Gå til innhold

MAT111 eller MAT101 på UiB, vanskelig?


siindre

Anbefalte innlegg

Heisann

 

MAT111 Grunnkurs i matematikk I

MAT101 Brukarkurs i matematikk I

 

Skal velge et av disse når jeg begynner på UiB, regner med brukerkurset er det enkleste? Noen som har hatt det og kan fortelle litt om vanskelighetsgraden? Har selv S1+S2 fra videregående og gjør det halvveis bra.

Vil gjerne høre andres erfaringer med et av de to fagene og gjerne bakgrunnskunnskapene deres i matte fra vgs. :)

 

Skal også ha MNF130-Diskrete strukturar, har sett på kapitlene i pensumboken og det ser veldig vanskelig ut, er det vanskelig? Noen som har hatt det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Jeg hadde MNF130 i fjor og syntes det gikk relativt greit. Var litt vanskelig på starten siden det var annerledes matten jeg har hatt før. Fokuset ligger mer på logikk og å finne matematiske bevis enn "vanlig" matte man hadde på vgs. Kan være vanskelig hvis man sliter med matten fra videregående, men hvis du syntes det gikk ok burde du klare MNF også med litt insats.

Det er en del formeler å huske, men de kan læres ved å pugge litt.

 

Hadde R2 på vgs

Lenke til kommentar

MAT111 bygger i all hovedsak videre på det som tilsvarer 3MX i dagens vgs (er vel R-matte det heter). Derivasjon, integrasjon, grenseverdi og kontinuitet, differensiallikninger, men toucher også innom polarkoordinater og komplekse tall for å nevne noe.

MNF130 er i utgangspunktet noe ganske annet. Logikk, induksjon etc.

MAT121, "lineær algebra", er ikke fullt så simpelt som det høres ut ;) Dette går endel på matriser, egenvektorer og... vel, jeg kom ikke lenger før jeg hoppet av. Ikke for å skremme noen, det skyldes i all hovedsak mine egne feilprioriteringer, men det er nok en smule tyngre enn MAT111 og MNF130 (selv om de egentlig ikke er helt sammenlignbare).

 

Søk på Google på de ulike fagkodene. Pensumlister bør ikke være spesielt vanskelig å finne :)

 

Forøvrig: man velger vel ikke mellom MAT111 og MAT121? Det er obligatorisk for alle studieretninger på matnat, såvidt jeg vet, å ta MAT101 eller MAT111. MAT121 på sin side er kanskje obligatorisk for noen studieretninger, men ikke alle. Om du da faktisk likevel skal velge mellom MAT111 og MAT121 vil jeg anta du har MAT101 fra før. Jeg vet ikke engang for sikkert om du faktisk kan ta både MAT101 og MAT111, men en av dem må du ihvertfall ha.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...