Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har lyst til å kjøpe meg et ok, analogt, speilreflekskamera. :) Skal være Nikon, og noe som er bruktbart men ikke dyrt. Helst rundt 1k. Vet ikke om dette er mulig? Vil gjerne ha rangefinder-størrelsen ca Olympus OM1.

 

Har Nikon D7k, og vil bruke det som hovedkamera. Men for gatefoto med svarthvittfilm vil jeg gjerne prøve meg på den analoge scenen.

 

Tips til film er også fint.

 

 

Finnes det noen som støtter autofokus? Gjerne AF-S objetiver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker du på kaians 42/1.2?

 

AF-D-objektiver fungerer på både manuelle- og AF-hus. Vær dog obs på at fokusringen ofte er svært kjip på billige AF-D-objektiver.

 

Francis

 

Mente selvfølgelig Kaian sitt ja. :p

 

Takk for tipsene folkens.

 

Er ikke satt at jeg kommer til å kjøpe meg analogt speilrefleks, men en gang i fremtiden vil jeg nok bli for nyskjerrig på det at jeg må prøve. :tease:

Lenke til kommentar

Nikon F3 HP er også et manuelt hus som er rimelig legendarisk. Personlig synes jeg dette er et av de peneste filmkamera som er produsert.

 

Nikon F100 er også fantastisk, nydelig byggekvalitet og superrask autofokus. Men det er på størrelse med D200/D700. D5 er for stort for min smak.

 

Edit: se også

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1017775&st=0&p=12124850&fromsearch=1entry12124850

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=884254&pid=10189450&st=0entry10189450

Endret av abraxa
Lenke til kommentar

Hvorfor skal man ikke kunne ha autofokus på ett analogt kamera? Kjekt med autofokus, selv om det er morro å gå helmanuelt også..

 

Når man har D7000 og skal ha et analogt kamera, så ville nå jeg syns at sjarmen med et analogt kamera måtte være ett som ikke krevde batteri i det heletatt. Evt et lite et for lysmåling. Ikke en dårlig analog versjon av et nytt digitalkamera. Men det er nå bare meg da... :whistle:

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Hvorfor skal man ikke kunne ha autofokus på ett analogt kamera? Kjekt med autofokus, selv om det er morro å gå helmanuelt også..

 

Når man har D7000 og skal ha et analogt kamera, så ville nå jeg syns at sjarmen med et analogt kamera måtte være ett som ikke krevde batteri i det heletatt. Evt et lite et for lysmåling. Ikke en dårlig analog versjon av et nytt digitalkamera. Men det er nå bare meg da... :whistle:

Skjønner argumentet, og er forsåvidt med på den! Jeg savner mitt manuelle Nikon FE, til tross for at speilmekanismen gikk i stykker titt og ofte. Kostet skjorta å fikse.. Har begynt å studere det gamle filmarkivet mitt, og har bestemt meg for å skaffe meg en analog Nikon igjen. Det er noe med film.. Har lyst på F3..

Lenke til kommentar

Når man har D7000 og skal ha et analogt kamera, så ville nå jeg syns at sjarmen med et analogt kamera måtte være ett som ikke krevde batteri i det heletatt. Evt et lite et for lysmåling. Ikke en dårlig analog versjon av et nytt digitalkamera. Men det er nå bare meg da... :whistle:

 

Etter min mening kommer det an på om fokuset legges på hvorvidt kameraet er manuelt, eller på filmen som opptakmedia.

 

Francis

Lenke til kommentar

Autofokus er ikke et krav, om det koster skjorta å få noe bra som støtter nyere G objektiver så kjører jeg heller helmanuell med en niftyfifty eller lignende. :)

 

Fortsett med tips..

 

Liker som sagt den rangefinderstilen. Pentax(? kameraet du hadde med på tur var jo snasent, Francis! :)

Lenke til kommentar

Autofokus er ikke et krav, om det koster skjorta å få noe bra som støtter nyere G objektiver så kjører jeg heller helmanuell med en niftyfifty eller lignende. :)

 

Fortsett med tips..

 

Liker som sagt den rangefinderstilen. Pentax(? kameraet du hadde med på tur var jo snasent, Francis! :)

 

Jeg ville hatt et lite kamera med 35mm eller 50mm fastoptikk (du sa gatefotografering). Da blir det lite og kompakt og vil se mye kulere ut enn Fuji x100 ;) Da har du også et argument for å dra med det fremfor D7000. Om du vil ha skikkelig retro-look på film så ville jeg sett på Zenit E med Helios 44-2 58mm f2.8

 

Ser at konas Nikkor 50mm f1.2 AI-S går for over $600 på ebay!!! Hadde ikke trodd den var så mye verdt fortsatt. FM2n har grei pris den også ;)

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Autofokus er ikke et krav, om det koster skjorta å få noe bra som støtter nyere G objektiver så kjører jeg heller helmanuell med en niftyfifty eller lignende. :)

 

Fortsett med tips..

 

Liker som sagt den rangefinderstilen. Pentax(? kameraet du hadde med på tur var jo snasent, Francis! :)

 

Jeg ville hatt et lite kamera med 35mm eller 50mm fastoptikk (du sa gatefotografering). Da blir det lite og kompakt og vil se mye kulere ut enn Fuji x100 ;) Da har du også et argument for å dra med det fremfor D7000. Om du vil ha skikkelig retro-look på film så ville jeg sett på Zenit E med Helios 44-2 58mm f2.8

 

Ser at konas Nikkor 50mm f1.2 AI-S går for over $600 på ebay!!! Hadde ikke trodd den var så mye verdt fortsatt. FM2n har grei pris den også ;)

 

Kona di har sansen for god optikk :)

50mm f/1,2 er et fantastisk objektiv og går like fint med digitalt som med film.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...