Gå til innhold

Filmutdanning - Noen med erfaringer?


Kamelkongen

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk.

 

Jeg tenker på å ta en utdanning innen praktisk film. Jeg lurer på om det er noen av dere som har noe relevant erfaring fra slike studier dere har lyst til å dele med meg? Jeg er interessert i å både en norsk og en internasjonal utdanning.

 

Vennlig hilsen Kamelkongen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du noen som helst form for erfaring? Det er ganske viktig i forhold til å komme inn på slike utdanninger.

 

Om du virkelig vil jobbe med film, er Den Norske Filmskolen i Lillehammer det mest seriøse alternativet i Norge. Det finnes også diverse privatskoler, men i forhold til fagmiljø og videre jobbmuligheter er DNF absolutt det beste alternativet når det gjelder film.

 

Om TV er et alternativ, har Høgskolen i Lillehammer gode studiemuligheter der også - med både Flerkameraproduksjon og Dokumentar. Erfaring er også et viktig stikkord her.

 

Et alternativ kan være å studere Filmvitenskap og være med på produksjoner så mye som mulig - for så å søke seinere. Evt vurdere et år på en folkehøgskole som Danvik. Da skaffer du deg den erfaringen du eventuelt mangler.

Endret av HeHauken
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Mine erfaringer er begrenset til ymse amatørfilmer lagd i ungdommen sammen bekjente som aldri delte den samme interessen. Jeg har dessuten drevet litt med enkel klipping som en hobby. De siste årene har jeg vært opptatt med andre studier, men det har sakte og sikkert vokst en gryende følelse av at jeg må få utløp for den kreative delen som definitivt bor i meg. Utifra et fornuftighetsperspektiv (jobbutsikter, enda mer studielån etc) er denne ideen trolig ren galskap, men tanken på å ikke kunne jobbe på et eller annet nivå med mine store interesse gjør meg faktisk litt tom. Derfor har jeg trålet eventuelle muligheter, for å fastslå om det finnes noe aktuelt der ute eller om jeg skal avfeie det hele som en famlende drøm som oppstod i en tilstand av mild depresjon.

 

Den Norske Filmskolen på Lillehammer med sine smale opptak er jo selvsagt forbeholdt kremen som har holdt på en stund, men som glad amatør har jeg både blitt anbefalt privatskolen NISS i Oslo og Griffith University i Australia. Danvik har aldri blitt nevnt i mine samtaler med folk med en viss erfaring fra bransjen. Folkehøyskoler forbinder jeg først og fremst med det problemfrie og slappe året etter VGS, men rosen fra dere er jo veldig interessant.

 

Derfor er jeg ute etter å høre andres erfaringer. Jeg ønsker mye, men vet lite. Jeg har mitt liv og mine studier og kan selvsagt traske videre i de sporene der, men jeg tror det alltid vil irritere meg om jeg ikke gjorde et forsøk på å følge drømmen. Det er jo tross alt det så mange filmer har fortalt meg opp gjennom årene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...