Gå til innhold

Fradrag for bilkostnader - selvstendig næringsdrivende


Anbefalte innlegg

Er selvstendig næringsdrivende, og bruker vår private bil mye i forb. med yrkeskjøring.

Skriver kjørebok, og har forstått det slik at jeg får fradrag for kr. 3,65 pr km.

Fra ca. juni - desember 2010 har jeg kjørt rundt 9500 km i jobben, og jeg har vært inneforstått med at jeg kun får fradrag for opp til 6000 km i året.

Men nå ser jeg at dersom jeg kjører over 6000 km i året, skal bilen sees på som et driftsmiddel, og man får fradrag for de faktiske kostnadene. Stemmer dette?? (Se evt. følgende http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Publikasjoner/Handboker/Lignings-ABC1/Kapitler/B/?mainchapter=143232#x143232 - kapittel 1 og 2.2.2)

Vil det si at det ikke har vært noe vits i den kjøreboken jeg har skrevet, og at jeg ikke får kr. 3,65 pr. km? Jeg har jo ikke tatt vare på noen bdrivstoffkvitteringer eller andre kostnadsfaktura da jeg trodde jeg kun fikk fradrag etter kjøreboka - altså opp til 6000 km.

Hva kan jeg evt. gjøre her??

 

Håper noen kan hjelpe meg..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men nå ser jeg at dersom jeg kjører over 6000 km i året, skal bilen sees på som et driftsmiddel, og man får fradrag for de faktiske kostnadene. Stemmer dette??

Det stemmer nok det, ja. Det heter imidlertid også i avsnitt 2.2.2: "Forholdene over en treårsperiode bør legges til grunn."

 

Usikker på hvor mye det uthevede hjelper; når du har kjørt 9500km i næring på det første halvåret, så er det jo ganske sikkert at du nok vil komme over 6000km/år de neste tre år..

Om du kan ta med de to foregående årene, hvor du ikke drev næringsvirksomhet overhodet, i en slik gjennomsnittsberegning er kanskje noe tvilsomt.

 

Det du kanskje burde gjort i år (dvs i fjor) var å ganske enkelt la være å føre opp mer enn 6000km som yrkeskjøring i kjøreboka; om det kan regnes som en slags svindel skal jeg være forsiktig med å mene for mye om, annet enn at jeg nekter å tro at det er ulovlig å la være å kreve fradrag for bruk av egen bil (i praksis er det jo det man gjør når man unnlater å føre enkelte turer som yrkeskjøring). Om det vil regnes som en slags dokumentfalsk å endre på kjøreboka i ettertid blir et annet spørsmål...

 

For ettertiden, med så mye kjøring, så må du nok behandle bilen som yrkesbil regnskapsmessig, med de følger det får: fradrag for alle bilutgifter, men med fordelsbeskatning som tilsvarende firmabil, begrenset til maksimalt 75% av de fradragsførte bilutgiftene. Denne "firmabilskatt eller 75%-regelen" gjør at det er ugunstig med en yrkesbil som brukes mest i yrket og bare litt privat. Alternativene til det er å ikke bruke bilen privat overhodet (her er det knallharde krav til dokumentasjon/kjørebok), eller å holde seg under 6000km/år.

Lenke til kommentar

Hemm.. Må vel ta meg en telefon til skatteetaten skjønner jeg.

Usikker på om jeg i det hele tatt kommer til å holde på i 3 år også...

Men da må vel bilen inn i balansen, og hvordan gjøres dette, og med hvilken verdi? Får man da også momsfradrag på alle kostnader?

Så dette er altså en mindre lønnsom løsning enn å få 3,65 kr. pr. km?

Blir jo lite med fradrag i 2010 da, når ingen kvitteringer er tatt vare på.. :-(

Lenke til kommentar

Så dette er altså en mindre lønnsom løsning enn å få 3,65 kr. pr. km?

Det kommer helt an på. Kjører du f.eks. 14500km i næring og bare 500km privat ville det nok vært gunstigere med km-godtgjørelse for 6000km, heller enn fradrag for 25% (100% fradrag minus 75% tilbakeføring som inntekt) av samlede bilutgifter. Det kommer litt an på hvor ny og mye bilen er verdt også; siden et beregnet verditap på 17%/år inngår i de bilutgiftene du får 25% fradrag for. Med en eldre bil som har lite verditap å regne med, så vil man komme bedre ut med km-godtgjørelse enn 25% fradrag i bilutgiftene. Med en dyrere bil og dermed høyere beregnet verdifall vil regnestykket bli annerledes.

 

Kjører du f.eks. 7000km i næring, og 70.000km privat, (dvs mer enn 6000km, men likevel kun ca. 10% yrkeskjøring) så lønner det seg selvsagt bedre å få fradrag for 25% av alle bilutgiftene, altså med 75% tilbakeføring.

Lenke til kommentar

Huff.. innviklet.. - mye å sette seg inn i skjønner jeg :-)

Må vel levere inn bilskjema sammen med ligningen også da.

Så da kan man fradragsføre alt, som bom, forsikring, avskrivning, årsavgift, drivstoff osv..?

Men hvordan bokfører man bilen inn i regnskapet, og er det da listeprisen fra 2010 som evt. skal brukes?

 

Og man må vel ikke begynne å omregistrere alle fakturaene som gjelder bilen som er stilet til meg privat, til selskapet pga dette?

Lenke til kommentar

Akkurat reglene rundt yrkesbil/firmabil/privatbil brukt i næring er noe av det mest kompliserte man kommer borti... :hrm:

 

Når det gjelder selve bilen, så skal denne verdsettes og avskrives på to forskjellige måter (!):

I balansen og næringsoppgaven "kjøper du (dvs foretaket) den fra deg selv" til gjeldende markedsverdi og avskriver deretter med 20% årlig. (Debet 1230 Personbiler/Stasjonsvogner eller 1233 Varebiler, Kredit 2056 Innskudd eiendeler fra privat) Ingen mva-fradrag på et slikt "kjøp fra deg selv", eller kjøp av ny personbil, kun for varebil på grønne skilt, og da fordelt ihht faktisk bruk.

 

På bilskjemaet er det en annen verdsetting; utgangspunktet er listepris som ny, avskrevet med 17% hvert år (alt hadde blitt litt enklere om de hadde brukt samme avskrivningssats på 20% også her). Forsåvidt ganske godt beskrevet i rettledninga til selve skjemaets post 26. Saldoavskrivningen på post 26 i bilskjemaet blir altså ikke tilsvarende den på avskrivningsskjemaets post 110.

 

Bompenger og parkering fradragsføres, men skal ikke inn på bilskjemaet -dette føres i stedet som reise- og diettkostnader. Slik unngår du at disse kostnadene inngår i 75% tilbakeførings-regelen.

Det som skal inn i bilskjema er vedlikehold/reparasjoner, drivstoff, forsikring og årsavgift, samt verdifall beregnet som nevnt over.

Lenke til kommentar

Akkurat reglene rundt yrkesbil/firmabil/privatbil brukt i næring er noe av det mest kompliserte man kommer borti... :hrm:

 

Når det gjelder selve bilen, så skal denne verdsettes og avskrives på to forskjellige måter (!):

I balansen og næringsoppgaven "kjøper du (dvs foretaket) den fra deg selv" til gjeldende markedsverdi og avskriver deretter med 20% årlig. (Debet 1230 Personbiler/Stasjonsvogner eller 1233 Varebiler, Kredit 2056 Innskudd eiendeler fra privat) Ingen mva-fradrag på et slikt "kjøp fra deg selv", eller kjøp av ny personbil, kun for varebil på grønne skilt, og da fordelt ihht faktisk bruk.

 

På bilskjemaet er det en annen verdsetting; utgangspunktet er listepris som ny, avskrevet med 17% hvert år (alt hadde blitt litt enklere om de hadde brukt samme avskrivningssats på 20% også her). Forsåvidt ganske godt beskrevet i rettledninga til selve skjemaets post 26. Saldoavskrivningen på post 26 i bilskjemaet blir altså ikke tilsvarende den på avskrivningsskjemaets post 110.

 

Bompenger og parkering fradragsføres, men skal ikke inn på bilskjemaet -dette føres i stedet som reise- og diettkostnader. Slik unngår du at disse kostnadene inngår i 75% tilbakeførings-regelen.

Det som skal inn i bilskjema er vedlikehold/reparasjoner, drivstoff, forsikring og årsavgift, samt verdifall beregnet som nevnt over.

 

Tusen takk for all informasjonen!!

Litt usikker på om jeg skjønte helt dette med to bergeningsmåter, men du mente vel at jeg skulle bruke begge to, eller..?

 

Altså dersom jeg skal ordne dette i 2011, så legger jeg inn listeprisen pr. 01.01.11 inn i regnskapet i januar, med føringene D1230 og K2056? Og når jeg skal ta ligningen for 2011, og fylle ut bilskjemaet, så skal jeg inn med den andre beregningen, hvor listeprisen som ny skal brukes?

 

Og så lenge bilen ikke er en varebil, så er det null momsfradrag på alle bilkostnadene..?

 

Jeg kan enkel regnskapsføring, og fører regnskapet på et regnskapsprogram i excel. Begynner nå og skjønne at ligningen kanskje ikke blir så enkel likevel :-)

Vet ikke om det er noen revisorer som vil ta på seg og se over et regnskap før i excel, og gå igjennom ligningen, men må kanskje prøve å finne ut dette.

 

Siden det er usikkert hvor lenge firmaet kommer til å eksistere, og derfor hvor mye kjøring det vil bli disse tre årene, så lønner det seg vel uansett og bare få bilen inn i regnskapet (holder vel bare å lage et eget bilag på dette?) og bokføre alle bilkostnadene f.o.m 01.01.11. Og heller bare tilbakeføre alt dette dersom det viser seg å bli under 6000 km. Tror du ikke det?

 

Igjen, tusen takk for alle svar!

Lenke til kommentar

Altså dersom jeg skal ordne dette i 2011, så legger jeg inn listeprisen pr. 01.01.11 inn i regnskapet i januar, med føringene D1230 og K2056? Og når jeg skal ta ligningen for 2011, og fylle ut bilskjemaet, så skal jeg inn med den andre beregningen, hvor listeprisen som ny skal brukes?

Ja. På bilskjemaet bruker du listeprisen som ny, saldoavskrevet med 17% pr år fra bilens registreringsår, som forklart i rettleiinga på skjemaet. På avskrivningsskjemaet går du ut fra bokført saldo på konto 1230 (dvs prisen pr 01/01/11), og avskriver (D 6011 Avskrivning transportmidler K 1230 Personbiler) med inntil 20%.

 

Og så lenge bilen ikke er en varebil, så er det null momsfradrag på alle bilkostnadene..?

Jeg er litt usikker, men tror nok det er momsfradrag på yrkesbilrelaterte kostnader.

Det er derimot ikke fradrag for moms på innkjøp av selve bilen, med mindre det er en varebil.

Lenke til kommentar

Når bilen skal inn i regnskapet (og jeg bokfører de kontoene ovenfor), må jeg da evt. registrere ny eier på bilen også - altså selskapet? Eller er det kun bokføringen jeg må foreta for å få bilen inn i regnskapet i praksis?

Om selskapet hadde vært et aksjeselskap, altså en egen "juridisk person", så ville svaret vært et konkret ja. For et enkeltpersonforetak, hvor innehaveren er 100% ansvarlig for foretakets handlinger og forpliktelser, og omvendt, så vil jeg si det er mindre viktig, og særlig om foretaket har samme navn som eieren.. Dette er jo egentlig samme spørsmål som i tråden om telefonabonnementet.

 

Vil du være 100% sikker, spør ligningskontor (få det skriftlig) eller en revisor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...