Gå til innhold

Kabinettvifte oppsett i min pc


jke

Anbefalte innlegg

Jeg har nå en 120mm vifte som suger inn i front, en i sidedør som blåser inn og en bak som suger ut. PSU'en står helt nede i dette kabinettet og blåser oppover.

I topp har jeg plass for 2 x 120mm vifter til(ved siden av hverandre). Hvordan bør disse blåse?

 

Jeg har også sett at jeg har mulighet til å ha en i bunnplaten. Hva er vitsen med det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen som kan hjelpe meg med dette? Har nettopp kjøpt to vifter som jeg har lyst å sette i maskinen når jeg kommer hjem slik at jeg kan begynne å klokke litt. Er det lurt at begge blåser samme vei eller kan det være lurt med en miks?

 

Jeg fikk med et filter i pakken. Siden kabinettet er buet på utsiden så regner jeg med at jeg i så fall må ha dem på innsiden. Vil dette minke effekten?

Lenke til kommentar

mener de i toppen bør trekke ut da all varme naturlig stiger og trekker de inn så presser du varmluften ned i kabinettet igjen. de kabinettene man kjøper med ferdig vifte i toppen trekker også ut.

 

Edit filtre vil nok redusesre effekten noe men på lang sikt så vil støv i kjølerne redusere effekten av disse mere enn redusert inntrukket luft.

At du kan montere vifte i bunnen er også vanlig og bør trekke inn i kabinettet for å få nok kaldluft inn og få bedre sirkulasjon over kombonentene.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

mener de i toppen bør trekke ut da all varme naturlig stiger og trekker de inn så presser du varmluften ned i kabinettet igjen. de kabinettene man kjøper med ferdig vifte i toppen trekker også ut.

 

Edit filtre vil nok redusesre effekten noe men på lang sikt så vil støv i kjølerne redusere effekten av disse mere enn redusert inntrukket luft.

At du kan montere vifte i bunnen er også vanlig og bør trekke inn i kabinettet for å få nok kaldluft inn og få bedre sirkulasjon over kombonentene.

 

 

Takk for svar. Tenkte på det samme at dem i topp bør trekke ut, men lurte mest på om det kunne ha noe for seg med å ha forskjellige veier, men da tar jeg i alle fall en som suger ut.

 

Har kun to vifter nå. Ville du hatt en i bunn og en i topp eller to i topp?

Lenke til kommentar

usikker om 1 inn og 1 ut i toppen. men sirkulasjonsmessig så får du muligens kun sirkulasjon mellom disse og ikke så mye over hovedkortet og er viktig å få varmluften ut mest effektivt..

ville valgt begge viftene i toppen å trekke ut da varmen naturlig stiger opp og den i fronten og siden skaper nok sirkulasjon og kaldluft inn.

 

Men kan variere fra kabinett til kabinett hvordan sirkulsajonen er så du kan starte med en måte og variere noe og ha en temperaturmåler i kassa samt følge med på hk og cpu temp som du får sensoravlesninger på via hovedkortet. er muligens med ett overvåkningsprogram også.

Så kan du se hva som er best til ditt kabinett.

 

edit. har coolermaster atcs 840 og har ikke vifte i bunnen selv om man kan palssere en der.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-znfzAj

Hei. Jeg mener at vifter som sitter høyt opp i kabinettet (bak og oppe) bør blåse luft ut, da varm luft stiger. Og vifter som sitter foran og i bunn bør blåse innover, jeg har selv støvfilter på alle mine som blåser innover og så lenge jeg passer på å støvsuge de en gang i blandt så de ikke er tette funker dette kjempebra.

 

Når det kommer til sidevifte er jeg egentlig ganske usikker, har en sidevifte ved Gpu'en min som i mitt tilfelle blåser utover, mest fordi instruksjonsmanualen mente dette var en exhaust vifte, men mange mener at denne bør blåse innover mot gpu for å kjøle den. Må jo da evt kjøpe et støvfilter her å. Og hvordan blir det da med overtrykk og undertrykk, hvordan vil dette påvirke komponentene? Noen som har noen meninger her?!

Lenke til kommentar

Ingen kasser er helt tette så tror ikke man skal være plaget med under/overtrykk.

Og som du også nevnte så er det best om luften sirkulerer forfra og innover i kabinettet og dras ut oppe/bak. Har ikke noe erfaringer med sidevifter da jeg aldri har hatt behov for dette siden de som har vært innstallert foran,bak, topp har vært tilstrekkelig.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Om emnet sidevifter så har jeg den personlige oppfatning at dette er helt unødvendig. Vel og merke dersom du har de øvrige vifter montert optimalt.

Støtter det som er tidligere nevnt i tråden her, at luft inn hentes best foran og under, og luft ut duger best bak og på topp.

Nå støtter ikke alle kabinetter dette, men luft inn foran og ut bak fungerer også bra. Så lenge det er fri tilgang til frisk og helst kald luft ved inntak og plass til at varmluften kan passere ved uttak. Ved montasje av viftene så prøv å se for deg luftstrømmen som en pil som skal raskeste og enkleste vei gjennom kabinettet, fra kjøligste ende, til varmeste.

 

Har du først et slikt "optimalt" oppsett så blir i mine øyne en vifte i siden bare til kluss for den interne luftsirkulasjonen. MB og GPU puster kanskje litt letter akkurat bak sidevifta, men temp. i resten av kabinettet blir noe lidende. Erfaringsmessig har jeg hatt pcer som har levd lenger, operert mer lydsvakt og problemfritt uten sidevifter. Forøvrig 2 med og 3 uten sidevifte. Skjønt, dette kan være rene tilfeldigheter :p

 

I min nåværende Obsidian 800 har jeg luft inn nede og ut oppe. Ikke gjort noen endringer med stockviftene og den lager knapt lyd når jeg spiller. Har dog planer om å sette inn en H70 om kun kort tid.

 

Mine 5 øre, dropp sidevifta og lag "enveiskjørt" luftstrøm gjennom kabinettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...