Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er dreier seg om å erstatte en server som pr dags kjører Windows Server 2003, og som er både domenekontroller og terminalserver.

 

Hvilken lisensiering osv må vi gå for dersom vi skal kjøpe ny server, basert på Windows Server 2008 R2?

 

Jeg anslår ca 30-35 unike brukere, og opptil 20 brukere på terminalserveren samtidig. Hvordan er det med Office-lisenser på terminalserver?

 

Hvor får jeg mere informasjon/priser på disse tingene? Syns lisensieringen kan være litt vanskelig å lese seg opp på til tider.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Husker jeg helt feil hvis jeg påstår at det ikke er mulig å installere remote desktop-rollen på en server med AD på 2008? Dvs det kan sikkert hackes til, men jeg innbiller meg at det ikke er støttet rett ut av boksen via server manager.

 

Men sånn rent konkret vil du trenge en user CAL, en remote dektop CAL og en Office volumlisens pr bruker. Alle lisenser er en til en, men ingen håndheves. Har du mange brukere med få maskiner som skal koble til så kan du eventuelt spare noen kroner på å kjøre remote desktop device CALs, men pass på. Bruken her håndheves!

Endret av enden
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

hmm,

 

http://www.microsoft.com/windowsserver2008/en/us/licensing-rds.aspx

her er hvertfall TS lisensiering.

 

Personlig så hadde jeg aldri kjørt alt på samme server, uansett om det er mulig å få det til. Antageligvis så vil vi i løpet av en 3-5 års periode se en stor migrering fra lokal drift og ut i div nettskyer. Det er antageligvis firmaer i deres størrelseorden som har mest å tjene på en slik migrering i framtiden. Jeg mener dere derfor bør ta høyde for dette allerede idag.

 

Installer VMWare ESXi på servern. (vCenter om du vil ha flere hoster og bruke lisenspenger på VMWare også)

Vanligvis kjøper man CPU'er som sparker og bruker CPU lisensiering som gir deg rett til å kjøre så mange virtuelle servere du vil på de CPU'er du har betalt for.

AD, SQL, Exchange, Fil, Print, Terminalserver x3 = 8 virtuelle servere totalt :)

Det finnes noe som heter CORE cal, som inkluderer flere server tjenester. CORE + RDS/TS skal vel i utgangspunktet dekke det meste fra Microsoft.

 

Ved å sette opp en slik løsning, vil det være meget enkelt å migrere til skya senere. driftstabilitet og feilsøking vil også være enkelt.

De fleste hw servere som selges i dag har kapasiteter vel utover det man ønsker å utnytte til en enkelt servertjeneste/installasjon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...