Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor mange arbeidstimer er det i et år?


Flodec

Anbefalte innlegg

Beklager hvis det finnes et bedre underforum å bruke. Flytt om nødvendig.

 

Jeg har fast månedslønn. Jobber 37,5 timers uke. Men enkelte ganger kan det bli overtid, og lurer derfor på hva som er korrekt måte å regne timelønn på. I lønnssystemt vårt regnes dette utifra 1950 arbeidstimer i året, noe som regnes utifra en snittmåned på 162,5 timer. Skattemessig så kan en føre kjørefradrag for 240 dager i året. 240*7,5 timer (snitt arbeidstid per dag) gir 1800 timer i året. Jeg har alltid trudd at det var 1800 timer i året som var korrekt regnemåte. Årslønn/1800 gir høyere timepris enn årslønn/1950, derfor er det av betydning for meg. Google gir ikke noe klart svar. Finner alt fra 1650 timer til 1950 timer i året. 5 uker ferie i året om dette er av betydning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du skal regne timelønn av en årslønn så er det 1950 du skal bruke (37,5*52) - men om du snakker om fakturerbar tid eksempelvis, så må du trekke fra ferie pluss endel røddager (mellom ca 200 og 250 timer, varierer pga ulik ferielengde for ansatte og varierende antall røddager i et år), samt endel intern admin - da er det normalt å regne rundt 1600-1700 timer som et "årsverk" - eksmepelvis for beregning av faktureringsgrad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...