Gå til innhold

Ingeniør vs. Økonomi vs. ?


Zorlee

Anbefalte innlegg

Heisann!

Søknadsfrist til studier begynner å nærme seg, og jeg vet ikke helt hva jeg skal finne på.

Jeg gikk ut videregående (musikklinje) for tre år siden, og har gått folkehøyskole og jobbet som voluntør i Japan etter denne tid.

Nå er jeg klar for å starte studier, men trenger litt hjelp angående studievalg.

 

Jeg vurderer enten en ingeniørutdanning (aner ikke spesialisering) eller siviløkonomistudiet ved NHH.

Etter å ha jobbet med Japansk i to år snakker og leser jeg språket relativt flytende og kunne derfor tenke meg å jobbe internasjonalt en gang i fremtiden. (Har planer om å lære kinesisk mandarin i tillegg).

Hvilke studier tror dere ville åpne opp muligheter for å jobbe internasjonalt, samtidig som en har gode muligheter for jobb i Norge i tillegg? Er det smartest å satse teknisk via ingeniørutdanning, eller jobbe mer med økonomi og administrasjon? Evt. Internasjonal Markedsføring v/ BI?

 

Personlig har jeg aldri hatt problem med matte, men er ikke veldig glad i faget. Jeg synes det er kjekt å få det til, men synes fort det gir "lite mening". Håper allikevel at dette kan være annerledes i møte med økonomifag, der en får bruk for matten i praksis.

Fysikk og Kjemi har jeg aldri hatt, så det kan jeg ikke si noe om.

Med dette utgangspunktet, hva synes dere kan fungere som studievalg?

 

Det bringer meg videre til et annet problem - jeg ikke har realfag.

På NHH kreves R1 matte og ingeniørstudier krever forkurs / R1-R2 + fysikk.

Jeg tok så og si alle allmennfag på videregående privatist, så jeg har disiplin til selvstudium.

Jeg lurer allikevel på om jeg skal bruke neste år på kun R1 matte eller om jeg skal ta et helt forkurs for ingeniør. Hva synes dere?

Jeg har et høyt snitt fra videregående (5,5) og legger jeg til alderspoeng og andre tilleggspoeng så burde det ikke være problem å komme inn de fleste steder. Problemet er for øyeblikket kravet til realfag.

Med R1 matte kan jeg søke på NHH, men hvis jeg plutselig finner ut at jeg vil gå ingeniør så må jeg ta enda et år til... Hmm..

 

Håper på noen gode tips og tanker. =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta både R1 og R2 + fysikk så holder du ihvertfall dørene åpne.

Da finner du uansett om ingeniørstudier kan være noe for deg.

Det er bra å ha solid mattebakgrunn også på NHH.

For all del styr unna Internasjonal markedsføring på BI.

Med de karakterene du har er det bare å stryke det fra listen med en gang.

Det er overflod av folk med internasjonal markedsføringsbakgrunn

og du er ikke i nærheten av så attraktiv på arbeidsmarkedet som

etter NHH eller ingeniørstudier.

Lenke til kommentar

Dersom du ønsker å får reist litt, tror jeg nok at bransjen du får jobb i etter endt utdanning har mer å si enn hvilken utdanning du har.

 

Jeg jobber 20% ved siden av studiene i et relativt stort elektronikkfirma, og jeg sitter i Korea i skrivende stund og overvåker en produksjonspprosess. Men selvfølgelig vil jeg jo anbefale deg å velge etter interesser, husk du kanskje skal jobbe med dette resten av livet. Dessuten er det jo 5-6 år til du skal ut i yrkeslivet, mye kan ha endret seg til da.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer enten en ingeniørutdanning (aner ikke spesialisering) eller siviløkonomistudiet ved NHH.

Etter å ha jobbet med Japansk i to år snakker og leser jeg språket relativt flytende og kunne derfor tenke meg å jobbe internasjonalt en gang i fremtiden. (Har planer om å lære kinesisk mandarin i tillegg).

Hvilke studier tror dere ville åpne opp muligheter for å jobbe internasjonalt, samtidig som en har gode muligheter for jobb i Norge i tillegg? Er det smartest å satse teknisk via ingeniørutdanning, eller jobbe mer med økonomi og administrasjon? Evt. Internasjonal Markedsføring v/ BI?

 

Siden du ønsker en internasjonal karriere og lære kinesisk kan det være en mulighet å ta internasjonal markedsføring, med utveksling til Fudan University i Shanghai. Du kan lese mer her hvis du vil: http://www.bi.no/Heltid/Bachelorstudier/Internasjonal-markedsforing/Utenlandsopphold/Kina/

 

Jeg har hørt at studiene i Fudan er veldig bra, og det beste er vel å lære mandarin i Kina? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...