Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rettigheter ved sopputbrudd i utleieleilighet


qazy

Anbefalte innlegg

Jeg har bodd i en sokkelleilighet siden juli 2009.

I november i fjor oppdaget vi at det var et utbrudd av sopp på det ene soverommet.

Konfronterte huseier med dette, og ble lovet at en ekspert skulle komme å se på det. Vi er et par som bor sammen, og flyttet derfor inn på det andre soverommet i leiligheten vår, hvor det ikke er sopp. Etter at det ikke var blitt gjort noe med soppen mot slutten av februar, konfronterte vi huseier igjen om at vi ønsket reduksjon i husleien, fordi vi ikke kunne disponere leiligheten fritt, slik vi vil.

 

Huseier foreslo reduksjon i husleie på 500 kr, og vi gikk litt motvillig med på avtalen. (Selv om vi ønsket en høyere reduksjon). Husleien som opprinnelig var på 8500,- ble nedjustert til 8000,-

 

Et forslag vi luftet for huseier var å måle opp leiligheten etter antall kvadrat å finne ut hvor stor del soverrommet utgjorde av total arealet. Vi kom fram til at soverommets areal forsvarer en reduksjon på ca 870kr.

 

I går fikk jeg igjen besøk av huseier, for å sjekke soppen. Huseier blir opprørt av å se at det står ting (i dette tilfellet musikkutstyr) på soverommet med sopp. Huseier mener at husleien igjen skal oppjusteres fordi rommet viser tegn til å ha vært i bruk. Huseier krever nå at vi betaler full husleie, uten at vi har fått noen svar på sopp-problemet, og uten at noen har vært å sett på det.

 

Jeg er klar over at hussopp er vanlig i norske hus. Problemet mitt er ikke at det er sopp i leiligheten, men at det har blitt vist ingen interesse for å finne ut om soppen er skadelig.

Etter å ha ventet siden november har det fortsatt ikke vært noen for å ta prøver av soppen og avdekke som den er skadelig.

 

Min kjæreste har et svekket imunforsvar og har forhørt seg min sin lege, hvor hun har fått strengbeskjed om og ikke sove i samme rom som soppen.

 

Hvilke rettigheter har jeg å vise til når det ene soverommet ikke er i forsvarlig stand?

 

Setter stor pris på all hjelp som er å få :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husleieloven er et godt utgangspunkt, og jeg har skumlest denne ved tidligere anledning.

 

Punkt 2.10 og 2.11 er vel de som er mest relevant for min del.

 

Problemet her er at huseier mener det andre soverrommet ikke har noen reel husverdi, og ikke forsvarer reduksjon i husleien.

Lenke til kommentar

Tror vi misforstår hverandre litt her Cerwell.

 

Det er jo snakk om et soverom, så det er klart at det er inkludert i leieavtalen. Jeg er helt åpen for å ikke bruke arealet, for å kunne forsvare en reduksjon. Men huseier har på ingen måte konfrontert meg med at rommet ikke skal være i bruk. Avtalen vi inngikk handlet om at rommet ikke kunne brukes som soverrom lenger.

 

Huseier har tatt tilbake reduksjonen fordi det stod ting på rommet, og mente da at rommet var i bruk. Uten at det har blitt gjort noe med soppen.

Endret av qazy
Lenke til kommentar

Personlig mening er jo at denne huseieren ikke høres helt god ut. Dette er ting som bør taes raskt, både av hensyn til beboere og huset. I tillegg "taper" jo ikke han noe på at det står ting der inne.

 

 

I mine øyne foreligger det en mangel, man kan ikke bruke rommet slik det er ment. Man kan ikke sove der selv slik som planlagt, man kan ikke ha overnattingsgjester osv. Dere leier jo i utgangspunktet en leilighet med 2 soverom (slik jeg skjønner). Så lenge dere ikke kan bruke rommene dere leier slik det er ment foreligger det en mangel.

 

En litt ekstrem analogi, men la oss si det var mus på kjøkkenet og dere ble enige med huseier om å lukke kjøkkendøren og lage all maten i stuen og hente vann på badet mot redusert husleie, midlertidig. Så kommer huseier på besøk og finner ut at for å få plass til kjøleskapet i stuen har dere flyttet inn en bokhylle på kjøkkenet og slik "brukt" rommet og vil ha tilbake reduksjonen. Det blir litt for dumt i mine ører.

 

 

Jeg kan desverre ikke svare noe ang deres rettigheter, men om du ikke allerede har gjort det, høres høres ut som en situasjon hvor du bør begynne å holde ting skriftlig. Kommuniser skriftlig med utleier, samt skriv ned datoer og innhold i samtaler. Det er alltid greit å ha hvis man lukter krangel og uenighet.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Takker for utfyllende svar Ekko.

 

Tenker mye i samme baner som deg, og tror du har forstått tegninga.

Har planer en avtale med jussformidlingen på mandag, skal prøve å finne ut hvor vi står.

 

Håper å høre fra flere som kan komme med innspill på videre framgangsmåte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...