Gå til innhold

Hvem kan benytte seg av post 3.2.9 "besøk i hjemmet" ?


NorthugJr

Anbefalte innlegg

Hei! I forbindelse med levering av selvangivelse lurer jeg på hvem som kan benytte seg av posten 3.2.9 som heter "besøk av hjemmet" (må man være gift, eller ikke?)

 

Det har seg slik at jeg arbeider turnus over 100 mil borte fra hjemmet mitt. I løpet av et år gjør jeg ca 24 reiser tur / retur. Har da satt opp følgende regnestykke:

 

3.2.9: Strekning: ***** – Fauske

 

Det er 2040,2km tur/retur ganger antall reiser som er 24 reiser tur/retur (2040,2 x 24) = 48964,8 ganger 1,5 kroner som er satsen pr kilometer = 73447,2 – minste fradrag = 59747,2 og denne summen føres inn i 3.2.9

 

Spørsmålet er da egentlig, hva er betingelsen for bruk av 3.2.9?

Endret av NorthugJr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Reisefradrag ved besøk i hjemmet

(sktl. § 6-13)

Det gis fradrag for reiser ved besøk i hjemmet når du av hensyn til ditt inntektsgivende arbeid må bo utenfor ditt hjem. Skyldes oppholdet utenfor hjemmet helt eller hovedsa- kelig andre grunner, f.eks. studier, gis det ikke fradrag for besøksreiser. Studenter som f.eks. i sommerferien tar heltidsarbeid på studiestedet, har likevel krav på fradrag for besøksreiser til hjemmet i denne perioden.

Fradragssatsene er de samme som for reise mellom hjem og fast arbeidssted, se emnet Reisefradrag – 3.

Har du mottatt godtgjørelse til dekning av besøksreiser, se post 2.1.4.

 

Fra Skattenøkkelen, riktignok 2008/09 utgaven siden jeg ikke er medlem: http://www.skatt.no/sfiles/32/96/7/file/skatte-nokkelen-2008-2009.pdf

Endret av iChristian
Lenke til kommentar
Det gis fradrag for reiser ved besøk i hjemmet når du av hensyn til ditt inntektsgivende arbeid må bo utenfor ditt hjem.

 

Jeg bor på hotell mens jeg er på jobb, naturligvis fordi jeg arbeider over hundre mil unna der jeg bor. Så det vil si at jeg får fradrag for det, da? Står ingenting om at man må være gift der i hvertfall.

Endret av NorthugJr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...