Gå til innhold

Valg av OS


Anbefalte innlegg

Jeg er litt usikker på om dette er riktig forum, men det omhandler i alle fall temaet.

 

Jeg har en Asus 1202N(ION brikkesett) laptop som jeg bruker hovedsaklig som mediesenter her hjemme nå, den sliter dog med tyngre HD materiell. Jeg får ikke spilt av 1080p overhodet og 720 funker som regel greit om filene er komprimmert godt.

 

Jeg kjører per dags dato Win 7 på denne, men vurderer å bytte til Linux (Ubuntu) i håp om at det frigjør noe ressurser.

 

Det jeg da lurer på er om det er andre her som har brukt ubuntu til sine mediesentre og har noen tips/triks eller vil anbefale noe annet i den sammenheng. Vil dette gi meg en ytelsesøkning kontra Win 7? Er Ubuntu et godt valg for mediesentre i det hele tatt? Grunnen til at jeg ikke spør om Mythbuntu/rene mediesenter distroer er pga jeg har andre behov på denne PC'en også.

 

 

-Chris

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjører Ubuntu på en ASRock ION 330. Bruker XBMC som mediesenter.

 

Den har ihvertfall null problem med å spille av 1080p (hardware-aksesllerert i ION-chipsettet), lyd ut funker via HDMI og optisk, osv.

 

Eneste som ikke fungerer tilfredsstillende i linux er avspilling av BluRay, men hvis du ikke har det behovet ser jeg ingen grunn til å ikke prøve.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har sett om spesifikasjonene på maskinen din, vil jeg si at det er håpløst, du bør holde deg til 720p, eller skaffe deg en raskere maskin, bytte OS vil hjelpe lite her.

 

Såvidt jeg kan se av spesifikasjonene er de de samme som på ASRock ION 330-boksen min. Den greier som sagt 1080p uten problemer.

Lenke til kommentar

Media Player Classic var det første jeg prøvde, funket dårlig på 720p til og med, samme med VLC.

 

Jeg får spilt 720p med vanlig WMP og Codec, men det er eneste mulighet. XBMC går også greit. Men ikke glatt.

 

Tenker jeg skal prøve Ubuntu uansett. Har kjørt det tidligere på stasjonære PC'er og liker OS'et i seg selv. Dette er jo heller ikke noen spill-PC. Så ikke noe der jeg er avhengig av windows for.

Lenke til kommentar

Har også Asrock ION330 og bruker et ferdiglaget image som en nederlender lager med utgangspunkt i ubuntu og xbmc. Jeg har en logitech harmony 895 fjernkontroll som styrer alt.

 

Fordelen med dette oppsettet er at alt bare fungerer. Uhørt for en pc-basert løsning? Du kan så si, men ja. Alt bare fungerer.

 

Jeg trykker Activities og velger XBMC. Maskinen booter rett inn i XBMC, tven slår seg på. Lyden går til rett plass, og fjernkontrollen er i XBMC-modus slik at jeg styrer menyvalg og alle andre funksjoner i mediasenteret. Volumknappen styrer volum på anlegget. Lys styres via Z-Wave (som kun harmony 895 av logitech-fjernkontrollene støtter)

 

XBMCFreak som nederlenderen kaller seg har også gjort det svært enkelt å velge riktig lydutgang i et GUI, noe som kan være en utfordring for førstegangsreisende i ubuntu-verdenen. Det er også default støtte for flere forskjellige GUI over LAN, slik at du kan styre XBMC med f.eks en iPad (selv om jeg foretrekker den gode gamle en-hånds fjernkontrollen med hardbuttons)

 

Jeg har hatt et utall forskjellige htpc-løsninger, alt fra en moddet Xbox1, via div pc-selvbygg, vannkjølte, ikke kjølte, viftehelvetter, onboard GPU, ATI HD5700 osv. Ingenting har fungert så uproblematisk som ION330+XBMCfreak imaget.

 

http://www.xbmcfreak.nl/en

 

Det er to "aber" med en slik løsning. Du får meg bekjent ikke de nye flerkanals tapsfrie lydformatene ut via HDMI, og du får ikke spilt av blu-ray (ikke helt uten videre i alle fall, alt er jo som kjent mulig)

 

DrE

Lenke til kommentar

Har nå fått inn Ubuntu på laptopen, og etter litt rot frem og tilbake har jeg fått inn både XBMC og Vlc med hardwareaksellerering fra ION brikken. VLC åpner og spiller nedpakkede filer raskere og bedre enn Windows 7 gjorde, og jeg har ikke tweaket så veldig mye enda. XBMC fungerer også helt fint.(dette på 720p filer, har ikke fått testet 1080p enda).

 

Så langt er jeg veldig fornøyd, tar nok litt tid å komme inn i Ubuntu igjen, lenge siden jeg har kjørt det nå, og ble heller aldri noen ekspert på det forige gang. Men so far so good!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det fremdeles slik at det ikke går an, hvis man har PC med bluray-spiller og Linux, å sette inn en bluray-disk og spille av med en gang uten noe knot? Eller gjelder det bare Ubuntu, og så funker det kanskje med andre distro'er?

 

Jeg vet at det ikke er Ubuntu sin feil, og at det er fordi noen har et jerngrep om formatet, men lurer på om det kanskje finnes løsninger som ikke fantes sist jeg sjekka.

Uansett, hvis det ikke går an så er vel det et ganske stort argument mot Ubuntu i mediaPC?

Lenke til kommentar

Uansett, hvis det ikke går an så er vel det et ganske stort argument mot Ubuntu i mediaPC?

 

Ja, det er det. Men, som alt annet, det gjelder å finne ut hvilke krav du har. Så må du finne en løsning som løser alle oppgaver du har planlagt å utføre.

Dette vil jo variere mye fra bruker til bruker.

 

Noen kan fint leve med en AppleTV2 som er jailbraket og stappet med f.eks XBMC.

 

DrE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...