Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er renault laguna gode biler=/?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+127836

Det kommer, i Renault sitt tilfelle, mer an på hvordan bilen er vedlikeholdt. Interiørkvalitet er mye ussel hardplast. God del knirking etc. Setene derimot, er gode.

 

Rust, en ting jeg har lagt merke til på disse er at det kan se ut som det er dårlig drenering av vann.

 

Hvis stasjonsvogn kan du være sikker på at det har lekket vann inn i bakluka. Det kan ha fått betydning for elektronikken - eller ikke.. :S

 

Endel elektrisk krimskrams å holde utkikk etter. Sjekk at ting virker, og hvis ikke finn ut hvorfor (se neste punkt).

 

Vær obs på at for eks bryteren som stiller elektriske speil har vært en stor fadese (ihvertfall på Scenic - http://www.renaultforums.co.uk/showthread.php?t=23369&highlight=scenic+fire ). Den er direkte koblet til 12v - og er konstruert sånn at vann kan trenge inn. Det har gjort at endel av bilene går opp i røyk.

 

Delepris føler jeg er midt på treet.

 

Lakken på disse er ikke overmåte god, og flasser overaskende lett. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Det er en fantastisk lite hjelpfull kommentator for trådstarter, og uten at vi skal begynne på en diskusjon om noe trådstarter ikke var interessert i:

 

Jeg tror ikke du skal klassifisere alt fra "frankriker" som søppel. Hva med:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Alpine_(car)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Venturi_Automobiles

 

Disse er jo ganske klart ikke søppel. :)

Lenke til kommentar

Har en tanke om Renault:

 

Sucks aaaaaaaaaaaaaaass!

Kort Laguna oppsummering:

 

Laguna 1 fase 1 (94-98): en del problemer men temmelig slitesterke biler. Mange av dem på norske veier den dag idag. Ikke spesielt bra sikkerhet.

Fase 2: 98-2000 (den TS etterspør): Barnesykdommer luket vekk, endog driftssikkerhet noe under snittet ifølge TÛV. Men kurante biler hvis servicer er fulgt.

 

Laguna 2 fase 1 2001-05: ekstremt bra rustbeskyttelse og sikkerhet for den tiden. De fleste 10 år gamle biler idag har ikke antydning til rust, selv uten noen gang å ha hatt understellsbehandling. Sikkerheten står seg fortsatt godt i forhold til dagens bilpark.

Men tildels mange problemer. Men: varierende kvalitet. Finnes mange eiere som har biler som har gått problemfritt i 200 000 km.

 

fase 2: 2005-07: mange barnesykdommer luket vekk, men fortsatt en del gjengangerproblemer med f.eks. hjuloppheng.

 

Laguna 3 (2008-): Veldig bra kvalitet og superfornøyde eiere. Eks: http://www.automotorsport.se/biltester/2009/0926/092605.pdf Noe av det aller beste kjøpet man idag kan gjør til ned mot 170 000,-.

 

 

Til Henrikenn: Renault hadde ALDRI vært så store i Europa hvis det hadde vært elendige biler.

Nest størst i Europa ifjor, blant de aller mest solgte i alle år. Problemet her i Norge har vært elendig kundeservice (les: Volvo som importør), men det er mye bedre idag, med ny importør.

 

Til TS: aVbefaler ikke å kjøpe Laguna 99 men mitt valg dersom jeg skulle kjøpt 10-12 år gammel bil idag ville uten tvil vært Honda Accord 97-01. Ekstremt pålitelig bil, komfortabel, sikker for den tidens biler. Slett ikke noe dårligere kvalitet enn Toyota fra samme tid, men rimeligere.

Endret av Juli2
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har en tanke om Renault:

 

Sucks aaaaaaaaaaaaaaass!

Kort Laguna oppsummering:

 

Laguna 1 fase 1 (94-98): en del problemer men temmelig slitesterke biler. Mange av dem på norske veier den dag idag. Ikke spesielt bra sikkerhet.

Fase 2: 98-2000 (den TS etterspør): Barnesykdommer luket vekk, endog driftssikkerhet noe under snittet ifølge TÛV. Men kurante biler hvis servicer er fulgt.

 

Laguna 2 fase 1 2001-05: ekstremt bra rustbeskyttelse og sikkerhet for den tiden. De fleste 10 år gamle biler idag har ikke antydning til rust, selv uten noen gang å ha hatt understellsbehandling. Sikkerheten står seg fortsatt godt i forhold til dagens bilpark.

Men tildels mange problemer. Men: varierende kvalitet. Finnes mange eiere som har biler som har gått problemfritt i 200 000 km.

 

fase 2: 2005-07: mange barnesykdommer luket vekk, men fortsatt en del gjengangerproblemer med f.eks. hjuloppheng.

 

Laguna 3 (2008-): Veldig bra kvalitet og superfornøyde eiere. Eks: http://www.automotorsport.se/biltester/2009/0926/092605.pdf Noe av det aller beste kjøpet man idag kan gjør til ned mot 170 000,-.

 

 

Til Henrikenn: Renault hadde ALDRI vært så store i Europa hvis det hadde vært elendige biler.

Nest størst i Europa ifjor, blant de aller mest solgte i alle år. Problemet her i Norge har vært elendig kundeservice (les: Volvo som importør), men det er mye bedre idag, med ny importør.

 

Til TS: aVbefaler ikke å kjøpe Laguna 99 men mitt valg dersom jeg skulle kjøpt 10-12 år gammel bil idag ville uten tvil vært Honda Accord 97-01. Ekstremt pålitelig bil, komfortabel, sikker for den tidens biler. Slett ikke noe dårligere kvalitet enn Toyota fra samme tid, men rimeligere.

 

 

 

 

Tusen takk får ditt gode svar=)

 

Nå skal jeg i alle fall se litt etter accord.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Min erfaring med eldre Renault, solide mekanisk og ruster lite.

Dog: masse småfeil (f.eks. elektrisk, dører,

 

Nødvendig bytting av en del slitedeler begynner nær 200 000 (som er sånn midt på treet).

Lenke til kommentar

Renault har fått et ufortjent dårlig rykte i Norge. Selve bilen er OK, men verkstedet suger. Jeg har eid 1986-modell Renault 5, 1994 Renault Laguna 2,0 bensin og har nå 2004 Renault Laguna II 1,9 diesel.

 

Mine erfaringer med Renault er at de er greie biler. Felles med alle disse bilene er at de har gode seter. Selv på den gamle 5'ern. De drikker også lite drivstoff.

 

Rustbeskyttelsen på Laguna 1994 var ikke så veldig god. Jeg kjørte rundt i Oslo med den. Selv om den var blitt behandlet med Tectyl så ble kanalene oppspist av rusten til slutt. Laguna II som jeg har nå ser mye bedre ut under.

 

Når det gjelder komfort og kjørefølelse så er jeg fornøyd med Laguna. Etter min mening er det på nivå eller ikke langt unna Passat og Mondeo. Jeg hadde en Hyundai Accent før jeg fikk 1994 Lagunaen. Å gå fra Accent til Laguna var en stor forskjell. Dørene låt bedre, støydempingen var bedre og interiøret var bedre. Laguna er kanskje ikke helt oppe på tysk nivå, men de er heller ikke helt nede på koreansk nivå.

 

Jeg synes ikke at 1994 Lagunaen hadde så mange feil. Det var for det meste slitedeler som bremser, foringer, dempere osv som måtte byttes ut. Jeg hadde dog problemer med startmotoren og bensinpumpa da.

 

2004 Lagunaen har også hatt sine feil: tett EGR-ventil, løs kontakt som førte til at turboen ble deaktivert, ABS-sensor som feilet (dette kan skyldes saltingen i Oslo) og bakvisker som døde.

 

Hvis jeg ikke husker feil var det Renault Megane som solgte i bøtter og spann i Europa. Hvorfor storebroren Laguna ikke har solgt så mye vet jeg ikke.

 

Det er i grunnen fint at så mange i Norge tror at Laguna er dårlige biler. Da får du dem billige. Bare unngå merkeverkstedene (Bilia) der det er mulig.

Lenke til kommentar

Laguna 2 har ikke akkurat dårlig rustbeskyttelse nei :)

http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-renault-laguna-18-euroline-2001-12487

skal bli spennende å se hvor lenge den holder før rusten tar den.

 

Hvorfor Renault ikke har solgt noenting i Norge? Det finnes to enkle svar: kvalitetsproblemer på starten av 2000-tallet, og tiden med Volvo som importør. En importør som gir faen er som gift i hele organisasjonen og forplanter seg i alle deler av bilholdet. Salg, verkstedservice, kundeservice. Det er akkurat som en her påpeker: unngå Bilia som merkeverksted.

Det er mange positive ting å høre fra Renaulteiere nå som det er ny importør. Både verksted- kundeservice m.m. Motorforum har allerede et godt rykte på seg mht Renault service.

I Sverige har det vært raskere bedring etter at Volvo ga seg som importør:

http://www.vibilagare.se/autoindex/renault-klarar-sig-battre-utan-volvo-250

Ikke glem at Renault har vært blant Europas mestselgende i mange år, nest mestselgende ifjor. Det hadde de ikke vært hvis kvaliteten var elendig.

 

 

Laguna 2 igjen:

en "glemt bil" her i Norge er faceliftutgaven (2005-07). Mange barnesykdommer ble luket vekk på denne, men det finnes nesten ikke eksemplarer i Norge pga elendige salgstall på den tiden.

Sitat honestjohn: "QUALITY VASTLY IMPROVED FROM 2005 FACELIFT AND LAGUNAS SINCE THEN HAVE HAD LITTLE TROUBLE."

Det er ikke feilfrie biler men helt klart blant de beste kjøpene til 100 000,-.

Nesten nytt eksemplar med skinninteriør m.m.:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26230483

Endret av Juli2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...