Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Terminprøve i TIP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøva er i produksjonsfagene, altså sveis, spon, tekniske tjeneste og tegning og dokumentasjon.

 

Poenget er at jeg har null interessere for dette, og synes det er utrolig vanskelig å pugge dette stoffet, ettersom jeg aldri vil få bruk for det senere.

 

Veit rett og slett ikke hva jeg må kunne for å få en grei karakter på prøva. Har fulgt med så godt jeg kan, og møtt opp i alle timene, men veit rett og slett ikke hva jeg av stoffet jeg må kunne...

Lenke til kommentar

Du har egentlig lagt ut litt lite opplysninger for at spørsmålet skal kunne besvares. I følge de nye læreplanene som man kaller for kunnskapsløftet så er det opp til den enkelte skole å velge bøker, undervisningmetode og detaljert innhold, for det enkelte fag. Undervisningsoppleget behøver sånn sett ikke å være helt likt fra skole til skole.

 

Det finnes læreplaner for de tre programfagene produksjon, tekniske tjenesterog dokumentasjon og kvalitet, men disse er såpass runde og kanskje også uklare i innholdet at de kan tolkes på en litt forskjellig måte.

 

Hvis det er bøkene til Gyldendal som dere har, så er jo disse forholdsvis "lette" å finne ut av. (DVS det er forholdsvis "gode" bøker.)

 

Forslag: Sett dere sammen et par-tre-fire stykker fra klassen. Finn fram lærebøkene og gå gjennom dem i fellesskap. Forsøk å finn ut hva som egentlig er det viktigste som står i bøkene, og hva det er som læreren har lagt mest vekt på. Skriv det ned og les litt på det som dere har skrevet ned.

 

Hvis det allikevel skulle være mulig å komme med noen stalltips:

 

Elektro: Ohms lov, effektformelen, serie og parallellkopling av motstander.

 

Teknisk tegning: De tre hovedrissene, "sett forfra", "fra siden" og "ovenfra".

 

Sveising: Hovedprinsippene for gass og elektrisk sveising. Gassveising: Typer av sveisegass og grunnprinsipper for gassveising. Elektrisk sveising: Valg av elektroder, strøm og spenning pluss grunnleggende teori.

 

Lodding: Hardlodding og myklodding.

 

Dreiing og fresing: Valg av riktig skjær og skjæhastighet pluss også matehastighet, og prinsipper for kjøling.

 

Er egentlig ikke helt spesialist på TIP fagene, men forsøker nå å komme med et par forslag allikevel.

 

"Hovedforslaget" det er altså at dere setter dere sammen en gruppe fra klassen og forsøker å oppsummere og skrive ned hva dere egentlig har gjennomgått.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...