Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det du kan gjøre er kjøpe en http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=586351 vifte med 3-pinsplugg, 4-pins Molex-kontakt burde finnes i de fleste databutikker.

 

Om den funger, kan det være kabelene eller hovedkortet som er problemet. Siden jeg antar du har brukt 3 eller 4 pins plugg til hovedkortet? Alternativ kjøpe en 4 pins cpu konverterer til molex kontakt.

 

Eneste ulempen med Molex kjøler er det ikke er så lett å feste samt tempraturbasert hastighet blir vanskeligere.

 

Men om det viser seg kjøleren er problemet bør du klage.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

620W burde være mer enn nok for å drive den maskina. Jeg ville feilsøkt mer før jeg kjøpte ny PSU.

 

Hva slags CPU har du?

 

Jeg har en i5 2500k

testa stock vifta igår og alt gikk så d suste

etter eg satt på den nye begynte problema å komme.

nå har jeg testa med å ta ut skjermkortet og d hjalp lite så

jeg skal vel ha nok strøm.

Lenke til kommentar

Kan du si litt mere detaljer hva du har?

 

Har du en core i7 950 og en gigabyte geforce 560ti oc så må strømforsyningen være dårlig om du ikke får viften til kjøleren å fungere.

 

Da er nok heller kjøleren some er problemet.

 

Her er oppsettet. funket igår med stock vifta og når jeg prøve Artic cooling da kom det bare et lite dytt beveget seg 1cm også stoppet den.

ARCTIC COOLING FREEZER 7 PRO REV.2

OCZ VERTEX 2 2.5" 60GB SSD SATA/300 MLC

GIGABYTE GEFORCE GTX 560 TI OC 1GB PCI-E DVI/HDMI

2 x FRACTAL DESIGN SILENT SERIES 140MM 9DB RETAIL

INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155

ASUS P8P67 DELUXE B3 P67 S-1155 ATX

FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 BLACK

Lenke til kommentar

Du sier at "viften ikke klarer å snurrer".

Booter maskinen ellers normalt?

Får du feilmelding om rpm på cpu vifte?

 

(Har du rengjort, og påført ny kjølepasta når du skiftet kjøler?)

EDIT: Kan se ut som om den kjøleren kommer med forhåndspåført kjølepasta.

 

Dersom du ikke får skjermbilde; fortsetter noen av ledene på hovedkortet å lyse rødt?

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Du sier at "viften ikke klarer å snurrer".

Booter maskinen ellers normalt?

Får du feilmelding om rpm på cpu vifte?

 

Har du rengjort, og påført ny kjølepasta når du skiftet kjøler?

 

Den flikker 1cm når jeg starter den også flikker den litt når jeg skrur av. Har ikke turt å la maskina gå mer enn et par sec.

Tåler cpu`n å gå uten vifte til att jeg kan gå i bios å se hva som står der??

 

edit: ja jeg brukte qtips og fjernet ganske lett den pastaen som hva der fra før av. hadde bare brukt den andre stock vifta i 20min igår kveld imens jeg var i bios manglet cd-rom akkurat da.

Endret av headsplitter
Lenke til kommentar

 

Den flikker 1cm når jeg starter den også flikker den litt når jeg skrur av. Har ikke turt å la maskina gå mer enn et par sec.

Tåler cpu`n å gå uten vifte til att jeg kan gå i bios å se hva som står der??

 

edit: ja jeg brukte qtips og fjernet ganske lett den pastaen som hva der fra før av. hadde bare brukt den andre stock vifta i 20min igår kveld imens jeg var i bios manglet cd-rom akkurat da.

 

På mitt hovedkort skjedde det samme når jeg byttet til en større kjøler som hadde 3-pins kontakt. Det viste seg å være den automatiske viftestyringen i hovedkortet som ikke startet viften før en viss temperatur var nådd. Hvis du starter maskinen og går inn i bios så kan du holde et øye med temperaturen og se om viften starter etterhvert.

 

Du kan også teste å sette viftestyringen til manuelt og se om den starter med en gang da.

 

Edit: Ja, CPU tåler det helt fint. Det tar litt tid før den når en høy temperatur, og selv da vil den til slutt slå seg av før den blir ødelagt.

Endret av iskaldcola
Lenke til kommentar

 

På mitt hovedkort skjedde det samme når jeg byttet til en større kjøler som hadde 3-pins kontakt. Det viste seg å være den automatiske viftestyringen i hovedkortet som ikke startet viften før en viss temperatur var nådd. Hvis du starter maskinen og går inn i bios så kan du holde et øye med temperaturen og se om viften starter etterhvert.

 

Du kan også teste å sette viftestyringen til manuelt og se om den starter med en gang da.

 

Edit: Ja, CPU tåler det helt fint. Det tar litt tid før den når en høy temperatur, og selv da vil den til slutt slå seg av før den blir ødelagt.

 

ok nå sjekka jeg bios der stod det cpu fan error og cpu va komt til 104grader. jeg har 4pins kontakt på vifta. kan jeg kople vifta en annen plass for å sjekke?

 

edit: det stod Error on boot "CPU fan error, Press F1 to continue"

er tydligvis noe galt med vifta da?

Endret av headsplitter
Lenke til kommentar

 

 

ok nå sjekka jeg bios der stod det cpu fan error og cpu va komt til 104grader. jeg har 4pins kontakt på vifta. kan jeg kople vifta en annen plass for å sjekke?

 

104 grader? :ohmy:

 

Hvordan klarer en CPU å oppnå den temperaturen på så kort tid?

 

Du kan jo prøve å koble den til en av de andre viftekontaktene på hovedkortet og se om den starter da. Det kan gi deg litt tid til å rote rundt i bios og se om du finner noen instillinger for viften.

Lenke til kommentar

edit: det stod Error on boot "CPU fan error, Press F1 to continue"

er tydligvis noe galt med vifta da?

 

Du kan montere på stock-kjøleren igjen, og så tester du å plugge den nye kjøleren i en av de andre portene på hovedkortet samtidig. Hvis den nye kjøleren starter nå, så er det mest sannsynlig en instilling i bios eller hovedkortet som har problemer med 3-pins vifter.

 

Btw: Vær nøye med å bytte kjølepasta og rense den gamle bort når du bytter kjøler.

 

Edit: Ser nå at du har 4-pins kontakt på viften... Du kan jo prøve det jeg skrev, men jeg vet ikke om det vil virke da.

Endret av iskaldcola
Lenke til kommentar

 

Du kan montere på stock-kjøleren igjen, og så tester du å plugge den nye kjøleren i en av de andre portene på hovedkortet samtidig. Hvis den nye kjøleren starter nå, så er det mest sannsynlig en instilling i bios eller hovedkortet som har problemer med 3-pins vifter.

 

Btw: Vær nøye med å bytte kjølepasta og rense den gamle bort når du bytter kjøler.

 

Edit: Ser nå at du har 4-pins kontakt på viften... Du kan jo prøve det jeg skrev, men jeg vet ikke om det vil virke da.

 

Den nye vifta jeg bruker er 4-pins vifte nøyaktig det samme som stock vifta mi.

Nå plugget jeg stock vifta til og den begynte å spinne med det samme.

Prøvde å sette den nye kjøleren på cha fan1 og der funket den like dårlig som på cpu fan.

 

edit: beklager feil informasjon. jeg så på fahrenheit istedenfor celsius :blush: cpu holder ca 60-70grader stiger sakte

Endret av headsplitter
Lenke til kommentar

Ja, jeg la merke til at du hadde 4-pins i ettertid. Sånn går det når jeg leser forumet samtidig som jeg holder på med oppgaveskriving :)

 

Strømforsyningen kan du ihvertfall utelukke, det skal ikke være noen merkbar forskjell i strømtrekk på de to viftene. Jeg ville hørt med butikken du kjøpte den i, det høres ut som en ødelagt vifte. Evt. prøve den på et annet hovedkort, men siden standardviften virker så ser det ut som hovedkortet er ok.

 

Det var godt det var Fahrenheit og ikke Celsius, jeg var litt redd jeg indirekte ødela CPU'en din nå ;)

Lenke til kommentar

Ja, jeg la merke til at du hadde 4-pins i ettertid. Sånn går det når jeg leser forumet samtidig som jeg holder på med oppgaveskriving :)

 

Strømforsyningen kan du ihvertfall utelukke, det skal ikke være noen merkbar forskjell i strømtrekk på de to viftene. Jeg ville hørt med butikken du kjøpte den i, det høres ut som en ødelagt vifte. Evt. prøve den på et annet hovedkort, men siden standardviften virker så ser det ut som hovedkortet er ok.

 

Det var godt det var Fahrenheit og ikke Celsius, jeg var litt redd jeg indirekte ødela CPU'en din nå ;)

 

hehe :) Da har jeg snakket med dustinhome og en ny vifte skal vere på vei. Takk for tipsa hittil. :thumbup: Jeg får sette meg ned med pc`n igjen for å fikle til en midlertidig løsning ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...