Gå til innhold

Spm. om Ohm - Onkyo TR-608/HK-HKTS 20


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har Harman Kardon HKTS 20 5.1 surround set, og en Onkyo TX-SR608 Reciever.

Det står på Høyttalerne at de har 6ohm motstand - men inne på menyen på Onkyo kan jeg kun stille inn at høyttalerne har 2 eller 4 ohm.

Har dette stor betydning - hva innebærer det i praksis? Mister man mye effekt på dette?

 

Så nemlig et par høyttalere jeg ønsker å utvide med, men disse har 8ohm... så da blir det enda verre, eller..?

 

Håper noen kan forklare meg kjapt her :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Poenget ved å sette en reciever til f.eks 4ohm istedenfor 6 ohm's last, er at forsterkeren reduserer ut-effekten når du setter den til 4ohm. Dette for å ungå overoppheting. Jeg har alltid hatt onkyo recieverene mine på max ohm for mest effekt, uten problemer med varme, selv på store 4 ohm tårn høyttalere.

 

En høyttaler som står spesifisert til 8ohm vil ikke ha 8ohm hele tiden, 8ohm er bare nominell motstand, fleste høytalere har helt ned til 2 - 3 ohm og opp til 16ohm+.

 

Du kan plugge til 4ohm, 6ohm og 8ohms høyttalere som du vil på recieveren din, du vil ikke få noen problemer, bare la ohm innstillingen på recieveren din stå på max.

 

Får du derimot varmeproblemer(noe jeg tviler veldig sterkt på) kan du redusere innstillingene på recieveren din til lavere ohm

 

Forøvrig vil jeg si du har gjort et godt valg både når det kommer til reciever og surround pakke :)

 

8 ohms høytalere er lettest å drive, 4 ohm høytalere er tyngst å drive, da forsterkeren må dytte mye strøm.

 

 

 

Håper dette ga deg noen svar, sikkert noen som kan forklare alt dette bedre en meg :)

Endret av Lafs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...