Gå til innhold

Forandre el-motor fra 1-fase/kondensator til 3-fase


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg ønsker å bygge om en motor fra 1-fase drift og driftkondensator (eventuellt startkondensator) til 3-fase drift. Det er altså snakk om en asynkronmotor som jo egentlig er bygget for 3-fase, men som er modifisert til 1-fase vha kondensator(er).

 

Jeg ønsker å drive motoren gjennom en frekvensomformer.

 

Jeg har 2 motorer liggende, begge med 1 ekstern kondensator. Begge motorene har 4 ledere som kommer ut fra viklingene og til kondensator/fase. 2 av lederne er sammenkoblet til 1 leder. Den ene motoren har jeg åpnet, men finner ingen startkondensator inni. De 4 lederne går rett inn i viklingen.

 

Har prøvd å drive motoren direkte på 3-fase, altså tatt vekk den eksterne kondensatoren og koblet de 3 (egentlig 4) lederene til 3-fase. Motoren startet, men det var en kraftig frekvens/murrelyd fra den.

 

Har litt erfaring med slike motorer, og tenkte altså at det kunne være en egen startkondensator inni motoren som mekanisk blir koblet ut, men fant ingen ting.

 

Er det i det hele tatt mulig å bygge om disse motorene? I så fall hvordan gjøre det med disse 4 lederne?

Endret av madammim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan du ta et bilde av motorklemmebrettet? (der ledningene er skrudd fast og sammenkoblet?

 

det hørtes ut som om det kan være at motoren mangler en fase. det kan hende at en av ledningene er på hver sin side av en vikling, og at da motoren ikke får noen spenning på den viklingen =)

Endret av haavardgj
Lenke til kommentar

På en trefasemotor skal du ha seks ledere ut fra de tre viklingene, ikke fire. Eneste mulighet med fire ledere er om den er "hardwired" i stjerne, og den ene av de fire lederene går til sammenkoblingspunktet.

Mulig du har noen skjulte sammenkoblinger ett sted, eller så er det ikke en ombygd trefasemotor, men en enfasemotor med ekstra startvikling, som beskrevet her.

 

Larger motors are provided with a second stator winding which is fed with an out-of-phase current to create a rotating magnetic field. The out-of-phase current may be derived by feeding the winding through a capacitor or it may derive from the winding having different values of inductance and resistance from the main winding.
Lenke til kommentar

Takk for svar begge to.

 

Det er ingen motorklemmebrett, kun ledere ut av vikling koblet til en sukkerbit.

 

Lærte vel noe nytt her. Er vel mulig en 1-fasemotorer, da. Dersom det er en stjernekoblet motor med senterleder koblet sammen med en av de andre lederne, er dette gjort for å nulle denne viklingen ut? Vil man da sitte igjen med en 3-kant koblet motor der ene viklingen er borte? Dette har vel litt å si dersom jeg i så fall fjerner senterleder og kobler den til i stjerne, da den kanskje skulle hatt 400V for slik drift...

 

Hva blir konsekvensen av å drive en slik motor på 230V? Den skal ikke belastes mye. Er snakk om å drive et reimhjul uten noe videre belastning. Frekvensomformeren er maks 0,75Kw. Motoren er merket med 1,1 Kw (hvis jeg ikke husker feil).

Lenke til kommentar

Dersom det er en stjernekoblet motor med senterleder koblet sammen med en av de andre lederne, er dette gjort for å nulle denne viklingen ut?

Jeg kan egentlig ikke se for meg noe scenario hvor null-lederen (i et 400V trefasesystem ville dette stjernepunktet evt. vært koblet til nulleder, N) er sammenkoblet med en faseleder, så det var kanskje feil av meg å antyde det overhodet. Det mest sannsynlige er nok at det er en enfasemotor med to viklinger, og at kondensatoren er koblet til den ene enden av startviklinga, mens den andre enden er koblet sammen med hovedviklinga.

 

Nå skal det sies at jeg ikke er proff elektriker, bare mekaniker med en viss peiling på elektromotorer...

Lenke til kommentar

Du kan nok ikke bruke en 1 fase motor some 3 fase motor, spessielt ikke sammen med en frekvensomformer om motoren er av typen der man har en sentrifugebryter som slår ut kondensatoren ved ~90% hastighet. For frekvensomformeren vil start-kondensatorens ladestrøm se ut som en kortslutning for transistorene i frekvensomformeren, og påføre eventuelle skader.

 

Med mindre din motor er av typen som har permanent kondensator (motor uten sentrifugebryter), kan man vel få skaffet frekvens omformere som har 1 fase output. Vil dog bare anbefale en 3-fase motor.

Endret av BigJackW
Lenke til kommentar

Nå blir det litt kvalifisert gjetting her, siden jeg er elektrikerlærling.

 

1: ta et måleinstrument, og mål mellom en leder og alle andre, gjenta med alle ledningingene og da vil du kunne få et bilde over hva som er til en vikling og ikke. post gjerne resultatene her, så kan vi hjelpe mer =)

 

2: kan du ta bilde av merkeskiltet? står mye nyttig der som ikke alltid er innlysende...

Lenke til kommentar

Du kan nok ikke bruke en 1 fase motor some 3 fase motor, spessielt ikke sammen med en frekvensomformer om motoren er av typen der man har en sentrifugebryter som slår ut kondensatoren ved ~90% hastighet. For frekvensomformeren vil start-kondensatorens ladestrøm se ut som en kortslutning for transistorene i frekvensomformeren, og påføre eventuelle skader.

 

Med mindre din motor er av typen som har permanent kondensator (motor uten sentrifugebryter), kan man vel få skaffet frekvens omformere som har 1 fase output. Vil dog bare anbefale en 3-fase motor.

 

Er klar over dette. Derfor jeg åpnet motoren (delte den og tok ut rotor) for å lete etter eventuell startkondensator. Frekvensomformeren er kjøpt brukt til en billig penge, blir da billigere å skaffe en brukt "ekte" 3-fase motor i mitt tilfelle. Finner sikkert noe på gjenbruksstasjonen :thumbup:

 

 

Nå blir det litt kvalifisert gjetting her, siden jeg er elektrikerlærling.

 

1: ta et måleinstrument, og mål mellom en leder og alle andre, gjenta med alle ledningingene og da vil du kunne få et bilde over hva som er til en vikling og ikke. post gjerne resultatene her, så kan vi hjelpe mer =)

 

2: kan du ta bilde av merkeskiltet? står mye nyttig der som ikke alltid er innlysende...

 

Jeg skal få målt motoren, kommer med tilbakemelding. Instrumentet tok faktisk kvelden pga fukt :thumbdown: Får prøve å tørke det, men det er vel deffekt.

 

Det er desverre ikke noe merking på motoren. Mener effekten stod på et plasthus som inneholdt kondensatoren. Dette er nå kastet.

 

Begge motorene er hentet på gjenbruksstasjonen for et par år siden. De ble testet på "normal" drift, tiltenkt et annet prosjekt som ikke ble noe av. Den andre motoren er en enkel sak som ikke engang er delbar.

 

Takker for svar begge to! :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...