Gå til innhold

[Løst] Ny vifte som "burer"


Anbefalte innlegg

Hei. Har 2 stykk nye vifter i en radiator som begge er pwm vifter, og er koblet sammen og så i cpu kontakten på hovedkortet.

Den ene av dem har en svak buring, akkurat som om kulelageret er gåent.

Jeg har vært borti problemet med andre vifter også, men da var det på grunn av en viftestyring som lagde støy i viften. Jeg har aldri hørt om at dette skjer med pwm vifter. (4 pins kontakt) Det er det ikke denne gangen.

Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan fikse dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det skjer uansett om den er skrudd fast i kabinettet eller ikke. Som jeg skreiv så hadde jeg samme problemet med noen noctua vifter koblet på viftestyring, men det viste seg å være pga viftestyringen. Den ble byttet i et annet merke, og alt virka plutselig flott. Det er egentlig en svak lyd, men med en tilnærmet lydløs pc så blir den lyden nesten det eneste en hører fra pcen. Men jeg bør prøve å klage på produktet?

Lenke til kommentar

En rask tanke slo meg når jeg leste dette innlegget;

Siden viftestyringa har lagt liknende symptopmer tidligere, har du noe "dempeledd" eller annen form for styring på den aktuelle vifta nå?

Isåfall ser jeg for meg at den kanskje kan få vifta til å gå så tregt at det blir resonans i den. Selvsagt er jo ikke vifta OK likevel, men kan hende den kan leve litt bedre en stund om den får gå med full rpm og spenning.

 

Bare en tanke..

Lenke til kommentar

En rask tanke slo meg når jeg leste dette innlegget;

Siden viftestyringa har lagt liknende symptopmer tidligere, har du noe "dempeledd" eller annen form for styring på den aktuelle vifta nå?

Isåfall ser jeg for meg at den kanskje kan få vifta til å gå så tregt at det blir resonans i den. Selvsagt er jo ikke vifta OK likevel, men kan hende den kan leve litt bedre en stund om den får gå med full rpm og spenning.

 

Bare en tanke..

 

Akkurat nå står viften på cpu-vifte kontakten på hovedkortet. Den har jo et dempeledd i hovedkortet, fordi det er styrt, men jeg har prøvd å kjøre den på 100% hastighet også uten at det hjalp. Jeg skal prøve å koble den på en annen plugg, når jeg får tid og se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Jeg har nå prøvd å bytte rundt på viftene, og den bråker like mye uansett hvor jeg plugger den. Så da blir det nok nye stillegående vifter på meg tenker jeg. :p

 

Jeg har nå prøvd å bytte rundt på viftene, og den bråker like mye uansett hvor jeg plugger den. Så da blir det nok nye stillegående vifter på meg tenker jeg. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...