Gå til innhold

Access 2010 Relasjoner, oppdateringer


tundra

Anbefalte innlegg

Plages litt her med en database i access. Skal lage et varelager i access, men har fått skrivesperre :/ Håper noen har litt tips. Jeg har et vareregister, i dette skal jeg legge til varer når de kommer inn på lager. F.eks. søke opp den aktuelle varen, for så å skrive inn hvor mange enheter som kom inn på lager, deretter skal varebeholdningen oppdateres automatisk. I tillegg skal jeg ta ut varer på samme måte, til prosjekter. Altså, oppretter et nytt prosjekt (eller redigerer et eksisterende), og legger til varer i prosjektet og et tall som representerer det antall som skal ut av lager av den aktuelle varen. Selve utregningene av beholdning osv skal jeg få til, det jeg sliter med er hvilke tabeller, spørringer og skjemaer jeg trenger. Har forsøkt med tabellene varegruppe, varer og beholdning, og laget skjema til disse i forskjellige varianter. Jeg har fått til å legge til nye varer, men plages med å ha unike varer med flere linjer antall inn og ut. Håper noen har litt kjapt tips om anbefalinger til innhold i databasen. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har fått det til nå. Men så skal jeg ha et felt der den skal vise en tekst hvis verdien av et felt (la oss si feltA) er mindre eller lik verdien av et annet felt (feltB). Jeg ser for meg noe ala slik: [feltA] <= [feltB] 'skal returnere' "En tekststreng", men hvordan skriver jeg denne?

Lenke til kommentar

Førsteinntrykk:

 

En tabell varer

 

Varenr Navn (+++)

1 Epler

2 Pærer

3 Bananer

 

En tabell prosjekter

 

Prosjektnr Prosjektnavn (++ ansvarlig, etc etc)

1 Innkjøp

2 Lærerlunsj

3 Skolefrukt

 

Og en tabell Beholdning,der du registrerer antall varer inn m dato, antall varer ut m dato, og prosjektnummer (+ stykkpris og annet som hører med)

 

Dato Varenr Antall Prosjektnr

 

01.03.11 1 300 0 (innnkjøp 300 epler)

02.03.11 1 -12 3 (12 epler ut til skolefrukt)

02.03.11 1 -8 2 (8 epler ut til lærerlunsj)

 

Da blir en spørring hvor mange epler du har på lager (sum antall der varenr = 1) og en annen hva du har brukt på skolefrukt (antall etc der prosjekt = 3), en tredje omsetning pr dag (dato = .... ja du skjønner).

 

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Takk for svar :) Hvordan kan jeg få en spørring til å vise null-verdier? Altså hvis det i ditt eksempel hadde vært fritt for epler, så ønsker jeg å ha epler med i en spørring der jeg lister opp alle frukter med antall på lager. I tillegg ønsker jeg å ha en minimumsverdi, f.eks. at det skal være minst 5 epler på lager, ellers kommer det opp en melding som sier "bestill mer", og jeg ønsker å ha minimum 10 bananer på lager, og hvis det er mindre kommer det en melding. Den kan enkelt være i et felt i spørringen for eksempel. Men jeg ser ikke helt hva jeg må skrive for å få det til. Pr nå står det -1 eller 0 når jeg prøver, men jeg vil ha denne endret til en tekst... Ser for meg at det er et eller annet som må stå i Vilkår-feltet i spørringen, men hva? :)

Lenke til kommentar

Problem jeg har støtt på:

 

Når jeg skriver inn tall i en tabell, endres tallet automatisk til et tall uten desimaler. Jeg har forsøkt å sette forskjellige egenskaper på feltet uten at det hjelper. Det nærmeste jeg har kommet er å få to nuller bak komma, men når jeg endrer dette til et annet tall (f.eks. 16,10) endres verdien automatisk til 16,00... Dette skjer også hvis jeg setter verdien valuta til feltet, why?

Endret av tundra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...