takts. Deretter skal du kjøre den veldig pent inn. Ikke over 35 km/h så lenge som det anbefales.

 

En pent innkjørt moped med ny sylinder går faktisk veldig bra..

 

Men å bytte kun stempel er det ikke noen vits i. Det eneste er hvis det er fare for at du har brent hull i det.

 

Angående topp med høyere kompresjon, så er det meningsløst å slenge på dobbelt sett med pakninger hvis du vil ha høyere kompresjon. For da forsvinner den istedet..

 

Du kan også sjekke tenningen og måle at du har riktig åpning på platina... :)

Lenke til kommentar

Men å bytte kun stempel er det ikke noen vits i. Det eneste er hvis det er fare for at du har brent hull i det.

 

Angående topp med høyere kompresjon, så er det meningsløst å slenge på dobbelt sett med pakninger hvis du vil ha høyere kompresjon. For da forsvinner den istedet..

Ved stempelbytte bytter man normalt sett også ringer. Og poenget med dobbelt sett med toppakninger er følgende: DT har en topp med lavere kompresjon enn DTR sin topp. DTR har derimot originalt en MYE tykkere toppakning. Denne er tykkere enn to DT-pakinger. Setter man en DTR-topp på en DT og bruker én DT-toppakning så får man fort for høy kompresjon. Derfor to (DT) toppakninger.

Lenke til kommentar

Men å bytte kun stempel er det ikke noen vits i. Det eneste er hvis det er fare for at du har brent hull i det.

 

Angående topp med høyere kompresjon, så er det meningsløst å slenge på dobbelt sett med pakninger hvis du vil ha høyere kompresjon. For da forsvinner den istedet..

Ved stempelbytte bytter man normalt sett også ringer. Og poenget med dobbelt sett med toppakninger er følgende: DT har en topp med lavere kompresjon enn DTR sin topp. DTR har derimot originalt en MYE tykkere toppakning. Denne er tykkere enn to DT-pakinger. Setter man en DTR-topp på en DT og bruker én DT-toppakning så får man fort for høy kompresjon. Derfor to (DT) toppakninger.

 

Aha, det var oppklarende :) Takk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå skal du nok ta det med en liten knipe salt at en DT50 går i 65 på sletta originalt. Med vind i ryggen, så okey.. men det er ikke motoren i seg selv som driver sykkelen frem alene da..

 

Det jeg anbefaler deg å gjøre, er å bytte stempel, stempelringer så vel som hele sylinderen. Det hele er svært enkelt å demontere da sykkelen er 2-takts. Deretter skal du kjøre den veldig pent inn. Ikke over 35 km/h så lenge som det anbefales.

 

En pent innkjørt moped med ny sylinder går faktisk veldig bra..

 

Men å bytte kun stempel er det ikke noen vits i. Det eneste er hvis det er fare for at du har brent hull i det.

 

Angående topp med høyere kompresjon, så er det meningsløst å slenge på dobbelt sett med pakninger hvis du vil ha høyere kompresjon. For da forsvinner den istedet..

 

Du kan også sjekke tenningen og måle at du har riktig åpning på platina... :)

 

Hmm, får se. Tenker jeg skal prøve å brenne reint eksosanlegget først. Har laget en tråd om hvordan dette gjøres i praksis, hadde vært fint med svar.

Om jeg føler det ikke hjelper nok å brenne reint, tenker jeg sylinderbytte er neste. Takk for svar, føler jeg har fått planlagt litt hva jeg må gjøre!

Endret av Majjuus
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...