Gå til innhold

Hva er best, Nikon eller Canon?


Hva er best?  

56 stemmer

  1. 1. Hva anbefaler du?



Anbefalte innlegg

Trådstarter - ettersom du nekter å fortelle hvilken optikk du har kan jeg ikke ta grunnlag i hva du har.

 

Men - til Canon og til ditt budsjett ville jeg kikket på:

Kamerahus:

Hvis video er viktig: 550D, 60D (7D - litt for dyr, men aktuell hvis skuddtakt og ekstra god autofokus er veldig viktig for deg).

Hvis video ikke er viktig ville jeg kikket på for eksempel brukt 50D.

 

Optikk:

Normalzoom (hovedobjektiv):

EF-S 15-85 IS - ikke så lyssterk, men bælskarp.

Tamron 17-50/2.8 uten VC. Støyete og litt langsom autofokus, men lyssterk og seriøst skarp til prisen.

 

Teleoptikk:

EF 70-300 IS - skarp og god.

EF 70-200/4L - fantastisk byggekvalitet og seriøst skarp. Mangler bildestabilisering, da - men den med er så veldig dyr.

EF-S 55-250 IS - budsjettmodellen, men seriøst godt til prisen.

 

Vidvinkelzoom:

EF-S 10-22 - god og fin.

Tokina 11-16/2.8 - lyssterk og skarp.

Sigma 8-16 - videste du får - litt lyssvak, men veldig skarp til å være så vid!

 

Blits:

430 EX II. Kjøp den.

 

Fastoptikk:

Normalobjektiv: Sigma 30/1.4 - litt upålitelig autofokus, men veldig lyssterk.

Portrettobjektiv: EF 50/1.4, EF 85/1.8 - gode saker.

 

Makroobjektiv:

EF-S 60/2.8 macro (hovedsaklig til blomster).

En eller annen 90-105mm macro (alle produsentene leverer varen i dette segmentet) (både blomster og insekter).

Sigma 150/2.8 Macro (hovedsaklig til insekter).

 

Stativ.

 

 

 

Og så er det hvilke av tingene du vil prioritere.

 

 

(Forøvrig - til ditt bruk er det irrelevant hvilken produsent som har det beste proff-kameraet og den beste proff-optikken, hvor et eneste objektiv glatt sprenger hele budsjettet. ;) )

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tre sider, og trådstarter har endnu ikke fortalt, hvilket optik han har, eller specifikt hvilke nye huse han overvejer.

 

Jeg KAN selvfølgelig tage fejl, men jeg er ret overbevist om, at trådstarters motiver ligner noget i retning af:

 

*bored*

*pick up stick*

*poke anthill*

 

Det taler MEGET til forums fordel, at folk ikke gider give sig til at skændes om Nikon/Canon, som (selvfølgelig) begge er rigtigt gode mærker med mange gode produkter i bagagen.

 

Selvom jeg personligt har valgt Pentax... ;)

Lenke til kommentar

Ofte ser jeg falske brukererfaringer på utstyr. Gjerne er det noen i den andre leiren som er ute etter å svartmale/disse utstyret i den andre leiren. En av leirene er verst faktisk, men jeg skal ikke si hvilken. Det er en feig ting å gjøre, og man bør holde seg for god for slikt..

 

Det hadde vært fint med noen linker som bekrefter dette, gjerne på PM hvis du ikke vil utbasunere.

Skal se hva jeg kan finne. Har dog ikke bokmerket noen av sidene! :)

Lenke til kommentar

Som en avsporing i fanboy diskusjonen så har jeg sett flere eksempel på brukeranmeldelser/løkrullposter i forumer hvor ett produkt regelrett blir slaktet av kjøperen fordi h*n har:

 

A: kjøpt ett produkt som ikke aner hva ER (ref Nikon F6 på Amazon hvis det er sant selvsagt)

B: kjøpt ett produkt som ikke klarer å bruke pga tett som en badehette eller ikke klarer å lese en bruksanvisning

C: kjøpt feil type produkt (objektiv som ikke gir autofokus på rimeligere Nikon hus feks)

D: bruker 12 ganger mer tid på ett forum på å syte i etterkant, istedet for å be om kjøpsråd på forhånd.

E: må opprette samme jævla tråden gang på gang da det sikkert ikke er noen som har kjøpt ett nytt kamera noensinne i hele verdenshistorien og spurt om hjelp om dette tidligere.

 

Til deg som slakta SB-900 n og ikke klarer å bruke den så anbefaler jeg at du kjøper en Playstation istedet, jeg har 5 stykker av snadderblitsen og tro det eller ei så klarer jeg å bruke ALLE 5 (tom samtidig) ! Damn im good

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...