Gå til innhold

temperatur på cpu ?


mobruu

Anbefalte innlegg

Jeg har en ekstra kabinettvifte fordi jeg opererer med 3 disker .. Denne sto rett "ved siden av" cpu vifta og blåser luft UT .. Jeg satte denne ett "hakk" ned i chieftec dragon maxi toweret mitt, og jeg tror dette gjorde susen .. Virker nå som om temperaturen har stabilisert seg på mellom 56 og 57 grader .. Klinte til med litt logisk tenkning og tenkte som så .. "Hvis kabinettvifta trekker luft innenfra og blåser den ut, og den står rett ved siden av CPU vifta, kan det faktisk hende at CPU vifta ikke "får tak i nok luft for å blåse ned mot kobberet .. Så, om jeg da setter den ett hakk ned, slik at det blir mere luft for CPU vifta å operere med .. Så kanskje ..." ;)

 

Tror dere at temperaturen vil gå ytterligere ned hvis jeg setter den til å blåse luft INN i kabinettet ?

 

Uansett .. tusen takk for all hjelp.. :) Temp FØR jeg satte vifta ett hakk ned lå på rundt 72 grader :o

 

 

-Morten-

 

du BØR ha 2 kabinett vifter en som blåser ut luft og en som blåser inn luft.

Hvis ikke vil viftene dine bruke den samme varme luften om og om igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellige hovedkort kan gi forskjellig temperaturmålinger siden temperaturmåleren er montert på forskjellige steder. De nyeste hovedkortene måler temperaturen i core(en diode inni CPU), mens de eldre måler ved hjelp av en føler under CPU i socketen. På noen hovedkort kan du lese av begge disse i bios.

 

En CPU på 55 grader i core ville sannsynligvis gi rundt 45 grader dersom temperaturen var målt i socketen.

 

Undersøk derfor hvor måleren sitter på ditt hovedkort, og sjekk i forumer o.l om det er flere som er plaget med høy temperatur på disse hovedkortene. Det kan også hende at temperaturavlesningen er feil.

 

Edit:

Dersom hovedkortet har en føler under CPU (i socketen) pass på at denne ikke er bøyd for mye ned. Sørg for at den ligger helt inntil CPU når du setter den i socketen. Men vær forsiktig så du ikke brekker den av.

Lenke til kommentar

mange som plages med cpu temp ser jeg.. jeg har en av de prosessorne fra amd som avgir mest varme (xp2100) og jeg bruker Thermaltake Volcano 11.

kjører viften for halv maskin og ligger på 50 grader idle og 55 load.

ved full gass har jeg 38-42 grader idle men 48db blir for mye.

 

så Tt - Volcano 11 er å annbefale.

 

må vel også si at tempen kunne vært lavere om jeg hadde vasket cpuvifte med sprit før installasjonen. begge deler var full av gammel goop.

Lenke til kommentar

En løsning for å få tak i nok kald luft er å ha vifte i døra.. denne burde plasseres på en klok måte slik at du ikke får interferens med luft fra vifta i døra som treffer CPU vifta.. dette kan støye litt (prøv med 2 løse vifter så ser du hva jeg mener). Her må du tenke deg nøye om.. det man ønsker her er å skaffe masse kald luft til rådighet for CPU og northbridge og evt skjermkortet. Den varme luften må i tillegg transporteres ut og vekk fra de områdene som skal kjøles...

 

Bare ett enkelt tips om du vil ha tempen ned. :smile:

Lenke til kommentar

En ting jeg ikke fatter ..

 

Nå kjørte jeg opp maskinen, og lot den stå på et par timers tid .. (I Bios'en) .. Da lå temperaturen på CPU'en på mellom 57-58 grader hele tiden ..

Så tenkte jeg at jeg skulle sjekke om den var lik etter at jeg bootet, så det gjorde jeg .. Bootet maskinen, og gikk rett inn i BIOS'en igjen .. Guess what .. Nå ligger temperaturen på rundt 71 grader ..

 

Hva i svarte kan være galt ? Har ikke gjort noe med system oppsettingen, ikke kjørt maskinen "hardt", eller noe .. Bare bootet ..

 

Er ikke normalt at temperaturen skal stige med 13 grader bare ved en reboot ? Ikke går den ned mot 57 grader igjen heller ..

 

-Morten-

Lenke til kommentar

Temperaturen kan jo være målt på to plasser. I bios på mitt Abit kort har jeg to verdier, den ene er "CPU surface" og den andre er "CPU core".

Surface målingen er den jeg får rapportert i windows og denne ligger rundt 48-55°C (idle-load) (Hey.. dette er en XP2100+ palominokjerne) noe som er glimrende.. "CPU Core" verdien er derimot i overkant av 60°C, men denne kan jeg kun se i fra Bios.

 

Nå har jeg brukt en del tid på å justere luftstrømmene sånn at CPU blir så kald som mulig da målet mitt er å få maskinen så stille som mulig (chieftec Dragon kab.). I tillegg bruker jeg en heatpipe kjøler med en 60 mm vifte på 3000rpm samt 4 kabinettvifter på lavt turtall. Jeg overklokker heller ikke maskinen min. Trenger jeg mer kraft så koster ikke en barton så altfor mye :wink:

 

Svaret på det du undrer over er vel noe så enkelt som at temperaturen måles feil på en av kortene eller at de måles på forskjellige steder.. Kjøp deg en temperaturmåler om dette stjeler nattesøvnen din.

 

Edit: bare et konkret spm.. du måler alltid tempen i bios?. Med hovedkortet ditt følger asus probe.. Innstaller dette i tilfelle du ikke har gjort det, om du har fått bootet opp maskinen med w2k da. Hva sier dette om tempen? evt prøv med Sisoft Sandra.

Lenke til kommentar
Heisann..

 

Kjøpt meg nytt HK idag.. ASUS A7N8X .. Hadde en XP2400+ fra før av.. Kjørte på med kjølepasta, satte inn alle ting og tang og fyrte opp .. Temperaturen ligger nå på rundt 58-62 grader .. Bør jeg være bekymret ?

Har en vifte (husker ikke hva den heter, men den er relativt kraftig) som virket "godt" før jeg byttet HK, virker det som.. (temperaturen lå på mellom 35-40 grader på Asus A7M266-D kortet jeg hadde før jeg byttet)

 

 

Takker for alle svar ..

 

 

-Morten-

 

Hei, du skulle vel ikke selge den gamle cpu'en? (xp 2400+)jeg vil gjerne kjøpe den om den har en fornuftig pris.

Lenke til kommentar

 

Hei, du skulle vel ikke selge den gamle cpu'en? (xp 2400+)jeg vil gjerne kjøpe den om den har en fornuftig pris.

 

han skrev "fra før av".. tror nok at han trenger den selv.. Det var vel hovedkortet som er nytt og en forhøyning i CPU temperaturen på det nye som er dilemmaet.. :)

Lenke til kommentar

Stemmer det, hart :) Vil gjerne beholde den "gamle" (ca 14 dager gammel) XP2400+'en ..

 

Ang. Asus PC probe .. Den viser ca 20 grader mindre i windows enn hva bios'en viser ..

 

Hadde bios'en holdt seg på rundt 56-57-58 grader, skulle det ikke være noe prob.. Derimot.. Når den begynner å krype oppimot 71-72 grader, blir jeg en smule bekymret ..

 

Har vært å kjøpt meg 2 og en halv liter rødsprit idag, så jeg tenkte at CPU'en skulle få sitt første sommerbad ;)

 

Skal rense den godt og legge på et smalt lag med kjølepasta .. Bruker den som fulgte med cpu'en .. Det BØR vel fungere ?

 

 

-Morten-

Lenke til kommentar

 

Hei, du skulle vel ikke selge den gamle cpu'en? (xp 2400+)jeg vil gjerne kjøpe den om den har en fornuftig pris.

 

han skrev "fra før av".. tror nok at han trenger den selv.. Det var vel hovedkortet som er nytt og en forhøyning i CPU temperaturen på det nye som er dilemmaet.. :)

 

Ja der kan du se, det er alt for varmt for meg greier ikke å lese riktig engang. :oops:

Lenke til kommentar
mobruu:

en ting jeg lurer på.. Du fikk bootet til slutt ser det ut til. Kan installasjonsproblemene dine med w2k skyldes en ripete/skitten CD eller rett og slett en "skitten" CD-ROM?

 

Nei .. Tviler sterkt på det .. Installerte på en annen maskin forrige dagen, og hadde ingen problemer .. Fikk installert uten problemer etter at jeg flashet til bios 1005 ..

 

 

 

-Morten-

Lenke til kommentar

Okay ..

 

Nå har jeg demontert kjøler og cpu ... Rengjort grundig med rødsprit og lagt på et fint (tynt) lag med kjølepasta ..

 

Maskinen har stått og gått i ca en halvtime nå, og temp i bios viser 68 grader celsius ..

 

Det KAN ikke være normalt for en XP2400+ på et AN78X deluxe/GD med en Thermaltake "smart & silent" Volcano 9 ..

RPM på cpu vifta viser 4800 ..

 

Vcore volt: 1.68

+3.3V : 3.39

+5V : 4.99

+12V: 12.60

 

 

Har egen kabinett vifte som blåser luft UT fra kabinettet ..

 

 

Bør jeg være bekymret, eller kan jeg kjøre på og spille div spill, og bruke den som normalt ?

 

 

-Morten-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...